Podatki od nagród dla kontrahentów
2006-02-06 14:13
Przeczytaj także: Opodatkowanie nagród w akcjach motywacyjnych
Innym sposobem jest wplecenie w program motywacyjny elementu rywalizacji, tak by móc zastosować preferencyjne 10-procentowe opodatkowanie nagród zarezerwowane m.in. dla konkursów. Niestety, wprowadzenie elementu rywalizacji nie musi gwarantować sukcesu, gdyż i tu praktyka podatkowa stawia pewne wymagania – uczestnicy muszą rywalizować między sobą. Jeśli natomiast rywalizują z tzw. celem, np. z określonym progiem wartości zakupów, nadal nie można mówić o konkursie, w którym nagrody byłyby opodatkowane 10-procentowym podatkiem.
Podsumowując: aby dany program mógł być zaklasyfikowany dla celów pdof jako konkurs, jego uczestnicy powinni rywalizować między sobą o nagrodę. Jeśli organizatorzy programu chcą nagrodzić większą liczbę uczestników, ustanawiają nagrodę główną (lub kilka nagród głównych) – np. dla najlepszych trzech sprzedawców, którzy osiągnęli najwyższy poziom obrotów oraz nagrody pocieszenia dla pozostałych uczestników. Wartość nagród pocieszenia jest uzależniona od liczby zebranych punktów. Po spełnieniu wszystkich warunków określonych przez ustawodawcę dotyczących organizacji konkursu, nagrody w nim przyznawane będą mogły być opodatkowane zryczałtowanym 10-procen-towym podatkiem.
WSPARCIE SPRZEDAŻY CZY REKLAMA?
Celem, który przyświeca marketingowcom przy planowaniu programów motywacyjnych skierowanych do pracowników kontrahentów, jest intensyfikacja sprzedaży towarów, produktów lub usług. Premiowa-nie określonych zachowań uczestników programu, tzn. szczególnie aktywnej sprzedaży i dystrybucji, ma przy-czynić się do wzrostu obrotów. Zatem celem tego typu akcji nie jest reklama towarów, produktów lub usług, lecz wsparcie ich sprzedaży. Stanowi to istotny argument za uznaniem wydatków związanych z organizacją programów motywacyjnych jako kosztów działalności ogólnej dotyczących wsparcia sprzedaży, które będą kosztem podatkowym w pełnej wysokości.
Klasyfikacja taka została potwierdzona m.in. przez Naczelny Sąd Administracyjny. Władze skarbowe mogą wprawdzie przyjąć odmienne stanowisko w tej sprawie, niemniej argumenty przemawiające za klasyfikacją wydatków na organizację programów motywacyjnych (spełniających opisane warunki) do kosztów podatkowych są wystarczająco silne, by skutecznie odeprzeć ewentualne zarzuty.
CO Z VAT?
Zasady opodatkowania podatkiem VAT nagród związanych z przeprowadzeniem programów motywacyjnych są takie same, jak w przypadku programów lojalnościowych dla konsumentów. Dla przypomnienia, podatek VAT naliczony wykazany na fakturach zakupu towarów i usług związanych z organizacją programu podlega, co do zasady, odliczeniu. Jeśli chodzi o poda-tek VAT należny, organizator jest zobowiązany obciążyć się nim na wartości wydanych nagród rzeczowych (o ile nagrody te nie będą mogły być zaklasyfikowane na gruncie ustawy o VAT jako tzw. prezenty o małej wartości lub próbki – wtedy nie będą podlegać opodatkowaniu VAT przy wydaniu). Jeśli natomiast nagrodami są usługi obce, bony lub doładowania na kartach przedpłaconych, organizator nie musi się obciążać po-datkiem VAT na ich wartości.
Katarzyna Szafrańska-Blank jest doradcą podatkowym w PricewaterhouseCoopers, specjalizuje się w klasyfikacji podatkowej działań marketingowych. kontakt: katarzyna.szafranska-blank@pl.pwc.com
Anna Kozłowska jest doradcą podatkowym w PricewaterhouseCoopers. kontakt: anna.kozlowska@pl.pwc.com
Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce
1 2