eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkoweUwaga przedsiębiorco! Zaktualizuj dane w CEIDG albo zostaniesz wykreślony

Uwaga przedsiębiorco! Zaktualizuj dane w CEIDG albo zostaniesz wykreślony

2018-05-18 11:09

Uwaga przedsiębiorco! Zaktualizuj dane w CEIDG albo zostaniesz wykreślony

Do 19 maja 2018 r. konieczna akutalizacja wpisów w CEIDG © stokkete - Fotolia.com

Ci przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą jeszcze przez zmianą zasad dokonywania wpisów z ewidencji gminnej do ogólnokrajowej (CEIDG), powinni dokonać kontroli swojego wpisu i w razie potrzeby - aktualizacji podanych danych. Jeżeli tego nie zrobią, automatycznie zostaną wykreśleniu z rejestru. Aktualizacji trzeba dokonać do 19 maja 2018 r.

Przeczytaj także: CEIDG: obowiązek publikacji informacji w rejestrze spółek cywilnych?

W 2001 r. wszedł obowiązek podawania numeru PESEL w ewidencjach firm (pierwotnie rejestrze przedsiębiorców, następnie w obecnie działającym CEIDG). Przed tą datą numeru PESEL podawać nie trzeba było. Ci jednak, którzy tego numeru nie podali (jako że nie mieli takiego obowiązku) winni do 19 maja 2018 r. zaktualizować swoje dane w tym zakresie.
Zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw, w przypadku gdy wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie zawiera numeru PESEL, z wyjątkiem wpisów dotyczących przedsiębiorców, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (m.in. osoby zagraniczne, przedsiębiorca uzupełnia wpis o tę daną w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Po upływie tego terminu Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej wykreśla przedsiębiorcę, którego wpis nie zawiera numeru PESEL.
O wykreśleniu zostają powiadomione: Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników, Główny Urząd Statystyczny, ZUS, KRUS oraz innego organy

W chwili wejścia ustawy w życie temat ten nie był zbyt mocno nagłaśniany i w zasadzie wszyscy o nim zapomnieli aż do teraz.

fot. stokkete - Fotolia.com

Do 19 maja 2018 r. konieczna akutalizacja wpisów w CEIDG

Przed 2001 rokiem dokonując rejestracji firmy nie podawało się do odpowiedniego rejestru numeru PESEL. Obecnie jest to bezwzględnie wymagane. Ci, którzy nie zaktualizowali swoich wpisów w tym zakresie, zostaną automatycznie wykreśleni z bazy przedsiębiorców. Trzeba się spieszyć, aktualizacja musi bowiem nastąpić do 19 maja 2018 r.


Kto powinien skontrolować swoje dane?


Spać spokojnie mogą ci, którzy firmę otwierali na obecnie obowiązujących zasadach, czyli po 1 stycznia 2012 r. Ci, którzy firmę rejestrowali wcześniej, lepiej aby sprawdzili czy PESEL został podany. Najbardziej zagrożoną grupą przedsiębiorców są ci, którzy firmę otwarli przed 2001 r. Wówczas bowiem przy rejestracji PESEL nie był wymagany. Nie oznacza to jednak, że każdy taki przedsiębiorca będzie musiał teraz aktualizować swoje dane. Jeżeli bowiem chociaż raz po 1 stycznia 2012 r. dokonał aktualizacji wpisu, jego numer PESEL w bazie CEIDG będzie się już znajdował.
System informatyczny CEIDG nie dopuszcza do wprowadzania zmian we wpisie przedsiębiorcy bez numeru PESEL. Zatem nawet jednorazowa aktualizacja danych skutkowała umieszczeniem tego numeru w bazie CIEDG.

Jak sprawdzić wpis?


Sposobów jest kilka. Można osobiście udać się do urzędu bądź też do niego zadzwonić. Niestety te obecnie - z uwagi właśnie na kończący się termin co do aktualizacji danych o numer PESEL - są oblegane.

Sprawdzenia można też dokonać elektronicznie. W tym celu należy wejść na stronę i kliknąć zakładkę . W otwartej stronie należy wpisać swój NIP (bądź inne dane podane we formularzu) a na jej dole kod weryfikacyjny i kliknąć „szukaj”. W otrzymanym wyniku następnie należy kliknąć „historię” wpisu.

Pojawi się tabelka, w której należy wyszukać wpisów z datą 1 stycznia 2012 r. lub późniejszą. Jeżeli taki wpis jest - wszystko jest w porządku i nie trzeba dokonywać aktualizacji danych. Jeżeli wpisów w tym okresie nie ma, należy sprawdzić, czy pod statusem działalności nie ma informacji „wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL”. Brak takiej adnotacji oznacza, że nasz PESEL znajduje się we wpisie. Jeżeli natomiast adnotacja się pokaże - obowiązkowo trzeba dokonać aktualizacji.
Ważne
PESEL przedsiębiorcy na stronie CIEDG nie uwidoczni się, niezależnego od tego, czy we wpisie się on znajduje czy też nie.

Niestety ministerialne serwery obecnie są przeciążone. Dlatego należy uzbroić się w cierpliwość przy wyborze tego sposobu sprawdzenia swoich danych.

Czwartym sposobem na sprawdzenie swojego statusu jest zalogowanie się na portalu CEIDG za pomocą profilu zaufanego ePUAP.

Minister radzi


Na obecną sytuację, po interwencji mediów, zareagowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. W zamieszczonym na swojej stronie internetowej w dniu wczorajszym komunikacie uspokaja, że nie ma powodów do paniki.
Wykreślenie będzie odbywać się stopniowo, zatem jest jeszcze czas na korektę danych. Wykreślenie dotyczy starych wpisów, które do dziś są w systemie, a które pochodzą ze starych ewidencji gminnych i od lat nikt ich nie zmieniał. To ok. 235 tys. wpisów. Wykreślenie ma charakter porządkujący, czyści rejestr z "nieaktywnych" wpisów, co jest niezbędne dla zachowania roli rejestru i bezpieczeństwa obrotu. - czytamy w komunikacie

Resort podkreśla też, że zwracał się z prośbą do gmin o kontakt z przedsiębiorcami działającymi na ich terenie. Ostatni raz taka prośba przekazana była w kwietniu 2018 r. Teoretycznie zatem przedsiębiorcy powinni zostać powiadomieni o konieczności aktualizacji danych.

Jeżeli jednak przedsiębiorca nie zdąży uzupełnić numeru PESEL i jego wpis zostanie wykreślony - powinien on mógł wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo będzie trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii na adres sekretariatDMP@mpit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa."
Przeczytaj także: Wpis do CEIDG czy do KRS? Wpis do CEIDG czy do KRS?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: