Zwrot zaliczki i korekta faktury wystawionej do paragonu fiskalnego
2018-04-12 13:07
Jak wykazać korektę ze sprzedaży detalicznej z pragonem i fakturą VAT? © johan10 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kasy fiskalne 2013: korekta paragonu w ewidencji
Jeżeli przedsiębiorca jest zobowiązany do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to dokumentem potwierdzającym dokonanie takiej sprzedaży dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest paragon fiskalny wydrukowany z tego urządzenia.Fakt udokumentowania samej sprzedaży czy zaliczki paragonem fiskalnym nie pozbawia przy tym nabywcy prawa do wystąpienia z żądaniem wystawienia faktury. Sprzedawca musi spełnić takie żądanie kupującego, jeżeli ten wystąpi z nim w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano sprzedaży bądź otrzymano przedpłatę.
W praktyce może wystąpić sytuacja, w której dojdzie do zwrotu czy to samego towaru czy dokonanej przedpłaty, z różnych przyczyn. Jak w takim przypadku prawidłowo ująć taką korektę? Czy wystarczające jest tutaj wystawienie faktury korygującej - skoro do paragonu wystawiono fakturę?
fot. johan10 - Fotolia.com
Jak wykazać korektę ze sprzedaży detalicznej z pragonem i fakturą VAT?
Korekta sprzedaży detalicznej ...
Przepisy w sprawie kas rejestrujących przewidują dwa podstawowe rejestry korekt: ewidencję zwrotów towarów i uznane reklamacje towarów i usług oraz ewidencję oczywistych pomyłek.
Ewidencje te nie przewidują jednak wszystkich sytuacji mogących wystąpić w życiu gospodarczym, w związku z czym często trzeba zaprowadzić jeszcze jedną ewidencję korekt do sprzedaży ujmowanej na kasie fiskalnej. I to ta będzie stosowana najczęściej w przypadku chociażby zwrotu zaliczek.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2013 r., nr IPPP2/443-471/13-2/RR wyjaśnił, że: „(...) zwroty towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, a także wystąpienia oczywistej pomyłki powinny być ujmowane w odrębnych ewidencjach.
Wskazać jednak należy iż w praktyce może dojść to sytuacji, które nie zostały przewidziane w ww. zapisach tj. m.in. sytuacja w której znalazł się sam Wnioskodawca.
W takich okolicznościach dopuszczalne jest dokonanie ujęcia zwrotu należności związanej z brakiem towaru - w odrębnej od wyżej wskazanych ewidencji przewidzianych w zapisach § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, która będzie stanowiła podstawę do prawidłowego sporządzenia deklaracji.
Tym samym Wnioskodawca w związku z koniecznością dokonania zwrotu osobie fizycznej pieniędzy za całość lub część zamówienia jest zobowiązany do ujęcia w ewidencji korekt, odrębnej od ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług oraz ewidencji oczywistych omyłek, przy czym wskazać należy, że sposób jej prowadzenia nie jest uwarunkowany regulacjami wynikającymi z zapisów § 3 ust. 4-6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. (...)”
... a faktura korygująca
Czy powyższa ewidencja jest wymagana także wówczas, gdy zwrot zaliczki czy towaru jest dokumentowany fakturą korygującą?
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2016 r., nr IPPP2/4512-1019/15-2/AO wyjaśni, że jeżeli dana „sprzedaż” została udokumentowana zarówno paragonem jak i fakturą, to „(...) dopiero korekta obu wystawionych dokumentów w przypadku przedmiotowej sprzedaży, powodująca odzwierciedlenie rzeczywistego przebiegu transakcji przedstawiona w prowadzonej przez Wnioskodawcę dokumentacji i prawnie dopuszczalna możliwość pomniejszenia obrotu daje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podstawy opodatkowania dotyczącej przedmiotowej sprzedaży. (...)”
Zdaniem fiskusa zatem wystawienie w opisanej sytuacji faktury korygującej nie zwalnia podatnika z obowiązku wykazania zwrotu zaliczki w ewidencji korekt.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)