Duplikat faktury kosztowej w księdze przychodów i rozchodów
2017-01-10 13:49
Duplikat faktury w podatku dochodowym © rogerphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Duplikat faktury w księdze przychodów i rozchodów
Wbrew pozorom zaginięcia bądź zniszczenia faktur nie są wcale takie rzadkie. Sytuacja taka na szczęście nie skutkuje tutaj utratą kosztu podatkowego czy prawa do odliczenia VAT. Niemniej podatnik musi posiadać dowody księgowe, na podstawie których dokonuje zapisów w odpowiednich rejestrach i ewidencjach.W podatku od towarów i usług, jeżeli dana faktura w ogóle do firmy nie trafiła, VAT można odliczyć najwcześniej w okresie, w którym podatnik wszedł w posiadanie jej duplikatu. Czy tak samo należy zachować się przy zapisach w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej metodą uproszczoną?
Zgodnie z art. 106l ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o VAT w razie zniszczenia lub zaginięcia faktury, fakturę wystawia się ponownie i powinna ona zawierać:
- dane zgodne z danymi zawartymi na fakturze zaginionej lub zniszczonej,
- wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jego wystawienia.
Jeżeli faktura w pierwszej kolejności zostanie zaewidencjonowana w podatkowej księdze, a dopiero następnie zaginie bądź ulegnie zniszczeniu, otrzymanie duplikatu nie powoduje u przedsiębiorcy konsekwencji podatkowych. Duplikat faktury bowiem tutaj potwierdza jedynie poniesienie danego kosztu.
W każdym z tych przypadków duplikat faktury stanowi potwierdzenie treści i faktu wystawienia oryginału takiego dokumentu, a nie stwierdza innego zdarzenia gospodarczego.
fot. rogerphoto - Fotolia.com
Duplikat faktury w podatku dochodowym
Generalna zasada ujmowania kosztów podatkowych dla prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów mówi natomiast, że dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym (ani rozporządzenia wykonawczego) nie mówią wprost, czy w przypadku rozliczania kosztu na podstawie duplikatu faktury należy go ująć w rozliczeniu bieżącym, wpisując go do księgi pod datą wystawienia duplikatu faktury, czy odnieść do miesiąca, którego dotyczy faktura pierwotna, wpisując jako datę zdarzenia gospodarczego datę wystawienia faktury pierwotnej.
Organy podatkowe podkreślają tutaj jednak, o czym zresztą była już mowa wyżej, że duplikat faktury potwierdza jedynie zdarzenie gospodarcze zaistniałe w przeszłym okresie, zaś oznaczenie faktury wyrazem „duplikat” mówi jedynie o tym, że mamy do czynienia z fakturą wystawioną ponownie w miejsce wcześniejszego dokumentu (który zaginął bądź został zniszczony).
Dlatego też, ponieważ w przypadku podatników prowadzących księgę podatkową, dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury, to koszt wynikający z duplikatu faktury powstaje w dacie wystawienia faktury pierwotnej i powinien być odnoszony do okresu, w którym była wystawiona ta faktura pierwotna.
Powyższego nie zmienia nawet sytuacja, w której rok wystawienia duplikatu faktury jest inny, aniżeli rok wystawienia faktury pierwotnej.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)