Rozliczenie VAT od zakupu części samochodowych za granicą
2017-06-19 13:58
Rozliczenie VAT od części samochodowych © mko61 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Samochód z UE czyli VAT-23 i ograniczone prawo do odliczenia
Samochody - także te firmowe - z czasem się psują. Wykonywane naprawy mogą być planowane (wymiana części eksploatacyjnych po przewidywanym czasie ich używania) bądź nieprzewidywalne - gdy auto nagle się popsuje. Części niezbędne do naprawy czy wymian eksploatacyjnych można kupować zarówno w Polsce jak i za granicą. Rozliczenie zakupów polskich nie nastręcza większych komplikacji. Tak prosto już nie jest, gdy kupujemy w innych państwach UE.Zakup części jako WNT
Przypadek pierwszy to zakup w UE i sprowadzenie części zamiennych do Polski, gdzie auto ma być wyremontowane. W takich sytuacjach przedsiębiorca co do zasady musi rozliczyć WNT.
W efekcie gdy polski podatnik VAT czynny dokonując zakupu części samochodowych od unijnego kontrahenta (podatnika podatku od wartości dodanej), które to są sprowadzane do Polski (a więc gdy następuje przemieszczenie takiego towaru), musi rozliczyć z tego tytułu VAT w ramach WNT.
fot. mko61 - Fotolia.com
Rozliczenie VAT od części samochodowych
Oczywiście VAT należny przekształca się z reguły w VAT naliczony do odliczenia (gdy auto służy działalności opodatkowanej VAT) przy tego typu transakcjach, jednakże nie w każdym przypadku. Wyjątek jak zwykle dotyczy samochodów osobowych i pojazdów z nimi zrównanych na gruncie VAT, które to dają co do zasady jedynie prawo do odliczenia połowy VAT (w tym także rozliczanego w ramach WNT).
Jeżeli zatem zakup dotyczył części do naprawy firmowego samochodu osobowego (za wyjątkiem, gdy auto służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym VAT, co będzie potwierdzone odpowiednią dokumentacją) po stronie podatku należnego trzeba wykazać pełną kwotę tego podatku obliczoną od wartości wynikającej z otrzymanej od zagranicznego kontrahenta faktury, zaś po stronie podatku naliczonego wykazać można jedynie połowę jej wartości (wskutek czego drugą połowę trzeba „oddać” fiskusowi).
Zakup części gdy auto popsuje się za granicą
Nie zawsze ma jednak miejsce wskazane wyżej przemieszczenie zakupionych części z jednego państwa do drugiego i dopiero późniejsze użycie do naprawy. Ich montaż do samochodu (np. gdy ten popsuł się w trasie i jest naprawiany przez kierowcę we własnym zakresie) może bowiem odbyć się także za granicą. Czy i tutaj rozliczamy WNT? Wydaje się, że nie.
Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 30.08.2010 r. nr ITPP2/443-554/10/AF (wciąż zachowuje ona swoją aktualność):
„(...) Ust. 1 pkt 3 ww. artykułu, stanowi, że miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług transportu drogowego. Usługi te świadczone są tylko na terenie krajów Unii Europejskiej, tj. Belgii, Francji, Holandii. Na terenie tych krajów dokonuje Pan bieżących napraw i remontów samochodów, co potwierdzone jest fakturami wystawionymi przez tamtejsze firmy. Części zamienne były montowane w samochodach poza granicami Polski i po zakupie nie były przywożone do kraju w celu magazynowania (nie przekraczały granicy RP).
(...) opisane transakcje nabycia części zamiennych, montowanych w samochodach ciężarowych na terytorium państw członkowskich innych niż Polska, nie są dostawą wraz z montażem i nie stanowią wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdyż nie następuje przemieszczenie pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty, a miejscem dostawy jest terytorium państw, gdzie nastąpiło nabycie.(...)”
Zdaniem autora z WNT nie mamy do czynienia także wówczas, gdy po zamontowaniu części do pojazdu (gdzie obie te czynności, czyli zakup i montaż miały miejsce za granicą) ten wróci do Polski. Trafią one tutaj bowiem jako element wyposażenia samochodu a nie jako samodzielny towar.
W efekcie zagraniczny sprzedawca powinien doliczyć na wystawionej polskiej firmie faktury podatek od wartości dodanej. Polski przedsiębiorca następnie będzie mógł go odzyskać w ramach wniosku VAT-REF.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
janusz.z / 2017-07-11 23:24:23
Jeśli popsuje się za granicą to ok, rozumiem. tutaj już z podatkiem się komplikuje. Ale nieraz ludzie zamawiają zza granicy bo rzekomo pare groszy taniej, a później właśnie okazuje się że nie moga tego w koszta wziac. ja prowadze warsztat pod Warszawa, czesci nie raz zamawialem, z Czech np tez sie zdarzalo. Ale i tak sa najlepsze nasze rodzime z delph. i cenowo wychodza bardzo porownywalnie [ odpowiedz ] [ cytuj ]