Prezenty świąteczne dla (pracownika) kontrahenta a obowiązki płatnika
2016-12-24 13:15
Świąteczne prezenty od firmy z podatkiem dochodowym © Rido - Fotolia.com
Przeczytaj także: Świąteczne wydatki przedsiębiorcy w kosztach podatkowych?
Prezenty przekazywane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej
Otrzymanie prezentu przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (np. pracownika kontrahenta, prezesa przedsiębiorstwa, z którym Spółka stale współpracuje), wiąże się co do zasady z uzyskaniem przez taką osobę przychodu. Jak wynika bowiem z art.11 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF), przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jak wynika bowiem z art 21.ust.1 pkt 68a ustawy o PDOF, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Przytoczony wyżej przepis zawiera trzy warunki, które muszą być spełnione łącznie, aby możliwe było
skorzystanie ze zwolnienia:
- otrzymanie prezentu musi wiązać się z akcją promocyjną lub reklamową świadczeniodawcy (przekazującego),
- jednorazowa wartość prezentu nie może przekroczyć wartości 200 zł,
- osobą otrzymującą prezent nie może być pracownik lub inna osoba pozostająca z przekazującym w stosunku cywilnoprawnym.
fot. Rido - Fotolia.com
Świąteczne prezenty od firmy z podatkiem dochodowym
Na marginesie należy dodać, że w przypadku świadczeń o większej wartości cała ich wartość (a nie tylko nadwyżka powyżej limitu zwolnienia) podlega opodatkowaniu.
Jedną z przesłanek zastosowania omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia w związku z jego promocją lub reklamą.
Przykładem prezentów przekazywanych w ramach promocji i reklamy mogą być upominki oznaczone np. logo firmy. Taki prezent ma wówczas na celu popularyzację Spółki poprzez rozpowszechnianie wiedzy o jej istnieniu oraz budowanie pozytywnych skojarzeń.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, kosze prezentowe mają być upominkiem świątecznym. Nie zostały przy tym opatrzone logo Spółki. Wobec tego ich przekazanie nie jest ani świadczeniem reklamowym ani promocyjnym; wiąże się natomiast z tworzeniem pozytywnego wizerunku firmy. W tym przypadku nie ma bowiem miejsca rozpowszechnianie informacji o produktach Spółki lub oddziaływanie na kontrahentów, które ma na celu zwiększenie zainteresowania danym towarem.
Z uwagi na powyższe, w odniesieniu do w/w koszy prezentowych nie ma zastosowania przepis art.21 ust.1 pkt 68a ustawy o PDOF.
Tym samym Spółka zgodnie z art.42a ustawy o PDOF zobowiązana będzie do: sporządzenia informacji PIT-8C i w terminie, co do zasady, do końca lutego następnego roku przekazania jej podatnikom (osobie fizycznej, u której powstały przychody z innych źródeł) oraz urzędom skarbowym, właściwym według ich miejsca zamieszkania. Natomiast beneficjent świadczenia, dla którego wystawiona zostanie informacja PIT-8C winien w swoim zeznaniu rocznym uwzględnić kwotę przychodu wynikającą z tej informacji .
Prezenty przekazywane przedsiębiorstwom
Jeżeli zestawy prezentowe przekazywane będą podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą (osoby prawne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą), to na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Podmiot otrzymujący prezent sam określa, czy powstanie u niego z tego tytułu przychód podatkowy. W tym celu musi ustalić, czy otrzymany prezent posiada wartość handlową (tj. może być przedmiotem obrotu) czy też nie. Wartość otrzymanego prezentu pozostaje tu bez znaczenia.
Reasumując, gdy otrzymany przez podmiot gospodarczy prezent ma wartość handlową, to u podmiotu tego powstanie przychód, który powinien być doliczony do innych przychodów z działalności gospodarczej. Jeśli natomiast prezent nie przedstawia żadnej wartości handlowej, to otrzymujący go podmiot nie uzyskuje żadnego przysporzenia majątkowego i w efekcie - nie uzyskuje przychodu.
oprac. : Anna Dziura / Grupa ECDP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)