Pełnomocnictwo ogólne: wzór i zasady zgłaszania w 2016 r.
2016-04-21 11:16
Pełnomocnictwo © djedzura - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ordynacja podatkowa: w 2016 r. pełnomocnictwo ogólne i szczególne
Pełnomocnictwo ogólne (jak też jego odwołanie, zmianę czy wypowiedzenie) co do zasady będzie zgłaszał mocodawca w formie dokumentu elektronicznego wg określonego wzoru (a gdy wystąpią trudności techniczne uniemożliwiające złożenie takiego pełnomocnictwa - dopuszczalna będzie forma papierowa wg określonego wzoru). Pełnomocnictwo takie będzie mogło być zgłoszone także za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.Adwokat, radca prawny oraz doradca podatkowy będą przy tym mogli sami zgłaszać udzielenie im pełnomocnictwa ogólnego oraz zawiadamiać o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, ze wskazaniem daty zwolnienia z obowiązku reprezentacji.
Regulacje w tym zakresie mają zacząć obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Ponieważ termin ten się coraz szybciej zbliża, opracowano projekty rozporządzeń wykonawczych.
fot. djedzura - Fotolia.com
Pełnomocnictwo
I tak w pierwszej kolejności resort finansów przygotował wzór takiego pełnomocnictwa oraz jego odwołania. Pierwszy z formularzu otrzymał symbol PPO-1, drugi zaś OPO-1. W Rządowym Centrum Legislacji dostępne są póki co ich projekty (które liczą po cztery strony), niemniej zapewne wersje finalne nie będą się od nich różnić (bądź zmiany nie będą zbyt wielkie).
A ponieważ ma być możliwość zgłoszenia takiego pełnomocnictwa za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, przygotowane zostały kolejne projekty rozporządzeń Ministra Finansów w tym właśnie zakresie.
Pierwsze z nich jest konsekwencją wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2016r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu przesyłania, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwa ogólnego, pełnomocnictwa szczególnego oraz pełnomocnictwa do doręczeń (Dz. U. poz. 2290). Na mocy §1 ust. 1 tego rozporządzenia pełnomocnictwo ogólne, w formie dokumentu elektronicznego, jest przesyłane przez portal podatkowy.
W związku z tym projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie określenia rodzajów spraw, które mogą być załatwiane z wykorzystaniem portalu podatkowego. Zgodnie z to nowelą za pośrednictwem portalu możliwe będzie zgłaszanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych pełnomocnictw ogólnych oraz zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego.
Art. 3 pkt 14 Ordynacji podatkowej
Drugi projekt rozporządzenia reguluje sposób zgłaszania pełnomocnictw ogólnych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz ich przekazywania do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych.
Otóż pełnomocnictwo ogólne będzie mogło być zgłoszone do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej z wykorzystaniem interfejsu portalu podatkowego.
Pełnomocnictwo takie będzie musiało być opatrzone:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym, albo
- podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo
- podpisem elektronicznym użytkownika na portalu podatkowym.
Potwierdzenie złożenia pełnomocnictwa odnotowane zostanie na koncie podmiotu składającego pełnomocnictwo, do którego dostęp zapewnia portal podatkowy.
Wskazane wyżej (obecnie projekty) rozporządzenia mają wejść w życie z dniem 1 lipca 2016 r.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)