Zaliczanie do kosztów podatkowych wynagrodzeń pracowniczych
2018-07-18 13:45
Kiedy wynagrodzenia trafiają do kosztów firmy? © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: To przepisy a nie spółka decyduje o rozliczeniu kosztów wynagrodzeń
Co mówią przepisy?
Wynagrodzenia i inne należności, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy o PIT, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy mówiący, że powyższe trafią do kosztów dopiero w chwili ich faktycznej zapłaty.
Dodajmy w tym miejscu, że moment wypłaty wynagrodzenia w dużej mierze zależy tutaj od pracodawcy. To on bowiem – stosownym aktem wewnętrznym – określa ten termin. Przepisy kodeksowe wskazują jedynie najpóźniejszy moment, w którym wynagrodzenie winno trafić do pracownika.
Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią.
Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę.
Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie.
Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.
Jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Kiedy wynagrodzenia trafiają do kosztów firmy?
Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.
Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej; częściowe spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy pracy.
Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób niż do rąk pracownika, jeżeli tak stanowi układ zbiorowy pracy lub pracownik uprzednio wyrazi na to zgodę na piśmie.
Zaliczanie wynagrodzeń do kosztów podatkowych
W związku z powyższym, jeżeli wynagrodzenie za pracę za dany miesiąc zostanie wypłacone terminowo, to stanowi ono koszty uzyskania przychodu miesiąca, którego dotyczy, nawet gdy sama wypłata nastąpi w miesiącu następnym.
Przykład
Pracodawca wypłaca wynagrodzenia 10-tego dnia miesiąca następującego po tym, którego wynagrodzenie dotyczy. Wynagrodzenie za czerwiec zostało wypłacone 10 lipca. W związku z powyższym, skoro został zachowany termin wypłaty, wynagrodzenie to stanowi koszt uzyskania przychodu miesiąca czerwca.
Gdyby pracodawca spóźnił się z wypłatą i pensje przekazał pracownikom np. dopiero 16 lipca, stałoby się ono kosztem w chwili wypłaty, czyli lipcu.
Wynagrodzenie na konto bankowe
W przypadku wypłaty wynagrodzeń za pośrednictwem banku powstają trudności w ocenie, kiedy te uznać za wypłacone (postawione do dyspozycji pracownika). Często bowiem zdarza się, że przelew pensji zlecony jednego dnia trafia do pracownika dopiero w dniu następnym, mimo że rachunek zleceniodawcy został obciążony w dniu zlecenia. Niestety ustawodawca nie wskazuje, jak ustalić moment rozpoznania kosztu w takich sytuacjach.
- złożenie dyspozycji przelania środków
- obciążenie rachunku bankowego pracodawcy
- uznanie rachunku bankowego pracownika.
Niestety o ile pracodawca może zadbać o to, aby we właściwym momencie złożyć dyspozycję przelewu aby bank na czas obciążył jego rachunek, tak na to, kiedy fizycznie pieniądze trafią na rachunek bankowy pracownika większego wpływu już nie ma.
W związku z tym zdaniem autora należałoby przyjąć, że na potrzeby podatku dochodowego jako dzień wypłaty wynagrodzenia należy przyjąć obciążenie rachunku bankowego pracodawcy.
Umowa o dzieło, zlecenie i inne podobne
W powyższy sposób są rozliczane jedynie wypłacane wynagrodzenia wymienione w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy o PIT, a więc:
- wypłacane na podstawie łączącego strony stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy
- wypłacane z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni.
Wynagrodzenia wypłacane na innej podstawie (czyli m.in. z działalności wykonywanej osobiście, do których zalicza się umowy zlecenia, o dzieło) trafiają do kosztów podatkowych natomiast zawsze w chwili zapłaty.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)