eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowePełnomocnictwo ogólne: wzór i zasady zgłaszania w 2016 r.

Pełnomocnictwo ogólne: wzór i zasady zgłaszania w 2016 r.

2016-04-21 11:16

Pełnomocnictwo ogólne: wzór i zasady zgłaszania w 2016 r.

Pełnomocnictwo © djedzura - Fotolia.com

W połowie 2016 r. zaczną obowiązywać przepisy Ordynacji podatkowej, które wprowadzą pełnomocnictwo ogólne. Jako, że pełnomocnictwo to będzie miało bardzo szeroki zakres, ustawodawca zadbał o to, aby sposób jego zgłaszania również był szczególny. Pojawiły się projekty rozporządzeń regulujących tę kwestię.

Przeczytaj także: Ordynacja podatkowa: w 2016 r. pełnomocnictwo ogólne i szczególne

Pełnomocnictwo ogólne (jak też jego odwołanie, zmianę czy wypowiedzenie) co do zasady będzie zgłaszał mocodawca w formie dokumentu elektronicznego wg określonego wzoru (a gdy wystąpią trudności techniczne uniemożliwiające złożenie takiego pełnomocnictwa - dopuszczalna będzie forma papierowa wg określonego wzoru). Pełnomocnictwo takie będzie mogło być zgłoszone także za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Zgodnie z Ordynacją podatkową pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.

Adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy będą przy tym mogli sami zgłaszać udzielenie im pełnomocnictwa ogólnego oraz zawiadamiać o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, ze wskazaniem daty zwolnienia z obowiązku reprezentacji.
Wszelkie informacje na temat udzielenia pełnomocnictwa ogólnego, jego zmiany, odwołania czy wypowiedzenia znajdą się w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych. Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa ogólnego będzie wywierało skutek od dnia wpływu do Centralnego Rejestru.

Regulacje w tym zakresie mają zacząć obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Ponieważ termin ten się coraz szybciej zbliża, opracowano projekty rozporządzeń wykonawczych.

fot. djedzura - Fotolia.com

Pełnomocnictwo

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.


I tak w pierwszej kolejności resort finansów przygotował wzór takiego pełnomocnictwa oraz jego odwołania. Pierwszy z formularzu otrzymał symbol PPO-1, drugi zaś OPO-1. W Rządowym Centrum Legislacji dostępne są póki co ich projekty (które liczą po cztery strony), niemniej zapewne wersje finalne nie będą się od nich różnić (bądź zmiany nie będą zbyt wielkie).


A ponieważ ma być możliwość zgłoszenia takiego pełnomocnictwa za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, przygotowane zostały kolejne projekty rozporządzeń Ministra Finansów w tym właśnie zakresie.

Pierwsze z nich jest konsekwencją wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2016r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń (Dz. U. poz. 2290). Na mocy §1 ust. 1 tego rozporządzenia pełnomocnictwo ogólne, w formie dokumentu elektronicznego, jest przesyłane przez portal podatkowy.

W związku z tym projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego. Zgodnie z to nowelą za pośrednictwem portalu możliwe będzie zgłaszanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego.
Portal podatkowy to system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, a także ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, w szczególności do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Art. 3 pkt 14 Ordynacji podatkowej

Drugi projekt rozporządzenia reguluje sposób zgłaszania pełnomocnictw ogólnych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz ich przekazywania do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych.

Otóż pełnomocnictwo ogólne będzie mogło być zgłoszone do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej z wykorzystaniem interfejsu portalu podatkowego.

Pełnomocnictwo takie będzie musiało być opatrzone:
  1. bezpiecznym podpisem elektronicznym, albo
  2. podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo
  3. podpisem elektronicznym użytkownika na portalu podatkowym.

Potwierdzenie złożenia pełnomocnictwa odnotowane zostanie na koncie podmiotu składającego pełnomocnictwo, do którego dostęp zapewnia portal podatkowy.

Wskazane wyżej (obecnie projekty) rozporządzenia mają wejść w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: