Kiedy urząd sam skoryguje deklarację podatkową?
2006-03-24 08:37
Przeczytaj także: Czynności sprawdzające a weryfikacja ulg podatkowych
Otóż okazało się, że wnikliwy urzędnik wykrył w złożonej przeze mnie deklaracji VAT-7K błąd rachunkowy. Dostałem więc list polecony z wezwaniem do osobistego stawienia się przed owym urzędnikiem. Nie muszę Ci mówić, jak wiele nerwów i stresu kosztowała mnie ta wyprawa. Zastanawiałem się, o co chodzi? Czyżbym nieświadomie chciał oszukać fiskusa? Przeraziłem się nie na żarty, bo wiem, jakie sankcje mogą mi grozić. Jakie było moje zdziwienie, kiedy uprzejma pani poprosiła mnie o… poprawienie deklaracji VAT z powodu błędnego zaokrąglenia kwoty podatku należnego!Urzędnik z pewnością zapomniał, że od 1 września 2005 r. urząd skarbowy ma obowiązek korekty drobnych błędów rachunkowych bądź oczywistych pomyłek w składanych przez nas deklaracjach podatkowych!
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 274 op urząd miał przecież obowiązek dokonania takiej korekty „z urzędu”, jeśli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1.000 zł. Co istotne – urząd powinien dokonać stosowanej korekty zarówno wtedy, kiedy pomylimy się na korzyść budżetu, jak i wówczas, kiedy pomylimy się na swoją korzyść. Urząd nie musiałby dokonywać urzędowej korekty, w przypadku kiedy stwierdziłby, że złożona przez nas deklaracja zawiera błędy natury merytorycznej, np. wykazany podatek jest niższy, niż być powinien, z powodu jego błędnego rachunkowego wyliczenia. W takim przypadku urząd mógłby słusznie uznać, że nie jest to „oczywista pomyłka” i wezwać nas do wyjaśnienia przyczyn nieścisłości.
Jednak w moim przypadku nic takiego nie miało miejsca! Urząd powinien dokonać korekty i kropka. Sama jednak „urzędowa” zmiana złożonej przeze mnie deklaracji nie stanowiłaby jeszcze o prawnej skuteczności takiej korekty. Jeśli urząd zdecyduje się na dokonanie takiej korekty w naszych deklaracjach, to takie zmiany muszą zostać przez nas zaakceptowane! Po dokonaniu poprawek urząd musi sporządzić uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji, którą ma obowiązek nam przesłać.
Jeżeli z jakichś powodów nie zgadzamy się z dokonaną korektą – mamy prawo złożenia w ciągu 14 dni od otrzymania kopii skorygowanej deklaracji sprzeciwu na tę korektę. Jeśli więc w terminie tym wniesiemy taki sprzeciw – korektę „z urzędu” możemy uważać za niebyłą. Jeżeli jednak sprzeciwu takiego nie wniesiemy, to urzędowa korekta wywołuje takie same skutki prawne jak korekta, którą sami byśmy złożyli.
Ja jednak zmuszony byłem po raz kolejny odwiedzić swój urząd skarbowy. Całe szczęście skończyło się tylko na strachu.
Jak widzisz, nie każda wizyta w urzędzie skarbowym przyprawia o ból głowy. Mimo to najlepiej by było, aby kontakty z urzędem ograniczyć do niezbędnego minimum – czego Tobie (i sobie) życzę.
Poradnik „VAT w praktyce” to serwis informacyjny, w którym zawsze znajdziesz aktualne informacje, porady.
oprac. : VAT w praktyce