Końcowy spis z natury z korektą kosztów w podatku dochodowym
2015-07-02 11:58
Przeczytaj także: Korekta kosztów zniknie z podatku dochodowego w 2015 r.?
W podatkowej księdze przychodów i rozchodów Wnioskodawca ujmie również po stronie kosztów, w terminach określonych na fakturach, wydatki, które poniesione zostaną na ogrodzenie i uzbrojenie działek.
W sporządzonym spisie z natury na 31 grudnia 2015 r. widnieć będą dwie pozycje: grunt, jako zakupiony materiał oraz roboty w toku odpowiadające wartości poniesionych nakładów na ogrodzenie i uzbrojenie działek.
Na koniec roku podatkowego, na podstawie różnic remanentowych, koszty roku podatkowego zostaną skorygowane, w tym koszty dotyczące nabycia gruntu, do kwoty odpowiadającej wartości gruntu, który zostanie w danym roku podatkowym sprzedany oraz na ogrodzenie i uzbrojenie sprzedanych działek.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 24d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) #61485; kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.
W myśl art. 24d ust. 2 tej ustawy, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dokumentów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie (art. 24d ust. 2 ww. ustawy).
Stosownie do treści art. 24d ust. 3 powyższej ustawy, zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w tych przepisach.
Według art. 24d ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli po dokonaniu zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia.
Jeżeli w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, o którym mowa w ust. 1 lub 2, podatnik nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów (art. 24d ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zgodnie z art. 24d ust. 8 ww. ustawy, jeżeli zgodnie z art. 22 zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z dokumentów, o których mowa w ust. 1, nastąpi po upływie terminu określonego w ust. 1 lub 2, to zaliczenie tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów następuje z uwzględnieniem art. 22, z tym że nie wcześniej niż w miesiącu jej uregulowania.
Powyższe przepisy wskazują, że w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu podatnik będzie zobowiązany do dokonania zmniejszenia tych kosztów, jeżeli nie ureguluje kwoty zobowiązania w ciągu 30 dni od daty upływu terminu jego płatności. Reguła ta dotyczy sytuacji, w której ustalony przez strony termin płatności nie przekracza 60 dni. Natomiast w sytuacji ustalenia przez strony terminu płatności dłuższego niż 60 dni, podatnik będzie zobowiązany do dokonania zmniejszenia kosztów podatkowych o kwotę wynikającą z faktury lub innego dokumentu z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli w tym terminie kwota ta nie zostanie uregulowana.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku uregulowania tylko części należności za zakupiony grunt i dokonania w związku z powyższym zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca składnik ten powinien uwzględnić w spisie z natury i wycenić go. Jednak jego pełnej wartości nie powinien uwzględnić w podstawie opodatkowania. Ustalając dochód z działalności gospodarczej na podstawie art. 24 ust. 2 ww. ustawy winien wyłączyć z remanentu tę część wartości tego gruntu, o którą zostały już zmniejszone koszty podatkowe, na podstawie art. 24d powyższej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W takiej sytuacji brak jest podstaw prawnych do przyjęcia przy ustalaniu podstawy opodatkowania pełnej wartość niesprzedanej części gruntu, ustalonej według ceny zakupu, wynikającej z aktu notarialnego. (…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
Przeczytaj także:
Przedsiębiorco! Obniż podatek na koniec roku
oprac. : Ministerstwo Finansów
Więcej na ten temat:
koszty uzyskania przychodów, koszty uzyskania przychodu, koszty podatkowe, podatek dochodowy, obowiązek podatkowy, obowiązki przedsiębiorców, obowiązki podatnika, PKPiR, korekta kosztów, zakupy na raty, remanent końcowy, remanent na koniec roku, remanent, remanent początkowy, spis z natury
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)