Sprzedajesz nową elektronikę na Allegro? Jesteś na celowniku fiskusa
2018-03-13 12:24
Fiskus sprawdza handel nową elektroniką © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Fiskus idzie na wojnę z handlującymi elektroniką w internecie
Organy skarbowe skrupulatnie szukają pieniędzy z podatków. Obecnie na celownik obrały firmy handlujące nową elektroniką w sieci. Resort finansów w komunikacie z dnia 14 lutego 2018 r. ostrzega, że w wyniku monitoringu informacji w internecie, w szczególności na popularnych platformach aukcyjnych, stwierdzono rozpowszechnioną praktykę sprzedaży nowych towarów przez podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT, które w parametrach aukcji wskazują: „Nie wystawiam faktury". Dotyczy to przede wszystkim towarów z kategorii elektronika, zwłaszcza telefonów komórkowych i tabletów.A każda sprzedaż u takich podmiotów jest objęta podatkiem VAT. W efekcie fiskus dostaje sygnał, że warto skontrolować taką firmę, czy aby prawidłowo rozlicza się ona z podatków.
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnik ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą m.in.:
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, które dokonuje na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT.
Kiedy sprzedaż na rzecz konsumentów z fakturą VAT?
W przypadku sprzedaży konsumenckiej fakturę wystawia się na żądanie nabywcy towaru/usługi, jeżeli to zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Fakturę wystawia się tutaj:
- do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży (jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty),
- nie później niż 15. dnia od dnia zgłoszenia żądania (jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty).
Należy też pamiętać, że sprzedaż na rzecz konsumentów:
- sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1)
Czynny podatnik VAT dokonując sprzedaży sprzętu elektronicznego bądź otrzymując zaliczkę na taką sprzedaż ma zatem obowiązek każdorazowego wystawienia faktury w przypadku, gdy nabywcą jest inny przedsiębiorca, zaś w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów - obowiązek ten powstaje na zgłoszone żądanie kupującego. Niemniej tutaj sprzedaż winna być ujęta na kasie fiskalnej.
Podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT
Jedynie podatnicy, których roczna wartość sprzedaży nie przekracza 200.000 zł, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT i ci faktycznie w opisach aukcji mogą posługiwać się informacją, że nie wystawiają faktury. Brak rozliczania podatku VAT (z uwagi na korzystanie ze zwolnienia) nie zwalnia ich jednakże z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży elektroniki na rzecz konsumentów.
Fiskus wykryje i zawiadomi
Resort finansów w swoim komunikacie poinformował, że czynni podatnicy VAT informujący na swoich aukcjach internetowych o niewystawianiu faktur działają niezgodnie z przepisami ustawy o VAT, co może wskazywać na chęć zaniżania podstawy opodatkowania. W konsekwencji działanie takie będzie skutkować powstaniem zaległości podatkowych oraz sankcji VAT.
Fiskus nie chce ich jednak od razu kontrolować. W pierwszej kolejności podatnicy, którzy w parametrach aukcji informują „Nie wystawiam faktury", a są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz tacy, których charakter sprzedaży może świadczyć o działalności gospodarczej, otrzymają powiadomienia w postaci:
- e-maila z adresu: dppt.automat@mf.gov.pl – na adresy elektroniczne lub
- SMS-a – na numery telefonów.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Fiskus sprawdza handel nową elektroniką
Niedopuszczalna sprzedaż VAT marża
Część sprzedawców próbuje przy tym do sprzedaży nowej elektroniki, a kupionej od konsumentów, stosować procedurę marży i płacić VAT jedynie od zarobionej na transakcji kwoty. I przed takim postępowaniem przestrzega resort finansów. Procedura VAT marża może bowiem dotyczyć wyłącznie artykułów używanych pod warunkiem, że zostały one zakupione od:
- osób innych niż podatnicy podatku VAT
- podatników podatku VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113)
- podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów podlegała procedurze VAT marża.
W komunikacie z dnia 23.012018 r. „Procedura VAT-marża w elektronice tylko przy dostawie używanego sprzętu” resort finansów wyjaśnił, że monitoruje także takie oferty sprzedaży przedstawiane na popularnych portalach aukcyjnych.
Zastosowanie procedury VAT-marża, przy jednoczesnym odliczeniu podatku naliczonego od zakupu towarów jest niezgodne z przepisami ustawy o VAT i może prowadzić do powstania zaległości podatkowej oraz sankcji VAT.
Nie można też dokonać zakupu telefonów komórkowych, rozliczyć ten zakupu w schemacie odwróconego obciążenia i następnie sprzedać w procedurze VAT-marża.
Również podatnicy stosujący taką praktykę (czyli oferujący na aukcjach internetowych sprzedaż towarów w procedurze marży) otrzymają powiadomienie o potencjalnych nieprawidłowościach i konieczności ich weryfikacji. Także tutaj informacja jest przekazywana do właściwych urzędów skarbowych.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)