Korekta stawki VAT przy sprzedaży na kasie fiskalnej
2016-02-22 13:59
Przeczytaj także: Polski Ład: kasa fiskalna nie wymaga terminala płatniczego
I tak przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 27.11.2015 r. nr IPTPP1/4512-546/15-2/RG odmówił korekty. Tutaj sprawa była zbliżona do tej, którą rozpatrywał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Wnioskodawca również pierwotnie zastosował zawyżoną stawkę VAT do sprzedawanych usług (23% zamiast 8%), gdzie klientowi była oferowana cena brutto.
Jak czytamy w interpretacji, „(...) W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, kiedy ciężar podatku VAT z tytułu świadczonych usług został poniesiony przez ostatecznych konsumentów tj. osoby fizyczne. Zatem to nie Wnioskodawca był podmiotem, który ostatecznie poniósł ciężar ekonomiczny podatku od towarów i usług lecz osoby trzecie (od których został ten podatek pobrany w cenie za usługę). Zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług na rzecz Wnioskodawcy, który nie poniósł ekonomicznego ciężaru podatku oznaczałby nieuzasadnione przysporzenie ze strony Skarbu Państwa na rzecz Wnioskodawcy. Zwrot podatku od towarów i usług na rzecz podatnika, który tylko formalnie, a nie faktycznie go zapłacił, prowadziłby do bezpodstawnego wzbogacenia po stronie Wnioskodawcy.
W omawianej sytuacji nienależnie naliczona kwota podatku VAT bezsprzecznie należy się temu, kto wartość tę utracił, a zatem tej osobie, która faktycznie poniosła ekonomiczny ciężar podatku. W niniejszej sprawie będą to klienci nabywający karty wstępu (w postaci m.in. kart wstępu, karnetów, wejść jednorazowych oraz biletów wstępu) uprawniających do korzystania z obiektu. Natomiast z opisu sprawy nie wynika, aby Wnioskodawca dokonał lub zamierzał dokonać zwrotu różnicy kwoty podatku klientom.
W związku z powyższym, w odniesieniu do klientów, którym nie wystawiono faktur, w okolicznościach niniejszej sprawy, tj. braku zwrotu różnicy kwoty podatku klientom, Wnioskodawca nie ma prawa do skorygowania w deklaracji kwoty podatku należnego poprzez wykazanie stawki 8% dla sprzedaży kart wstępu (w postaci m.in. kart wstępu, karnetów, wejść jednorazowych oraz biletów wstępu) uprawniających do korzystania z obiektu zamiast stawki 23%.(...)”
W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 03.07.2015 r. nr IBPP2/4512-297/15/JJ.
Organ podatkowy uznał, że „(...) Zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług na rzecz Wnioskodawcy, który nie poniósł ekonomicznego ciężaru podatku oznaczałby nieuzasadnione przysporzenie ze strony Skarbu Państwa na rzecz Wnioskodawcy. Zwrot podatku od towarów i usług na rzecz podatnika, który tylko formalnie, a nie faktycznie go zapłacił, prowadziłby do bezpodstawnego wzbogacenia po stronie Wnioskodawcy. (...)
W związku z powyższym, w odniesieniu do osób fizycznych, którym nie wystawiono faktur, Wnioskodawca nie może skorygować nienależnie zadeklarowanego podatku VAT, tym samym dokonać korekty deklaracji miesięcznej VAT-7, w której naliczył i wpłacił podatek VAT z tytułu świadczonych usług fitness i siłowni, gdyż nie jest w stanie zidentyfikować osób fizycznych i zwrócić im nienależnie zapłacony zawyżony podatek VAT. (...)”
Z przytoczonych interpretacji wynika zatem, że jedynie wówczas, gdy źle policzony podatek zostałby zwrócony klientowi, możliwa byłaby jego korekta. Jeżeli natomiast podatek taki miałby zostać w kieszeni sprzedawcy, korekta nie jest dopuszczalna, jako że sprzedawcy takiemu podatek zapłacił klient. Jego zwrot ze Skarbu Państwa skutkowałby zatem nieuzasadnionym przysporzeniem po stronie takiego sprzedawcy.
![Korekta błędnej sprzedaży na kasie fiskalnej on-line [© Photographee.eu - Fotolia.com] Korekta błędnej sprzedaży na kasie fiskalnej on-line](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/paragon-fiskalny/Korekta-blednej-sprzedazy-na-kasie-fiskalnej-on-line-240723-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)