Koszty paliwa w ryczałcie za używanie służbowego samochodu?
2017-05-09 13:33
Podatek dochodowy od firmowego paliwa © Tomasz Zajda - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przychód pracownika: ryczałt samochodowy bez kosztów paliwa
Udostępnienie pracownikowi samochodu
Udzielenie zgody na prywatne używanie (po pracy) przez pracowników firmowych aut jest zmorą dla pracodawców. Z jednej strony firmowy samochód jest niewątpliwie (pozapłacowym) czynnikiem motywującym i zachęcającym do podjęcia pracy w danej firmie, z drugiej jednakże powoduje istotne problemy z rozliczeniem podatku od takiego udostępnienia.
Koncepcji było wiele, sam fiskus nie mógł się zdecydować, jak pracodawca powinien określić wartość tego przychodu. Zdaniem fiskusa najlepiej było przyjąć tutaj cennik z wypożyczalni samochodów. Takie podejście jednakże miało się nijak do rzeczywistości. Ostatecznie sprawę wyjaśnił ustawodawca, zmieniając ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych w tym zakresie z początkiem 2015 r.
Prawodawca uznał tutaj, że wartość przychodu pracownika będzie zależna od pojemności skokowej silnika samochodu oraz liczby dni w miesiącu, w których z pojazdu mógł prywatnie korzystać.
- 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;
- 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot podanych wyżej.
fot. Tomasz Zajda - Fotolia.com
Podatek dochodowy od firmowego paliwa
Jeżeli zaś korzystanie z pojazdu było częściowo odpłatne - wartość określonego wyżej przychodu pomniejsza się o ponoszoną odpłatność.
Teoretycznie wszystko zostało tutaj wyjaśnione. W praktyce powstały jednak nowe problemy. Otóż pomiędzy fiskusem a podatnikami zaostrzył się spór o to, co mieści się w powyższym ryczałcie. Zdaniem organów podatkowych jest to tylko udostępnienie pracownikowi samochodu. Zdaniem podatników mieszczą się tutaj także inne świadczenia związane z używaniem pojazdu - czyli chociażby wlane przez zakład pracy do baku paliwo, które pracownik następnie wyjeździł prywatnie po pracy.
Linia orzecznicza sądów administracyjnych
Co na to sądy? Te w ostatnich wyrokach zdają się przychylać do stanowiska podatników.
Przykładowo WSA w Gliwicach w wyroku z 8 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Gl 1550/16 orzekł, że świadczeniem pracodawcy (objętym ryczałtem) nie jest samo udostępnienie samochodu, a zapewnienie możliwości jego prawidłowego używania oraz ponoszenie w związku z tym wszystkich niezbędnych wydatków umożliwiających takie użytkowanie (czyli kosztów eksploatacji, w tym materiałów eksploatacyjnych, kosztów związanych z zakupem paliwa, czy badań technicznych).
Nie ma tutaj żadnego uzasadnienia ku temu, aby jeden rodzaj tych wydatków, jakim są wydatki na paliwo, uznać za stanowiące odrębne świadczenia.
Wcześniej w podobnym tonie wypowiedział się chociażby WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 23 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 1595/15, na który to powołał się WSA w Gliwicach. W tym tonie orzekały także: WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 11 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Po 1766/15, WSA w Opolu w wyroku z dnia 6 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Op 68/16, czy WSA w Warszawie w wyroku z dnia 5 maja 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 1925/15.
Niestety wszystkie te wyroki mają pewną wadę. Nie są prawomocne bowiem fiskus złożył na nie skargi kasacyjne tkwiąc uparcie przy swoim, że paliwo ryczałtem objęte nie jest. Dopóki zatem kwestii tej nie rozstrzygnie NSA, organy podatkowe raczej nie zmienią swojego podejścia.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)