Sprzedaż bezrachunkowa w podatku VAT i dochodowym
2015-04-06 09:35
Kiedy dochodzi do sprzedaży bezrachunkowej? © Torbz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ewidencja sprzedaży w podatku dochodowym
Sprzedaż bezrachunkowa – kiedy może mieć miejsce?
Prowadzenie działalności gospodarczej w większości przypadków wymaga od przedsiębiorcy wystawienia dokumentu, który by potwierdzał sprzedaż towaru lub usługi. Zazwyczaj służy temu faktura lub paragon. Może się jednak zdarzyć, że finalizując transakcję nie trzeba wystawiać żadnego dokumentu.
- kasy fiskalnej, a nabywca to osoba prywatna, która nie chce faktury,
- VAT i z kasy fiskalnej, a nabywcą jest osoba prywatna, która nie żąda faktury.
Tym samym, żeby doszło do sprzedaży bezrachunkowej musi występować przynajmniej jedno ze zwolnień – z VAT lub z kasy fiskalnej.
Czynny podatnik VAT nie musi prowadzić dodatkowych rejestrów
Pomimo braku faktury i paragonu transakcję trzeba jednak właściwie udokumentować. Sposób postępowania zależy od tego czy przedsiębiorca jest VAT-owcem, czy jest zwolniony z VAT.
W tym pierwszym przypadku, przedstawia się to bardzo prosto. Czynni podatnicy VAT zobligowani są do prowadzenia ewidencji zakupów VAT i ewidencji sprzedaży VAT. Dzięki temu sprzedaż, na którą nie ma zarówno faktury, jak i paragonu można ująć w ewidencji sprzedaży VAT. Nie ma konieczności zakładania i prowadzenia dodatkowego rejestru.
Sprzedaż bezrachunkową przedsiębiorca może zapisać w rejestrze sprzedaży VAT, a odpowiednią wartość przepisać następnie do KPiR.
fot. Torbz - Fotolia.com
Kiedy dochodzi do sprzedaży bezrachunkowej?
Jak „nievatowiec” dokumentuje sprzedaż bezrachunkową?
Zdecydowanie bardziej skomplikowane jest rozliczenie sprzedaży bezrachunkowej przez firmy zwolnione z podatku VAT, które nie muszą stosować kasy fiskalnej. Przepisy dają tutaj dwie możliwości:
- Wystawianie każdego dnia dowodu wewnętrznego i księgowanie go w KPiR,
- Prowadzenie ewidencji sprzedaży i księgowania przychodów w Księdze raz na miesiąc.
Trochę inaczej wygląda to jeśli właściciel firmy zdecyduje się na prowadzenie ewidencji w systemie miesięcznym. Tutaj sporządzanie dowodów wewnętrznych nie jest wymagane. Jak więc wyglądają formalności związane z transakcją? Otóż przedsiębiorca ujmuje sprzedaż towaru lub usługi w ewidencji, nie musi jednak wystawiać żadnych dodatkowych dokumentów.
Jakie dane w ewidencji sprzedaży bezrachunkowej?
Przepisy oczywiście wymagają, by prowadzona ewidencja sprzedaży bezrachunkowej zawierała konkretne informacje. Przedsiębiorca powinien w niej zamieścić:
- numer porządkowy lub okres, za który ewidencja jest prowadzona (np. dany miesiąc),
- datę, w której uzyskano przychód,
- kwotę nieudokumentowanego przychodu.
W dokumencie można zamieścić dodatkowe pole (np. „Uwagi”), które pomoże bardziej szczegółowo opisać zaistniałe zdarzenie gospodarcze.
Ewidencję należy prowadzić w formie broszury, a jej karty ponumerować. Nie ma obowiązku zgłaszania do urzędu skarbowego, że przedsiębiorca korzysta z takiego dokumentu. W przypadku kontroli urzędnicy mogą jednak sprawdzić, czy ewidencja sprzedaży jest prowadzona zgodnie z przepisami.
Przedsiębiorca może również zdecydować się na inny krok. Ewidencję sprzedaży bezrachunkowej można połączyć z tzw. ewidencją uproszczoną VAT, która umożliwia określenie momentu przekroczenia limitu powodującego utratę zwolnienia z VAT.
Arkadiusz Caryk,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)