Zamknięcie roku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
2015-12-23 11:43
Przeczytaj także: Sporządzenie i wycena spisu z natury na koniec 2015 r.
Zamknięcie księgi
Gdy w księdze przychodów i rozchodów znajdą się wszystkie zapisy, należy dokonać jej zamknięcia. Polega ono na podsumowaniu (z całego roku) jej zapisów w poszczególnych kolumnach.
W praktyce gospodarczej w ciągu roku podatnicy co do zasady podsumowują poszczególne kolumny księgi narastająco od początku roku. W takim przypadku wartości wykazane na koniec grudnia są jednocześnie podsumowaniem przychodów i kosztów danego roku podatkowego. Nie trzeba tutaj wykonywać dodatkowych czynności.
Sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy przedsiębiorca sumował jedynie przychody i koszty podatkowe danego miesiąca. W takim przypadku bowiem musi on sporządzić na oddzielnej stronie księgi zestawienie roczne, w którym do właściwych kolumn wpisze sumy poszczególnych miesięcy i dokona ich sumowania.
Liczenie dochodu/straty
Wszystkie powyższe czynności zmierzają do ustalenia dochodu bądź straty z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Temu celowi służy bowiem prowadzenie podatkowej księgi przychodów rozchodów.
Jak określić, czy działalność przyniosła dochód bądź stratę? Odpowiedź znajdziemy w pkt 21 objaśnień do prowadzenia księgi (załącznik nr 1 do przytoczonego rozporządzenia).
I tak w celu ustalenia dochodu/straty osiągniętego w roku podatkowym należy na oddzielnej stronie księgi:
- ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 9);
-
ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów w sposób następujący:
a) do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć wartość zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i 11, a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na koniec roku podatkowego,
b) kwotę wynikającą z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków z kolumny 14 oraz pomniejszyć o wartość wynagrodzeń w naturze w tej części, w której wydatki (koszty) związane z wynagrodzeniami w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi przychodów i rozchodów (np. w gastronomii koszty zakupu materiałów i towarów handlowych zużytych do przygotowania posiłków dla pracowników zostały wpisane w kolumnie 10); - wartość osiągniętego przychodu (kolumna 9) pomniejszyć o wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodu, obliczonych zgodnie z objaśnieniami zawartymi w pkt 2; wynikająca z tego obliczenia różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w roku podatkowym. Jeżeli będzie to kwota ujemna, odzwierciedlać będzie wartość poniesionej straty
Przykład
Załóżmy że:
- suma przychodów (kolumna 9) przedsiębiorcy w 2015 r. wyniosła 2 100 000 zł,
- spis z natury sporządzony na początek roku wyniósł 25 000 zł,
- spis z natury sporządzony na koniec roku wyniósł 45 000 zł,
- wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów (kolumna 10) wyniosły 1 200 000 zł
- koszty uboczne zakupu (kolumna 11) wyniosły: 4 000 zł
- pozostałe wydatki (kolumna 14) wyniosły 100 000 zł.
Ustalenie dochodu będzie wyglądać następująco:
Przychód: 1 800 000 zł
Koszty uzyskania przychodu:
- spis z natury na początek roku:25 000 zł
- (+) zakupy towarów handlowych i materiałów: 1 200 000 zł
- (+)koszty uboczne zakupu: 4 000 zł
- (-) spis z natury na koniec roku: 45 000 zł
- (+) pozostałe wydatki: 100 000 zł
Dochód: 1 800 000 zł - 1 284 000 zł = 516 000 zł
![Czy konieczny zerowy spis z natury przy zmianie wspólnika spółki? [© v.poth - Fotolia.com] Czy konieczny zerowy spis z natury przy zmianie wspólnika spółki?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/spis-z-natury/Czy-konieczny-zerowy-spis-z-natury-przy-zmianie-wspolnika-spolki-174869-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)