eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweAmortyzacja środka trwałego podczas trwania jego modernizacji

Amortyzacja środka trwałego podczas trwania jego modernizacji

2015-11-05 13:17

Amortyzacja środka trwałego podczas trwania jego modernizacji

Amortyzacja środka trwałego podczas trwania jego modernizacji © Andrey Popov - Fotolia.com

Przedsiębiorcy dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środka trwałego począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dany środek trwały wprowadzono do ewidencji środków trwałych do momentu, w którym nastąpi zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową. Jednak powstaje pytanie, czy przedsiębiorca powinien przerwać amortyzację w trakcie modernizacji takiego środka trwałego?

Przeczytaj także: Amortyzacja gdy ulepszony środek trwały

Remont a modernizacja


Przedsiębiorcy często uważają, że pojęcia „remont” oraz „modernizacja” są tożsame. Nic bardziej mylnego. Każde z tych pojęć powinno być stosowane w różnych okolicznościach.

godnie z art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane, pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Innymi słowy, za remont środka trwałego należy potraktować wszystkie nakłady związane z podtrzymaniem bądź odtworzeniem wartości pierwotnej środka trwałego.

Natomiast modernizacją środka trwałego jest jego ulepszenie, które polega na unowocześnieniu, poprawieniu stanu i zmiany jego cech bądź przystosowaniu w celu zmiany jego przeznaczenia i pełnionej funkcji. Dodatkowo, środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środa trwałego do używania.

Modernizacja środka trwałego przed oddaniem do użytkowania


Amortyzacji mogą podlegać m.in. budynki stanowiące własność lub współwłasność przedsiębiorcy, które są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do użytkowania, o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok. W związku z tym, jeżeli dany budynek nie spełnia wymogów kompletności czy zdatności do użytku, nie może być uznany za środek trwały, a tym samym nie można dokonywać amortyzacji takiego budynku. Nie może zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Przykład 1
Spółka Z zakupiła lokal użytkowy przeznaczony na punkt sprzedaży towarów. Budynek jest kompletny oraz zdatny do użytku dla celów mieszkaniowych jednak nie spełnia wymogów wykorzystywania go w działalności handlowej (nie posiada odpowiedniej infrastruktury).

W tej sytuacji spółka Z nie może uznać lokalu za kompletny oraz zdatny do użytku dla celów działalności gospodarczej, a tym samym odprowadzać odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych. Będzie to możliwe dopiero po przeprowadzeniu odpowiednich prac przystosowawczych umożliwiających prowadzenie punktu sprzedaży detalicznej. Tym samym spółka Z po przeprowadzonej modernizacji będzie mogła wprowadzić środek trwały do ewidencji oraz amortyzować go w czasie. Wówczas na wartość początkową składać się będzie cena zakupu wraz z kosztami poniesionym w związku z modernizacją.

fot. Andrey Popov - Fotolia.com

Amortyzacja środka trwałego podczas trwania jego modernizacji

Jeżeli składnik majątku poddany modernizacji został wcześniej całkowicie zamortyzowany należy rozpocząć nową amortyzacje od wartości początkowej powiększonej o wartość ulepszenia.


Można zatem dojść do wniosku, że kompletność i zdatność do użytku należy rozpatrywać również w kontekście przeznaczenia środka trwałego. Na podstawie opisanej sytuacji budynek może spełniać warunki kompletności i zdatności do użytku w celach mieszkalnych lecz nie spełnia warunków do wykorzystywania go w działalności.

Modernizacja środka trwałego po oddaniu do użytkowania


W sytuacji, gdy środek trwały jest kompletny i zdatny do użytku do celów działalności gospodarczej nie ma przeszkód, aby ująć go w ewidencji, a tym samym dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Nie będzie miał znaczenia fakt, że w przyszłości przedsiębiorca planuje jego modernizację. Jeżeli środek trwały był zdatny do użytku w momencie przyjęcia do użytkowania nie ma przeszkód, aby dalej go amortyzować w okresie modernizacji.
Ważne
Okolicznościami nakazującymi przerwanie amortyzacji są:
  • zawieszenie działalności gospodarczej,
  • zaprzestanie wykorzystywania środków trwałych w związku z przeniesieniem ich do innego obiektu,
  • zaprzestanie produkcji,
  • zbycie środka trwałego.

A co jeśli zmodernizowany środek trwały został już zamortyzowany?


Jeżeli składnik majątku poddany modernizacji został wcześniej całkowicie zamortyzowany należy rozpocząć nową amortyzację od wartości początkowej powiększonej o wartość ulepszenia. Dodatkowo należy pamiętać, aby zastosować tę samą metodę, która była stosowana do amortyzacji środka trwałego od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano ulepszenia. Wówczas łączna suma odpisów nie może przekroczyć wartości początkowej środka trwałego.

Przykład
Przedsiębiorca X posiada całkowicie zamortyzowany środek trwały o wartości początkowej 10 000 zł. Składnik majątku był amortyzowany według stawki 20%. W 2015 roku poniósł jednak wydatki na jego ulepszenie w kwocie 4000 zł.
W tej sytuacji wydatki na ulepszenie zwiększą wartość początkową środka trwałego i będą podlegały amortyzacji.
  • wartość początkowa (powiększona o kwotę ulepszenia) wyniesie: 10 000+4000= 14 000 zł,
  • stawka amortyzacji: 20%,
  • miesięczny odpis amortyzacyjny (14 000*20%/12 mies): 233,33 zł

Należy pamiętać, że łączna suma odpisów nie może przekroczyć wartości początkowej środka trwałego, tj. 14 000 zł. W związku z tym, że do kosztów zaliczono wcześniej kwotę odpisów w wysokości 10 000 zł, obecnie można zaliczyć jedynie kwotę ulepszenia w wysokości 4000 zł. Wysokość odpisów amortyzacyjnych będzie wyglądać następująco:
  • odpisy I-XVII będą w kwocie 233,33 zł
  • odpis nr XVIII: 33,39 zł.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: