Rozliczenie dropshippingu w podatku dochodowym
2016-07-18 12:47
Dropshipping w podatku dochodowym © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Podatek dochodowy gdy sklep internetowy - dropshipping
Jedną z odmian dropshippingu jest model logistyczny polegający na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa w zakupie jednostkowych towarów między klientem, a dostawcą, który często znajduje się na terytorium inne kraju (często trzeciego, a więc poza UE). Sprzedaż taka polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę.Pośrednik taki nie kupuje na własną rzecz towaru, który następnie byłby sprzedany klientowi, a jedynie pośredniczy w zawarciu takiej transakcji pomiędzy dostawcą a ostatecznym nabywcą. Towar będący przedmiotem takiej transakcji nie staje się własnością takiego pośrednika. Dociera on też bezpośrednio od dostawcy do klienta.
Czynności wykonywane przez takiego pośrednika polegają tutaj z reguły na prezentowaniu na swoim koncie w portalach aukcyjnych bądź sklepie internetowym towarów będących własnością jego partnerów, zbieraniu zamówień, obsłudze płatności, tj. inkasowaniu wpłat od klientów w postaci przelewów bankowych na swój rachunek bankowy i przekazywaniu ich na rachunek partnera, przekazywaniu zamówień do partnera oraz ewentualnej pomocy klientowi w postępowaniu reklamacyjnym. Usługi takie mogą też polegać na wyszukiwaniu określonego towaru u zagranicznych dostawców i pośrednictwa w całym procesie dostawy tego towaru do klienta.
W żadnym wypadku jednakże pośredniczący przedsiębiorca nie dokonuje sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów będących własnością zewnętrznych dostawców.
Przychód z dropshippingu to prowizja
Pierwszym problemem, jaki powstaje przy rozliczaniu podatku dochodowego z tego tytułu usług, jest prawidłowe określenie przychodu. Otóż rodzi się pytanie, czy należy go ustalić w wysokości ceny, którą płaci ostateczny klient czy też jedynie w wysokości uzyskanej za pośrednictwo w sprzedaży marży?
Organy podatkowe zgodnie tutaj potwierdzają, że przychodem takim jest marża za usługi pośrednictwa, czyli mówiąc innymi słowy różnica pomiędzy ceną, jaką płaci klient, a ceną przekazywaną dostawcy towaru.
fot. vege - Fotolia.com
Dropshipping w podatku dochodowym
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14.12.2015 r. nr IPPB1/4511-1329/15-2/ES wyjaśnił, iż podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pośredniczy jedynie w sprzedaży towarów handlowych, (a więc nie dokonuje ich zakupu i nie staje się ich właścicielem), to podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym będzie różnica pomiędzy kwotą przelaną na jego konto bankowe od klienta, a kwotą przekazaną przez niego do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji.
Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji indywidualnej z dnia 13.07.2015 r. nr ILPB1/4511-1-485/15-2/TW przyznał, że w przypadku modelu logistycznego opartego o dropshipping przedsiębiorca pośredniczący w sprzedaży powinien określić swój przychód o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, brany pod uwagę przy ustalaniu podstawy opodatkowania, w wysokości kwoty należnej za wykonaną usługę, tj. marży (prowizji).
Ryczałt dla dropshippingu na cenzurowanym
A skoro przychód jest tutaj w zasadzie równy dochodowi, pojawia się pytanie o możliwość opodatkowania go ryczałtem ewidencjonowanym. Tutaj bowiem stawki podatku są niższe od tych, które stosujemy przy opodatkowaniu dochodu (czyli 18% i 32% przy opodatkowaniu skalą podatkową bądź 19% stawka liniowa).
Dla większości usług w zakresie handlu ustawodawca przewidział 3% stawkę ryczałtu. Niemniej aby ją zastosować, mówiąc w pewnym uproszczeniu, towar najpierw trzeba kupić a następnie go sprzedać, z czym - jak to zostało już wyżej podkreślone (w modelu dropshippingu towar nigdy nie stanowi własności pośrednika) w tym przypadku nie mamy do czynienia.
Najwłaściwsza wydaje się być tutaj 8,5% stawka ryczałtu (co i tak daje spore korzyści w stosunku do chociażby najniższej stawki podatku liczonej od dochodu, czyli 18%), która ma zastosowanie do wszystkich tych usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu. Trzeba jednak pamiętać o wyłączeniach.
Mianowicie, nie każdy przedsiębiorca może skorzystać z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Oprócz limitu rocznego uzyskanego przychodu (150 000 euro) ustawodawca przewidział bowiem szereg czynności, które są wyłączone spod takiego opodatkowania (a co za tym idzie - wymuszają opodatkowanie skalą podatkową lub podatkiem liniowym).
Przekonał się o tym jeden z podatników, który właśnie usługi dropshippingu chciał opodatkować ryczałtem. Otóż zainteresowany handlował elektroniką. Dotychczas prowadzony biznes postanowił jednak poszerzyć o usługi polegające na zorganizowaniu procedury zakupów towarów poza terytorium Polski ma zasadzie modelu logistycznego dropshippingu.
Klienci dokonywaliby wyboru towaru z prezentowanych na jego aukcjach internetowych wyrobów, które nie będą jego własności. Cenę sprzedaży wraz z kosztami przesyłki klienci przekazywaliby na konto bankowe przedsiębiorcy, a on następnie przekazywałby ją kontrahentowi zagranicznemu (właścicielowi towaru) po pomniejszeniu o swoją prowizję. Wysyłka oczywiście będzie następować bezpośrednio od kontrahenta zagranicznego do klienta w Polsce. Rola przedsiębiorcy ograniczy się tutaj jedynie do pośrednictwa w kontakcie między kupującym a sprzedawcą oraz przekazania pieniędzy. Towar nigdy nie będzie stanowił własności podatnika, jak też nie będzie on występował w roli importera (wszelkie opłaty celne obciążać będą nabywcę).
Wnioskujący o wydanie interpretacji usługi takie sklasyfikował do pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 63.99. Na marginesie dodajmy tutaj, że organ podatkowe nie dokonują odpowiedniej klasyfikacji w ramach PKWiU. Podatnik pytający o wydanie interpretacji za każdym razem (gdy jest to potrzebne) symbol ten musi określić samodzielnie. Może też skorzystać (co jest jak najbardziej wskazane) z pomocy urzędu statystycznego.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30.09.2015 r. nr IBPB-1-1/4510-387/15/WRz uznał, że usługi pośrednictwa w zakupie oparte o model dropshippingu, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 63.99, są wyłączone z możliwości ich opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.
Rozstrzygnięcie takie oparł na poz. 25 załącznika nr 2 do ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym, który zawiera katalog czynności wyłączonych spod tej formy opodatkowania.
Jak dokumentować dropshipping
Wiemy już, co stanowi przychód w przypadku świadczenia usług w oparciu o model logistyczny dropshipping. Wiemy też, jakie są możliwości jego opodatkowania oraz to, że działalność taka z reguły będzie się wiązać z płaceniem podatku od dochodu.
Na podstawie jakich dokumentów jednakże ujmować oraz określać przychód przedsiębiorcy? W modelu tym bowiem nie będzie on dysponował ani dokumentami przewozowymi, celnymi czy wręcz innymi wystawionymi przez dostawcę towaru. Te trafiają bezpośrednio do klienta.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w przytoczonej już wcześniej interpretacji z dnia 13.07.2015 r. nr ILPB1/4511-1-485/15-2/TW, po analizie przepisów w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów uznał, że dowodem, na podstawie którego wpis zostanie ujęty w księdze, może być wystawiony przez przedsiębiorcę rachunek za pośrednictwo handlowe, opiewający na kwotę w wysokości marży, jaką ten uzyska w pośredniczeniu w sprzedaży danego produktu.
Wnioskodawca wskazał tutaj, że nie dostaje od producenta żadnych faktur, te dostają bezpośrednio klient/zamawiający. Sam zainteresowany posiada jedynie zestawienie wszystkich dokonanych transakcji oraz wyciąg bankowy, z którego wynika wartość otrzymanej kwoty od klienta oraz wartość przelana dostawcy towaru (różnica pomiędzy którymi stanowi marżę podatnika).
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 29.12.2015 r. nr IPTPB1/4511-736/15-2/KLK nie zanegował postępowania podatniczki, która wyjaśniła, że na udokumentowanie kwoty transakcji pomiędzy nią a dostawcą (kwoty wysłanej partnerowi), będzie ona dysponowała jedynie dowodem wykonania przelewu bankowego. Dodatkowo może ona też prowadzić ewidencję, w której będą do siebie dopasowane transakcje uznaniowe na jej rachunek i transakcje obciążeniowe oraz uzyskany z tego tytułu przychód, tj. prowizja za transakcję.
W związku z tym istotnym dowodem przy ustalaniu wartości wykonanej usługi jest tutaj właśnie rachunek bankowy (a mówiąc dokładniej wyciągi z tego rachunku), z którego wynikać będzie uzyskana na danej transakcji prowizja (czyli różnica pomiędzy kwotą otrzymaną od klienta a kwotą przekazaną dostawcy towaru). Dla celów dowodowych warto tutaj także gromadzić pozostałą dokumentację występującą przy takich transakcjach - chociażby korespondencję mailową, która z jednej strony będzie zawierała zlecenie od klienta, z drugiej zaś przesłanie tych informacji dostawcy towaru, uzgodnienia handlowe itd.
Moment powstania przychodu
Ostatnią do wyjaśnienia kwestią w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dropshippingu jest określenie dnia, na który należy określić przychód z tytułu świadczenia tego typu usług.
Otóż ustawodawca nie przewidział tutaj szczególnych regulacji podatkowych, w związku z czym zastosowanie ma reguła ogólna mówiąca, iż za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
- wystawienia faktury albo
- uregulowania należności.
Przychód generuje to z wyżej wymienionych zdarzeń, które wystąpi jako pierwsze
W przypadku modelu logistycznego dropshipping pierwszym z nich jest z reguły otrzymanie należności. Co za tym idzie to właśnie data wpływu pieniędzy na konto bankowe przedsiębiorcy pośredniczącego w sprzedaży co do zasady wyznaczy dzień powstania takiego przychodu.
Krzysztof Skrzypek, doradca podatkowy nr wpisu 12444
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)