Jak zaległe składki ZUS ująć w kosztach uzyskania przychodu?
2016-05-11 13:38
Składki ZUS © bzyxx - Fotolia.com
Przeczytaj także: Niezapłacone składki ZUS od wynagrodzeń w kosztach firmy?
Należy wskazać, iż co do zasady koszty pracownicze oraz związane z nimi obciążenia publicznoprawne, w tym obowiązek zapłaty składek społecznych, ponoszone przez pracodawcę spełniają przesłanki uznania za koszt podatkowy.Przywołane regulacje wyłączają jednak z kategorii kosztów uzyskania przychodów wartość nieopłaconych obciążeń spoczywających na podatniku jako płatniku składek na ubezpieczenia społeczne, tj. wartość nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, które – zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – płatnik składek finansuje z własnych środków.
W celu określenia momentu zaliczenia zaległych składek w części finansowanej przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów należy odnieść się do regulacji art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT. Brak spełnienia przesłanek do uznania składek za koszt miesiąca, za który są należne sprawia, że składki będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w dacie ich faktycznej zapłaty.
fot. bzyxx - Fotolia.com
Składki ZUS
Podatnik jest zatem uprawniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów jedynie wydatków na zapłatę zaległych należności publicznoprawnych w części przezeń finansowanych - w momencie ich zapłaty, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT.
Końcowo należy wskazać, iż odmienna kwalifikacja dotyczy przypadku, kiedy pracodawca będzie opłacał zaległe składki ZUS w części, w której powinny być sfinansowane przez pracownika. W tym zakresie pracodawca nie będzie uprawniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów tej części składek.
oprac. : Tomasz Pastuszka / Grupa ECDP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)