Kwota wolna od podatku: 30.000 zł dla posła, 3.000 zł dla Kowalskiego
2016-12-01 12:15
Kwota wolna od podatku dla kowalskiego wynosi ok. 3 tys. zł a dla posła 30 tys. zł © wawritto - Fotolia.com
Przeczytaj także: 6,6 tys. zł to kwota wolna od podatku na 2017 rok
Tempo prac nad „zwiększeniem” kwoty wolnej od podatku było ogromne. Senatorowie z projektem zapoznali się dopiero w poniedziałek 28 listopada 2016 r., przyjęli go w nocy z 28 na 29 listopada, zaś 29 listopada ustawę przegłosował sejm, podpisał Prezydent oraz ogłoszoną ją w Dzienniku Ustaw (2016 poz. 1926).- 1 188 zł – dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 6 600 zł;
- 1 188 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 631 zł 98 gr x (podstawa obliczenia podatku 6 600 zł) / 4 400 zł, dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 6 600 zł i nieprzekraczającej kwoty 11 000 zł;
- 556 zł 02 gr – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 11 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł;
- 556 zł 02 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 556 zł 02 gr x (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) / 41 472 zł, dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.
W związku z tym osoby, które zarobią maksymalnie 6,6 tys. zł w ciągu roku (czyli 550 zł miesięcznie), podatku w ogóle nie zapłacą. Zarabiający w granicach od 6,6 tys. zł do 11 tys. zł będą musieli oddać fiskusowi mniej niż w obecnym roku, niemniej u nich kwota wolna będzie zmienna w zależności od zarobków.
Ci, których roczny dochód będzie się mieścił w wartościach od 11 tys. zł do 85 tys. zł będą mieć kwotę wolną na obecnym poziomie ok. 3 tys. zł. Natomiast przy dochodach przekraczających 85 tys. zł w skali roku kwota wolna od podatku będzie stopniowo wygaszana do wartości dochodu 127 tys. zł. Ci którzy zarabiają więcej - w ogóle nie będą mieli do niej prawa.
fot. wawritto - Fotolia.com
Kwota wolna od podatku dla kowalskiego wynosi ok. 3 tys. zł a dla posła 30 tys. zł
Biedni odczują zmiany po roku, zamożniejsi od razu
Ci o niskich dochodach wyższą kwotę wolną od podatku odczują jednakże dopiero przy sporządzaniu zeznań rocznych (czyli najwcześniej w roku 2018). W trakcie roku bowiem płatnik podatku (czyli np. pracodawca) będzie ustalał zaliczkę na podatek od wypłacanego wynagrodzenia z uwzględnieniem kwoty zmniejszającej podatek na dotychczasowym poziomie. Dopiero w rocznym PIT będzie można zastosować wskazany w ramce algorytm liczenia wyższej kwoty wolnej przy niskich dochodach.
Zupełnie odwrotnie jest w przypadku wysokich zarobków - i co wymaga podkreślenia - nie powyżej 127 tys. zł, ale już przy 85 tys. zł. Otóż tutaj płatnik przy liczeniu zaliczki na podatek w ogóle nie będzie uwzględniał kwoty wolnej od podatku.
Oczywiście omawiane zamiany tyczą się jedynie dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej (ta pozostaje po raz kolejny bez zmian).
Lepiej przy uldze prorodzinnej oraz rozliczeniu się jako osoba samotna
Dzięki podwyższeniu kwoty wolnej od podatku do 6,6 tys. zł dzieci będą mogły więcej zarobić, nie pozbawiając rodziców czy opiekunów ulg i preferencji podatkowych. Mowa tutaj oczywiście o rozliczeniu się jako osoba samotnie wychowująca dziecko czy uldze prorodzinnej.
Posłowie z kwotą wolną ponad 30 000 zł
Czy posłowie bądź senatorowie mają faktycznie aż tak wysoką kwotę wolną od podatku? Odpowiedź jest twierdząca, niemniej wartości tej nie znajdziemy bezpośrednio w przepisach podatkowych.
Otóż wskazanym wyżej grupom podatników przysługuje taka sama „ogólna” kwota wolna od podatku z tytułu dochodów opodatkowanych skalą, jak i pozostałym. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym żadnych zmian w tym zakresie nie wnosi.
Trzeba jednak pamiętać, że ustawodawca zwolnił z podatku (w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT) diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2010 r., IBPBII/1/415-527/10/ASz wskazał, że „(...)Za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych należy więc uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych(...)
Jak wynika z powyższego z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej).(...) Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych(...)”
W związku z tym diety poselskie do miesięcznej kwoty 2.280 zł są zwolnione z podatku dochodowego (nie wykazuje się ich w rocznym PIT). Jak pomnożymy tę wartość przez 12, otrzymamy 27.360 zł. Jak dodamy do tego kwotę wolną w wysokości ok 3 tys. zł, otrzymujemy wynik 30 tys. zł z małym naddatkiem.
Dlatego też można założyć, że kwota wolna od podatku dla posłów wynosi ponad 30 tys. zł (i nie będzie niższa niż 27 tys. zł, nawet jeżeli ich dochody znacznie przekroczą wskazany wyżej próg 127 tys. zł, gdzie pozostali podatnicy pozbawieni są w ogóle kwoty wolnej).
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)