Prezenty na Wielkanoc w podatku dochodowym i VAT
2016-04-07 13:09
Prezenty na Wielkanoc © S.H.exclusiv - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prezenty o małej wartości: VAT należny i naliczony
Prowadzenie biznesu to nie tylko pilnowanie liczb i wyników, ale przede wszystkim dbałość o relacje z klientem i kontrahentem. Wręczanie kontrahentom wielkanocnych kartek czy czekoladek to już standard, warto zatem wiedzieć, jak poprawnie rozliczyć je na gruncie podatków.Wielkanocny zając a VAT
Dostawą towarów opodatkowaną VAT-em jest również nieodpłatne przekazanie przez przedsiębiorcę towarów, jakie kupił „na firmę”, jeżeli w momencie zakupu przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT-u naliczonego, w całości tudzież w części (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT).
Generalnie, czyli nie zawsze. Przedsiębiorca uniknie zapłaty VAT-u należnego od wielkanocnego prezentu, od którego odliczył VAT naliczony, jeśli jego wartość nie przekroczy 10 zł netto. Mówiąc dokładniej, kiedy na jednego obdarowanego kontrahenta:
- łączna wartość upominków w ciągu roku nie przekracza 100 zł (przyjmuje się, że netto) i jednocześnie przedsiębiorca prowadzi rejestr obdarowanych lub
- jednostkowa cena prezentu nie przekracza jednorazowo (w chwili przekazania upominku) 10 zł netto, a prezenty nie są nigdzie rejestrowane. Tutaj nie ma znaczenia, czy kwota zsumowanych wręczanych pojedynczo prezentów przekroczy 100 zł.
PIT od świątecznego prezentu
Z punktu widzenia podatku dochodowego to, czy wartość wręczanych kontrahentom świątecznych prezentów będzie kosztem firmowym, czy też nie, zależy od charakteru prezentów. Jeśli upominek ma charakter reklamowy – czyli najprościej rzecz ujmując ma na sobie logo firmy – „wrzucimy” go w koszty. Jeśli tak nie jest, a można go natomiast przypisać do wydatku reprezentacyjnego, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, jego wartość nie obniży podatku.
Zagłębiając się w poprawne zakwalifikowanie naszego wielkanocnego upominku, warto zaznaczyć, że w praktyce sam fakt nałożenia na towar logo firmy nie przesądza o tym, że jest to reklama naszego biznesu, którą zaliczymy do firmowych kosztów.
Przykładowo dawanie wyselekcjonowanemu gronowi kontrahentów ekskluzywnych, drogich prezentów, nawet jeśli będą opatrzone logo, nie kwalifikuje się do kosztów firmowych. Powyższe stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2015 r. o sygn. IBPB-1-3/4510-55/15/MO.
Katarzyna Miazek,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)