Wynagrodzenie za audyt dostawcy a podatek u źródła
2015-11-13 12:57
Wynagrodzenie za audyt dostawcy a podatek u źródła © devrim_pinar - Fotolia.com
Przeczytaj także: Brak podatku u źródła od usług księgowych czy doradczych?
Jego stosowanie jest oczywiście ograniczone do wypadków określonych w ustawie. Nadto ograniczenie w jego poborze może być jeszcze większe, gdy zajrzymy do odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Trzeba jednak pamiętać, iż aby przepisy tej umowy stosować, w Polsce trzeba mieć certyfikat rezydencji zagranicznego kontrahenta wskazujący, że ten faktycznie z podatków rozlicza się w drugim państwie.O jakie usługi tutaj chodzi? Stosowne regulacje znalazły się m.in. w art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazują one, że podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium RP przychodów przez nierezydentów z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Tym samym firma, która skorzystała z wymienionych wyżej usług firmy zagranicznej, przy wypłacie wynagrodzenia co do zasady powinna pobrać 20% podatek u źródła od wartości takiej usługi i odprowadzić go do polskiego urzędu skarbowego (często takiego podatku można uniknąć dzięki umowom o unikaniu podwójnego opodatkowania).Polska firma wstępuje zatem w funkcję płatnika, mimo że z drugiej strony transakcji występuje podmiot gospodarczy.
fot. devrim_pinar - Fotolia.com
Wynagrodzenie za audyt dostawcy a podatek u źródła
Wszystko byłoby proste, gdyby nie stwierdzenie, iż podatkowi temu podlegają również inne świadczenia, aniżeli wyżej wymienione, ale o podobnym charakterze. Czy w związku z tym podatkiem u źródła będzie objęta zakupiona usługa audytu dostawcy?
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 03.11.2014 r. nr IBPBI/2/423-967/14/AK uznał że nie. Organ przyznał, że katalog wymienionych wyżej usług jest katalogiem otwartym (właśnie poprzez użycie sformułowania „świadczeń o podobnym charakterze”). Niemniej w ramach katalogu świadczeń o podobnym charakterze należy uznać wyłącznie świadczenia równorzędne do wyżej wymienionych.
W rozpatrywanej sprawie audyt (przeprowadzany wg określonych zasad, procedur i warunków) miał objąć kontrolę jakości produktów spółki, zaplecze socjalne jak też bezpieczeństwo warunków pracy.
Zdaniem organu, aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, winno ono spełnić takie same przesłanki, albo winny wynikać z niego takie same prawa i obowiązki dla stron jak ze świadczeń wymienionych w przepisie. Innymi słowy, lista ta obejmuje świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane.
O kwalifikacji nie przesądza tutaj jednakże sama nazwa umowy o świadczenie usługi czy też samej usługi, lecz charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń.
Organ uznał, że audyt firmy dostawcy jest na tyle odrębną czynnością, że nie da się jej uznać za świadczenia o charakterze podobnym do świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń. W związku z tym uzyskiwane przez zagraniczne podmioty z tego tytułu przychody nie są objęte podatkiem u źródła.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)