Jak rozliczyć koszty kuriera przy sprzedaży wysyłkowej
2016-08-04 13:34
![Jak rozliczyć koszty kuriera przy sprzedaży wysyłkowej [© Monkey Business - Fotolia.com] Jak rozliczyć koszty kuriera przy sprzedaży wysyłkowej](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podatek-od-firmy/Jak-rozliczyc-koszty-kuriera-przy-sprzedazy-wysylkowej-179510-200x133crop.jpg)
Przesyłka kurierska © Monkey Business - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak ustalić dochód na sprzedaży środka trwałego?
Gdy dostawy takie odbywają się nie transportem własnym, a przy udziale wyspecjalizowanych firm (kurierskich bądź Poczty Polskiej), koniecznym wydaje się być ustalenie warunków dokonania takiej dostawy jak i rozliczenia odpłatności za tę usługę (jako że kurier paczki za darmo nie doręczy). Sprzedawcy w zdecydowanej większości kosztami takiej przesyłki docelowo starają się obciążyć kupujących. Można to jednak robić na różne sposoby, a co za tym idzie, operacja taka w różny sposób będzie przedstawiana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.Sposób pierwszy to wliczenie kosztów transportu w wartość sprzedawanego towaru. Gdy taki koszt zostanie wkalkulowany w cenę towaru, uzyskany z tego tytułu przychód należy ująć w kolumnie 7 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „wartość sprzedanych towarów i usług”. Sposób drugi to ujęcie kosztów transportu odrębną pozycją na fakturze bądź w ogóle odrębną fakturą, czyli gdy koszty dostawy stanowią odrębny element rozliczenia z klientem. Prawidłowym wydaje się być tutaj ujęcie takiej wartości w kolumnie 8 księgi „pozostałe przychody”.
Oczywiście w każdym takim przypadku „obciążenie klienta za transport” jest podatkowym przychodem sprzedawcy.
W jednym i drugim przypadku dokonujący sprzedaży na odległość zawiera umowy dostawy swoich towarów z odpowiednimi firmami spedycyjnymi czy kurierskimi i ponosi koszty takich usług. Wystawione przez usługodawców faktury (bądź rachunki) na sprzedawcę towaru stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów ujmowane w kolumnie 13 księgi „pozostałe wydatki”.
fot. Monkey Business - Fotolia.com
Przesyłka kurierska
Sprzedaż wysyłkowa wymaga z reguły zaangażowania do przesłania towaru wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy.
W praktyce można jednakże spotkać także sposób trzeci. Polega on na tym, że klient udziela sprzedawcy jednorazowego pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy na dostawę towaru z firmami świadczącymi takie usługi.
Dlaczego taki sposób rozliczenia kosztów transportu jest coraz powszechniej stosowany w praktyce? Nie powoduje on bowiem powstania przychodu podatkowego po stronie sprzedawcy. Stąd z możliwości tej korzystają najczęściej sprzedawcy opłacający ryczałt. Ci bowiem w rachunku podatkowym nie uwzględniają kosztów uzyskania przychodu. Dzięki ostatniej z wymienionych metod nie płacą oni podatku od kosztów transportu.
Prawidłowość takiego sposobu postępowania potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 04.01.2013 r. nr IPTPB1/415-585/12-4/DS wskazując, że środki pieniężne, które wpływają na rachunek bankowy sprzedawcy na opłacenie w imieniu kupującego kosztów przesyłki nabytego towaru, nie stanowią u sprzedawcy jedynie pośredniczącego w ich przekazaniu przychodu z działalności gospodarczej.
Pogląd taki podzielił również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 09.07.2013 r. nr IPPB1/415-469/13-4/ES wyjaśniając, że środki pieniężne, które wpływają na rachunek podatniczki na pokrycie zobowiązań kupującego (mocodawcy) wobec dostawcy (tj. przesyłki paczki Pocztą Polska), nie zwiększają podstawy opodatkowania jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z nowszych interpretacji można zaś przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30.01.2015 r. nr IBPBI/1/415-1289/14/WRz, w której to także potwierdzono, że jeżeli w regulaminie prowadzonej sprzedaży wysyłkowej (internetowej) zostanie wyraźnie zastrzeżone, że kupujący sprzedane przez wnioskodawcę towary, udziela mu pełnomocnictwo do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z Pocztą ... lub firmą kurierską, a kwota należności za przesyłkę otrzymana od klienta (kupującego) odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tego tytułu, poniesionej przez wnioskodawcę, to nie powstanie przychód podatkowy. Kwoty otrzymane z tego tytułu nie będą bowiem kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów.
Organ podatkowy w ostatniej z przytoczonych interpretacji podkreślił jednakże, że warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji ww. kwot otrzymanych od nabywcy towarów jest działanie sprzedawcy w imieniu i na jego rzecz (rachunek), na podstawie zawartej umowy i stosownego pełnomocnictwa (udzielonego chociażby na podstawie odpowiednich zapisów w regulaminie aukcji czy sklepu internetowego)
Zakup na aukcji (w sklepie) oznacza pełną akceptację regulaminu.(...). Kupując na aukcji (w sklepie) udzielasz ... jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w imieniu kupującego i na rachunek kupującego z Pocztą ... (lub firmą kurierską) - w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru. Pełnomocnictwo w żaden sposób nie obciąża dodatkowo Kupującego.
Oczywiście w takim przypadku nie jest rozpoznawany zarówno przychód jak i koszt jego uzyskania.
![Sprzedaż środka trwałego: w kosztach tylko wartość historyczna [© ArTo - Fotolia.com] Sprzedaż środka trwałego: w kosztach tylko wartość historyczna](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koszty-podatkowe/Sprzedaz-srodka-trwalego-w-kosztach-tylko-wartosc-historyczna-214065-150x100crop.jpg)
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)