WNT używanego samochodu osobowego: rozliczenie VAT
2015-12-03 13:32
Zakup auta © Rostislav Sedlacek - Fotolia.com
Przeczytaj także: Samochód z UE czyli VAT-23 i ograniczone prawo do odliczenia
Samochody używane za granicą z reguły są kupowane na podstawie zwykłej umowy kupna sprzedaży czy też faktury VAT marża. Jeżeli jednak dostawcą takiego samochodu jest czynny podatnik podatku od wartości dodanej (czyli zagranicznego VAT), a nabywca czynnym podatnikiem podatku VAT (czyli krajowego VAT) i dostawa taka nie jest opodatkowana w systemie marży, polski nabywca rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu.Kiedy od takiego wewnątrzwspólnotowego nabycia powstaje obowiązek podatkowy? Tak samo jak przy każdym innym towarze czyli 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, chyba że wcześniej sprzedawca wystawi fakturę - wtedy bowiem obowiązek podatkowy (po stronie nabywcy) powstanie w dacie wystawienia faktury (z czym spotykamy się najczęściej).
fot. Rostislav Sedlacek - Fotolia.com
Zakup auta
Jeżeli jednak nabywca pojazd kupił w celach handlowych i nie zamierza go rejestrować, nie wypełnia wskazanych wyżej obowiązków, a zakup rozlicza jednie poprzez deklarację VAT.
Podstawa opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów została określona w art. 30a w zw. z art. 29a ust. 1, 6, 7, 10 i 11 ustawy o VAT. Mówiąc w pewnym uproszczeniu, jest nią kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić sprzedawcy, powiększona m.in. o:
- podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze,
- koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę towaru.
Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 26.09.2014 r. nr PT8/033/111/671/WCH/14/RD87392 postarał się dosyć szczegółowo określić, co mieści się w podstawie opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Otóż cenę nabycia wynikającą z wystawionej faktury należy zwiększyć o:- oczywiście jeżeli wszystkie te składniki występują.
- opłatę administracyjną poniesioną w niemieckim urzędzie za nabycie tymczasowych tablic rejestracyjnych, które umożliwiły przemieszczenie środka transportu z Niemiec do Polski, bez konieczności transportu zewnętrznego,
- ubezpieczenie samochodu w drodze pobrane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia,
- podatek akcyzowy,
- opłatę środowiskową.
Podstawy opodatkowania WNT nie zwiększają natomiast: opłata administracyjna za nabycie tablic rejestracyjnych tymczasowych i stałych, która jest poniesiona na terytorium Polski, jak też koszt tłumaczenia dokumentów wystawionych w języku obcym dla celów podatkowych.
Interpretacja ta wprawdzie tyczy się stanu prawnego z 2010 r., który obecnie nieco się różni, niemniej we wskazanym wyżej zakresie zachowuje ona swoją aktualność.
Reasumując, na podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego środka transportu składa się nie tylko cena należna sprzedawcy, ale także szereg innych ponoszonych opłat, w tym podatki i cła. Niewątpliwie takie ustalenie podstawy opodatkowania z tytułu WNT będzie skutkować powstaniem różnic pomiędzy wartościami zadeklarowanymi z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych przez polskiego podatnika w informacji podsumowującej, a kontrahenta unijnego (który to wykaże u siebie jedynie cenę sprzedaży wynikającą z faktury).
Zapewne powyższe będzie wymagało złożenia stosownego wyjaśnienia w urzędzie skarbowym, niemniej nie wywoła innych negatywnych skutków po stronie nabywcy, jako że doliczenie do podstawy opodatkowania (czyli wartości WNT wykazywanej także w informacji podsumowującej) wskazanych opłat i podatków jest zgodne z przepisami.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)