Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym
2016-08-24 13:30
Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym © sharaku1216 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Podatek ekologiczny lepszy niż podatek węglowy?
Tak wynika z odpowiedzi z dnia 16 sierpnia 2016 r. resortu finansów na interpelację poselską nr 5131. Otóż poseł występujący z interpelacją wyjaśnił, iż obywatele kierują do niego pytania, czy prawdą jest zamiar nałożenia nowego podatku na samochody osobowe.We wniosku czytamy także, iż wprowadzenie podatku ekologicznego spowodowałoby iż wielu ludzi po prostu nie byłoby stać na własny samochód, co odczują też przede wszystkim wiejskie rodziny z małymi dziećmi (gdzie własny samochód stanowi podstawowy środek transportu w uwagi na ograniczenia komunikacji publicznej).
Dlatego poseł wystąpił z pytaniami, czy w resorcie finansów prowadzone są prace nad wprowadzeniem nowego podatku/opłaty, które z założenia miałyby uniemożliwić sprowadzanie starszych samochodów? Czy ministerstwo ma informacje aby ktokolwiek przygotowywał projekt wprowadzający nowy podatek od samochodów? I wreszcie czy są planowane zmiany obowiązujących obecnie przepisów regulujących kwestię dopuszczenia pojazdów do ruchu?
fot. sharaku1216 - Fotolia.com
Niższa akcyza na samochody osobowe ale z podatkiem ekologicznym
W odpowiedzi na interpelację Wiesław Jasiński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wyjaśnił, że obecnie nie trwają żadne prace nad nowym podatkiem czy opłatą, które miałyby uniemożliwić sprowadzanie starszych samochodów. Wskazano, że resort aktualnie nie ma żadnych planów związanych z wprowadzeniem dodatkowego podatku dla posiadaczy samochodów osobowych.
W efekcie posiadacze starszych samochodów (bo zapewne głównie te bardziej „zatruwają” środowisko) muszą docelowo liczyć się z obowiązkiem ponoszenia nowej daniny (o czym jednak w odpowiedzi nie wspomniano).
Nie jest też obecnie planowane wprowadzenie zmian dotyczących dopuszczenia pojazdów do ruchu. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, o wypowiedzenie którego w tym temacie wystąpił resort finansów wyjaśniło, iż kwestie oddziaływania na środowisko regulują przepisy Unii Europejskiej odnoszące się zarówno do procedury homologacji typu (dla pojazdów nowych); tj.:
- rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, oraz
- rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady;
- jak i procedury badań technicznych (pojazdy będące w eksploatacji); tj. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)