Wycofanie samochodu z firmy: co ze składkami na ubezpieczenie
2018-04-10 13:46
Korekta składek na ubezpieczenie samochodu © alexkich - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak wycofać z firmy środki trwałe?
Załóżmy dla przykładu, że przedsiębiorca zamierza wycofać z firmy samochód osobowy z końcem maja 2018 r. W styczniu jednakże poniósł wydatki związane z zakupem polisy OC (i AC) takiego pojazdu, które to z uwagi na prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów metodą uproszczoną w całości trafiły wówczas do kosztów uzyskania przychodu. Czy w chwili wycofania samochodu z firmy należy skorygować także koszty tych ubezpieczeń?Samochód osobowy (ale nie tylko taki) bardzo często jest wręcz niezbędnym środkiem do pracy. W przypadku, gdy pojazd taki został zaliczony do środków trwałych, nie ma żadnych przeszkód, aby w kosztach prowadzonej działalności rozliczać płacone składki z tytułu jego ubezpieczenia (obowiązkowe OC, jak i dobrowolne AC, NNW, assistance itp.). Wydatki takie odnosi się bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Termin rozpoznania kosztu może być jednak różny w zależności od stosowanych zasad ich rozliczania oraz prowadzonej dokumentacji księgowej. Nadto trzeba też pamiętać o ograniczeniu rozliczania w kosztach składek na ubezpieczenia dobrowolne samochodów o wartości przekraczającej 20.000 euro.
Za dzień poniesienia kosztu (czyli ujęcia w księdze) uważa się tutaj dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księdze przychodów i rozchodów.
Wydatki na polisy księguje się w kolumnie 13 księgi „Pozostałe wydatki” pod datą wystawienia polisy.
fot. alexkich - Fotolia.com
Korekta składek na ubezpieczenie samochodu
Przekazanie samochodu na cele prywatne
Podatnik, który decyduje się przekazać firmowy samochód na cele osobiste musi pamiętać o konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych tej części składek na ubezpieczenie pojazdu, która przypada na okres po jego wycofaniu z firmy.
W którym momencie dokonać takiej korekty? Zdaniem autora właściwym wydaje się być tutaj zastosowanie normy wynikającej z art. 22 ust. 7c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiącej, że jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
W opisanym przypadku korekta kosztów ubezpieczenia nie jest spowodowana błędem ani inną oczywistą pomyłką. Nie należy zatem dokonywać jej wstecznie, lecz na bieżąco - w miesiącu, w którym nastąpi wycofanie samochodu z majątku firmy. Korekta taka co do zasady powinna być wykazana w kolumnie 13 księgi poprzez wpisanie kwoty zmniejszenia (ze znakiem minus lub na czerwono). Gdyby jednak w tym miesiącu podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów, bądź te były niższe od kwoty zmniejszenia, należy dokonać odpowiedniego zwiększenia przychodów o kwotę, która nie zmniejszy kosztów podatkowych. Tutaj odpowiedniego zapisu dokonuje się w kolumnie 8 księgi „pozostałe przychody”.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)