Polisa na życie dla pracownika kosztem podatkowym firmy?
2016-07-26 10:25
Czy pracodawca może ubezpieczyć życie pracownika? © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Suplementy diety poza kosztami uzyskania przychodu firmy
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT), do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wszelkie wydatki poniesione przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Jako kosztów podatkowych nie można jednakże rozliczyć tych wydatków, które zostały przez ustawodawcę wskazane w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.Należy przy tym zwrócić uwagę na art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka, o którym mowa w dziale I w grupach 1, 3 i 5 oraz w dziale II w grupach 1 i 2 załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
- wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
- możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
- wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
Prawo uwzględnienia składki w kosztach uzyskania przychodów odnosi się jedynie do umów dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II, wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i to pod warunkiem, że umowy te spełniają dodatkowe wymagania związane z osobą uprawnioną (może nią być tylko pracownik, nie pracodawca) oraz rodzajem i terminem przysługujących świadczeń.
Warto zwrócić uwagę, iż załącznik do ustawy o działalności ubezpieczeniowej określa wśród grupy ryzyka, wymienionych również w art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT, m.in. ubezpieczenia na życie (dział I, grupa 1).
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Czy pracodawca może ubezpieczyć życie pracownika?
Wyjątek od wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów określonego w art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT dotyczy zatem m.in. ubezpieczenia na życie. Wobec powyższego wskazać należy, iż w przypadku opłacenia przez spółkę kosztu składki na ubezpieczenie na życie pracownika, koszt taki nie będzie podlegał wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o CIT i co do zasady może stanowić koszt uzyskania przychodów, po spełnieniu przesłanek wskazanych w tym przepisie. Dodatkowo zauważyć należy, iż zaliczenie ww. wydatków do kosztów podatkowych będzie możliwe jedynie po spełnieniu przesłanki ogólnej określonej w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tj. wykazaniu związku wydatków z przychodami.
oprac. : Tomasz Pastuszka / Grupa ECDP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Ubea.pl / 2016-07-28 11:37:13
Pracownicy ubezpieczeni w firmie powinni pamiętać, że w przypadku ubezpieczeń od szkód osobowych podwójne ubezpieczenie ma sens https://ubea.pl/Czy-podwojne-ubezpieczenie-ma-sens%2Cartykul%2C1082/ Za tę samą szkodę osobową można bowiem otrzymać wiele świadczeń. Zatem mimo ubezpieczenia w firmie, opłacalne ekonomicznie jest wykupienie jeszcze indywidualnie polisy [ odpowiedz ] [ cytuj ]