"Nowe" rozliczanie VAT przez samorządy od 2017 r.
2016-04-24 09:09
VAT © whitelook - Fotolia.com
Przeczytaj także: Od zadań własnych gmina podatku VAT nie odliczy
Z powyższych orzeczeń wynika, iż zakłady budżetowe oraz jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.Uznano także, iż czynności dokonywane pomiędzy jednostkami samorządowymi oraz zakładami budżetowymi, a więc dokonywane w ramach samorządu, mają charakter wewnętrzny. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie instrumentów prawnych wspomagających proces centralizacji, który jest konieczny z uwagi na wyżej przytoczone rozstrzygnięcia.
Proponowane rozwiązania
Z dniem wejścia w życie ustawy, jednostki samorządu terytorialnego (zwane dalej także JST) mają wstąpić we wszystkie prawa i obowiązki, związane z podatkiem od towarów i usług, swoich jednostek organizacyjnych. Powyższa regulacja ma mieć zastosowanie także do rozliczeń za okresy przed dniem wejścia w życie ustawy. Oznacza to, iż jednostki samorządu terytorialnego nie będą musiały wystawiać faktur korygujących zmieniających dane sprzedawcy i nabywcy.
Jeżeli jednostki organizacyjne JST rozliczały się dotychczas jako odrębni podatnicy mogą nadal stosować tego rodzaju rozliczenia jeżeli złożą stosowne oświadczenie.
W oświadczeniu tym JST wybiera okres rozliczeniowy do którego podatek VAT będzie rozliczany bezpośrednio przez jednostki organizacyjne (może on dotyczyć także okresu rozliczeniowego upływającego przed dniem wejścia w życie ustawy). Dodatkowym warunkiem jest aby taki sposób rozliczeń był stosowany przez JST na 29.09.2015 r. (tj. w dniu orzeczenia TSUE). W przypadku gdy jednostki organizacyjne korzystały ze zwolnienia podmiotowego, zwolnienie to obowiązywać będzie do daty wskazanej w oświadczeniu, nie później niż do 31.12.2016 r.
fot. whitelook - Fotolia.com
VAT
Zasady wystawiania faktur
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu „w okresie przejściowym jeżeli dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi nastąpi do 31 grudnia 2016 r., i faktura zostanie wystawiona w terminie do 31 grudnia 2016 r. to powinna być wystawiona na jednostkę budżetową lub zakład budżetowy (jeśli jeszcze nie nastąpiła centralizacja). Jeśli faktura będzie wystawiona po tej dacie to powinna być wystawiona na jednostkę samorządu terytorialnego, z ewentualnym wskazaniem jakiej jednostki organizacyjnej nabycia te dotyczą. Jeśli dostawa towarów lub wykonanie usługi nastąpi po 31 grudnia 2016 r. to faktura powinna być wystawiona już na jednostkę samorządu terytorialnego (z ewentualnym wskazaniem jednostki organizacyjnej, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego). Po centralizacji rozliczeń na fakturach wystawianych na jednostkę samorządu terytorialnego (np. gminę) z uwidocznionym jej numerem NIP jak już wyżej wspomniano będą mogły być zamieszczane dodatkowe informacje w postaci nazwy konkretnej jednostki organizacyjnej (np. szkoły), której będą dotyczyły rozliczenia (przykładowo rozliczenie za media). Tak wystawiona faktura będzie stanowiła podstawę do ujmowania jej w księgach i dokumentacji jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego. W przypadku błędnie wystawionej faktury będzie musiała być dokonana korekta tej faktury na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o VAT”.
oprac. : Piotr Kępisty / Grupa ECDP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)