Samorządy walczą z wyższą kwotą wolną od podatku
2016-01-04 13:22
PIT © serq - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zwiększenie kwoty wolnej od podatku w 2016 r.
Obecnie obowiązująca skala podatkowa składa się z dwóch stawek podatku. Dochód do kwoty 85 528 zł opodatkowany jest podatkiem 18%, zaś jego nadwyżka stawką 32%. Mamy także tzw. kwotę zmniejszającą podatek określoną w pierwszym przedziale skali podatkowej na poziomie 556,02 zł, która powoduje, że od dochodu w wysokości 3 091 zł nie występuje zobowiązanie podatkowe (tzw. kwota wolna od podatku).Z projektem zmian takiego stanu prawnego wyszedł Prezydent. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk sejmowy nr 51), który wpłynął do Sejmu 30 listopada 2015 r., zakłada wzrost kwoty zmniejszającej podatek z obecnych 556,02 zł do 1 440 zł, co skutkować będzie ustaleniem kwoty wolnej od podatku na poziomie 8 002 zł.
Zgodnie z założeniami, ustawa miała wejść w życie z dniem 01 stycznia 2016 r. Niestety nie została ona jeszcze przegłosowana, a nowy rok już się zaczął. Ustawa ta w dalszym ciągu jest na etapie opiniowania.
fot. serq - Fotolia.com
PIT
Za uchwaleniem ustawy w zaprezentowanym przez Prezydenta kształcie, opowiedział się m.in. Prokurator Generalny, czy Krajowa Rada Sądownictwa jak też Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.
Zmiany poparł także Związek Rzemiosła Polskiego wskazując jednakże, iż podwyżce kwoty wolnej od podatku powinny towarzyszyć obniżki stawek ryczałtu ewidencjonowanego.
Projekt ustawy pozytywnie zaopiniował także Związek Pracodawców Business Centre Club, wskazując jednakże, że proponowana zmiana niesie za sobą uszczuplenie finansów jednostek samorządu terytorialnego (których to jednym ze źródeł wpływów budżetowych jest właśnie udział we wpływach z podatku dochodowego). Te ostatnie natomiast do projektu odniosły się krytycznie.
I tak Związek Powiatów Polskich przyznał, że podwyższenie kwoty wolnej jest jak najbardziej wskazane, niemniej ustawodawca powinien zadbać tutaj o interesy jednostek samorządu terytorialnego, które w dużej mierze poniosą ciężar finansowy proponowanej zmiany. W opinii wskazano, że gminy w przeciwieństwie do Skarbu Państwa w sposób bardzo ograniczony mogą korzystać z władztwa podatkowego, zaś powiaty takich kompetencji praktycznie nie mają. W projekcie nie odniesiono się natomiast do kwestii zrekompensowania obniżonych wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uwagę na powyższe zwróciła także Komisja ds. Finansów Publicznych Związku Województw RP. W opinii wskazano, że projekt ustawy nie przedstawia żadnego mechanizmu rekompensującego ubytek w dochodach jednostek samorządu terytorialnego jak też nie określa skutków oddziaływania obniżenia wpływów podatkowych na mechanizm ustalenia wielkości subwencji regionalnej, czyli istotnego źródła dochodów w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
Także Krajowa Izba Gospodarcza zwróciła uwagę, iż należy zapewnić samorządom kompensatę utraconych wpływów budżetowych w związku z projektowanymi zmianami. Wtóruje mu Związek Gmin Wiejskich RP wskazując, że mniejsze gminy mogą nie udźwignąć tak dużego ubytku we własnych wpływach budżetowych.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)