Brak podatku u źródła przy zagranicznych pośrednikach handlowych
2017-11-21 13:49
Zagraniczny pośrednik handlowy nie płaci podatku u źródła © rogerphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: W 2017 r. usługi zagraniczne zawsze z podatkiem u źródła
Podatek u źródła to danina, jaką teoretycznie powinni zapłacić obcokrajowcy (w tym zagraniczne firmy) od niektórych przychodów osiąganych w Polsce. Nie wywiązują się z tego jednak samodzielnie. Obowiązki w zakresie obliczenia tego podatku oraz przekazania go polskiemu fiskusowi zostały bowiem przerzucone na polskich przedsiębiorców korzystających z usług zagranicznych kontrahentów. Przy wypłacie wynagrodzenia powinni oni zatem potrącić z niego należny podatek u źródła i przekazać go do polskiego urzędu skarbowego (nie zapominając też o obowiązkach informacyjnych) zaś kontrahentowi wypłacić odpowiednio niższą kwotę.Niestety tak brzmi teoria. W praktyce natomiast polski przedsiębiorca musi w większości przypadków po prostu dopłacić wartość tego podatku ze swoich środków. Zagraniczny kontrahent umawiając się np. na wynagrodzenie w wysokości 2.000 euro chce otrzymać 2.000 euro a nie wartość tę pomniejszoną o zagraniczny (polski) podatek dochodowy.
fot. rogerphoto - Fotolia.com
Zagraniczny pośrednik handlowy nie płaci podatku u źródła
Usługi zagranicznych pośredników handlowych, czyli podmiotów, które szukają na swoich rynkach kontrahentów-kupców produktów, towarów czy usług polskiego przedsiębiorcy, bądź też na jego zlecenie wyszukują powyższych do zakupu - wydają się być bardzo zbliżone do wspomnianych już wyżej usług reklamowych czy badania rynku. Stąd rodzi się pytanie, czy są to usługi o podobnym charakterze
Z takimi też wątpliwościami borykała się spółka występująca o interpretację podatkową. Ta szukając zagranicznych rynków zbytu dla swoich produktów zawierała umowy pośrednictwa handlowego, na mocy których pośrednicy poszukiwali u siebie potencjalnych kupców. Nie byli oni jednak uprawnieni do podpisywania kontraktów w imieniu spółki bądź innych umów jak też do składania bądź przyjmowania oświadczeń i zgłoszeń w imieniu spółki. Z drugiej jednak strony agenci tacy byli niekiedy zobowiązani do wykonywania działań pomocniczych w postaci przekazywania spółce informacji o warunkach rynkowych, zapotrzebowaniu rynkowym na jej produkty, otoczeniu konkurencyjnym, lokalnych przepisach prawnych, a nawet do reklamowania i promowania jej produktów (przy czym to spółka zapewniania niezbędne materiały w tym zakresie, czyli ulotki i katalogi). Ich wynagrodzenie jest jednak wyłącznie prowizyjne - uzależnione od wartości złożonych zamówień przez kontrahentów.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15.09.2017 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.149.2017.1.JP w pełni potwierdził stanowisko zainteresowanej, że wypłacane zagranicznym pośrednikom wynagrodzenie w takim przypadku nie jest objęte podatkiem u źródła i odstąpił od jego uzasadnienia.
Spółka podnosiła, że w przypadku usług o podobnych charakterze do usług badania rynku czy reklamowych należy brać pod uwagę wyłącznie świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron. Innymi słowy, lista ta obejmuje również takie świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być inaczej nazwane. Decydujące znaczenie ma w tym zakresie zawarta pomiędzy stronami umowa, a mówiąc dokładniej jej treść i charakter rzeczywiście wykonanych świadczeń a nie jej nazwa.
Dlatego też spółka uznała, że usługi pośrednictwa polegające na wyszukaniu odpowiednich kontrahentów na rynkach zagranicznych nie zostały wymienione w katalogu usług objętych podatkiem u źródła. Nie zostały bowiem w nim bezpośrednio wymienione jak też nie mają podobnego charakteru do świadczeń w tych przepisach wymienionych.
Również zbieranie informacji o warunkach rynkowych, zapotrzebowaniu rynkowym na wytwarzane produkty, otoczeniu konkurencyjnym, lokalnych przepisach prawnych, a także reklamowanie i promowanie produktów spółki tym podatkiem nie powinno być objęte. Powyższe stanowią bowiem działania pomocnicze w stosunku do głównego zakresu działań wchodzących w zakres usługi kompleksowej, t.j. pośrednictwa handlowego i jako takie nie stanowią one odrębnych usług, ze które jest przekazywane agentom odrębne wynagrodzenie.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)