Fundusz promocji rolnictwa a odliczenie VAT z faktury VAT RR
2015-06-10 13:50
Fundusz promocji rolnictwa a odliczenie VAT © monticellllo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zapłata gotówką za zakup od rolnika na fakturę VAT RR
Do życia powołano w sumie dziewięć funduszy, w tym m.in. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, czy Fundusz Promocji Owoców i Warzyw (ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, Dz. U. z 2009 r. Nr 97 poz. 799).Wpłaty na fundusze promocji wynoszą co do zasady 0,1% wartości netto od poszczególnych płodów rolnych (jedynie w przypadku mleka opłatę nalicza się inaczej). Do naliczania, pobierania oraz przekazywania wpłat odpowiednim funduszom, obowiązani są m.in. przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju czy też, jak ma to miejsce w przypadku owoców i warzyw, podmioty skupujące warzywa i owoce od rolników ryczałtowych, którzy je następnie przetwarzają bądź sprzedają.
Tym samym wpłatę taką pobierze np. ubojnia żywca czy bydła, a także sklep kupujący warzywa i owoce bezpośrednio od rolników. Wyżej podano oczywiście jedynie przykłady podmiotów obowiązanych do pobierania i przekazywania wpłat na odpowiednie fundusze promocji rolnictwa.
Podmioty te nie płacą jednak takich „składek” z własnych środków. Pobierają je bowiem od dostawców poszczególnych płodów rolnych, czyli głównie rolników.
Podmioty zobowiązane do naliczania i pobierania opłat na fundusze promocji od zbywcy danego towaru mają obowiązek potwierdzania, w formie pisemnego oświadczenia, naliczenia i pobrania wpłat na fundusze promocji, które powinno zawierać w szczególności:
- nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres podmiotu obowiązanego do wpłat na dany fundusz promocji oraz podmiotu, od którego naliczono i pobrano tę wpłatę,
- określenie wartości i rodzaju towaru, stanowiącego podstawę wpłaty,
- kwotę pobraną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji od zbytego towaru.
fot. monticellllo - Fotolia.com
Fundusz promocji rolnictwa a odliczenie VAT
Kwota należna dostawcy za sprzedane płody rolne zostaje pomniejszona o wartość takiej opłaty. Rodzi się w związku z tym pytanie, czy w przypadku, gdy dostawcą był rolnik ryczałtowy, zaś transakcja sprzedaży płodów rolnych została udokumentowana fakturą VAT RR, przekazanie mu na konto bankowe wartości tej faktury pomniejszonej o pobraną opłatę na fundusz promocji uprawnia nabywcę do odliczenia podatku naliczonego?
Przydatne narzędzia:
Kalkulator VAT w rolnictwie: ryczałt czy VAT
Potrącając zatem opłatę na fundusz promocji nabywca płodów rolnych nie przekazuje dostawcy pełnej kwoty za sprzedane płody rolne, a pomniejszoną o kwotę wpłaty na ten fundusz.
Wydaje się jednak, że w opisanym przypadku warunek uregulowania całej należności należy uznać za zachowany. Art. 116 ust. 8 ustawy o VAT mówi bowiem, że warunek zapłaty na konto bankowe dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.
Art. 116 ust. 9a ustawy o VAT dodaje natomiast, że przez należności za towary i usługi rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają one z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 25.05.2011 r. nr ILPP2/443-410/11-4/MR wskazał zaś, że należne wpłaty na dany fundusz promocji są należnościami za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w art. 116 ust. 9a ustawy. Stanowią one bowiem potrącenia wynikające z innych ustaw.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)