Samochód elektryczny bez ewidencji przebiegu pojazdu
2016-04-06 13:21
Samochód elektryczny © Michael Flippo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prywatny samochód osobowy wykorzystywany w firmie na PKPiR
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi (art. 23 ust. 1 pkt 46), że kosztami uzyskania przychodów nie są wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu (przebytego w celach firmowych) oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach (którymi jest rozporządzenie w sprawie stawek za kilometr przebiegu danego pojazdu).- gdy pojemność silnika nie przekracza 900 cm3 - 0,5214 zł,
- gdy pomjemność silnika wynosi powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 51) regulacje takie są nieco mniej restrykcyjne. Tutaj ograniczenie dotyczy jedynie wykorzystywanych w działalności samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika.
Omawiane ograniczenie nie obejmuje w obydwu ustawach samochodów użytkowanych na podstawie umowy leasingu operacyjnego.
fot. Michael Flippo - Fotolia.com
Samochód elektryczny
Przydatne narzędzia:
Kalkulator kilometrówki
Ewidencja przebiegu pojazdu
Stawki kilometrówki
Okazuje się jednak, że nie wszystkie wykorzystywane w działalności samochody, które nie należą do majątku firmy (czyli są używane np. na podstawie umowy najmu czy dzierżawy), muszą mieć zaprowadzoną taką ewidencję przebiegu, aby rozpoznać koszty uzyskania przychodu. Wyjątkiem od tej reguły są coraz popularniejsze samochody elektryczne.
Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31.08.2011 r. nr IPPB3/423-494/11-2/GJ.
Wnioskująca spółka wskazała, że zamierza wynająć czy dzierżawić na potrzeby firmowe samochody napędzane silnikami elektrycznymi typu EV oraz EREV (czyli których jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd jest wyposażony w dodatkowy silnik spalinowy). Zainteresowana zadała pytanie, czy w stosunku do takich samochodów osobowych będzie musiała stosować opisane wyżej ograniczenia i - w celu rozpoznania kosztów uzyskania przychodu - zaprowadzić ewidencję przebiegu każdego takiego pojazdu oraz ustalić limit kilometrówki?
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)