Obowiązki informacyjne (PIT) przy likwidacji działalności gospodarczej
2017-02-02 13:23
Likwidujesz firmę? Musisz o tym pamiętać © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zapłata podatku od sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy
Obowiązki takie jednakże różnią się w zależności od tego, w jaki sposób podatek dochodowy był rozliczany. Obciążenie nimi jest wprawdzie porównywalne przy poszczególnych formach opodatkowania, niemniej miejscami się one od siebie różnią.Zamknięcie firmy opodatkowanej podatkiem liniowym lub skalą podatkową
Po pierwsze: spis z natury
Przedsiębiorcy rozliczający podatek od dochodu na dzień likwidacji są obowiązani sporządzić spis z natury. O zamiarze jego przeprowadzenia (na okoliczność likwidacji firmy) muszą przy tym zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia spisu z natury.
Kolejnym krokiem jest oczywiście sporządzenie samego spisu oraz jego wycena. Tej należy dokonać w ciągu 14 dni od sporządzenia remanentu likwidacyjnego. Spis taki następnie podlega wpisaniu do księgi przychodów i rozchodów.
Po drugie: wykaz składników majątku
Przedsiębiorcy są także zobligowani do sporządzenia na dzień likwidacji firmy wykazu składników majątku, w tym wytworzonych przez podatnika, które pozostają mu na dzień likwidacji.
Wykaz ten jest dosyć szczegółowy i powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.
fot. apops - Fotolia.com
Likwidujesz firmę? Musisz o tym pamiętać
Po trzecie zaliczka na podatek
Zaliczkę na podatek dochodowy za ostatni miesiąc działalności wylicza się i wpłaca na konto fiskusa na takich samych zasadach (i terminie) jak wszystkie inne (czyli tak samo jak podatnicy kontynuujący prowadzenie działalności gospodarczej). Zaliczkę tę ustala się bez uwzględniania spisów z natury.
Kalkulator zaliczki na podatek liczonej wg skali podatkowej
Kalkulator zaliczki na podatek liniowy
Po trzecie: zeznanie podatkowe
Likwidacja działalności gospodarczej nie wymaga wcześniejszego złożenia PIT-a. Nadal mamy na to czas do końca kwietnia następnego roku podatkowego. Liniowcy rozliczenia dokonują na PIT-36L, opodatkowani skalą - na PIT-36. Do końca kwietnia trzeba też zapłacić podatek. W rocznym PIT oczywiście wykazywana jest wartość dochodu po tzw. różnicy remanentowej.
Zamknięcie firmy na ryczałcie ewidencjonowanym „prawie” jak u przedsiębiorcy płacącego podatek od dochodu
Na ryczałtowcach ciążą niemalże identyczne obowiązki przy likwidacji firmy, jak na przedsiębiorcach płacących podatek od dochodu.
Zachowują się oni identycznie przy sporządzaniu spisu z natury, zawiadomieniu o jego przeprowadzeniu, wycenie, wpisaniu (tutaj do ewidencji przychodów), sporządzeniu wykazu składników majątku na dzień likwidacji oraz obliczeniu podatku za ostatni okres prowadzenia firmy (z tym że tutaj ryczałt liczony jest od przychodu, a nie dochodu).
Są obowiązani także do sporządzenia rocznego PIT-a, który tutaj nosi symbol PIT-28. Inny jest jedynie termin jego złożenia oraz dopłacenia ewentualnego podatku. Ryczałtowcy mają na to czas jedynie do końca stycznia następnego roku podatkowego.
Zamknięcie firmy opodatkowanej kartą podatkową
Kartowicze nie sporządzają spisu z natury. Nie ustalają też samodzielnie podatku (zaliczki na podatek) za ostatni okres rozliczeniowy prowadzonej firmy. Ten bowiem wpłacają w zryczałtowanej wysokości - ustalonej przez urząd skarbowy (przypomnijmy, że ryczałt ewidencjonowany czy zaliczki na podatek liczone od dochodu - płaci się w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po tym, którego one dotyczą; kartę podatkową opłaca się do 7. dnia następnego miesiąca). Jeżeli likwidacja nastąpi w trakcie miesiąca - podatek za ten miesiąc będzie proporcjonalnie niższy.
Muszą oni za to w terminie siedmiu dni od daty likwidacji firmy powiadomić naczelnika urzędu skarbowego na formularzu PIT-16Z o likwidacji działalności.
Kartowicze są także zobowiązani do sporządzenia na dzień likwidacji wykazu składników majątku, zaś do końca stycznia następnego roku muszą złożyć deklarację PIT-16A, w której wykazują zapłacone i odliczone od karty podatkowej składki na ubezpieczenie zdrowotne.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)