eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkoweJak rozliczyć koszty reklamy w firmie?

Jak rozliczyć koszty reklamy w firmie?

2015-03-27 13:38

Jak rozliczyć koszty reklamy w firmie?

Jak rozliczyć koszty reklamy w firmie? © fotogestoeber - Fotolia.com

Dbając o rozwój swojej działalności przedsiębiorcy często sięgają po instrument jakim jest reklama. Co istotne, wydatki marketingowe da się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Dzieje się tak o ile nie stanowią one tzw. reprezentacji.

Przeczytaj także: Reklama firmy w koszty uzyskania przychodu podatku dochodowego

Przedsiębiorca nie rozliczy wydatku reprezentacyjnego


Od kilku lat wydatki, jakie przedsiębiorca przeznacza na reklamę mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów. Takiej możliwości nie ma jedynie w przypadku, gdy zostaną one zakwalifikowane jako mające charakter reprezentacyjny. W przepisach podatkowych próżno szukać definicji, która mogłaby rozwiać wszelkie wątpliwości właścicieli firm.
Generalnie przyjmuje się, że mianem reprezentacji określa są wydatki o charakterze wystawnym, okazałym, ponadprzeciętnym czy ekskluzywnym. Jeśli wskazują one takie cechy przedsiębiorca nie rozliczy ich w działalności. Często takiej możliwości nie ma w przypadku drogich prezentów, dzieł sztuki, czy alkoholu. Służą one bowiem w głównej mierze podniesieniu prestiżu firmy, co sprawia, że nie mają dużego związku z uzyskaniem przychodu (powiązanie z przychodem jest konieczne, by wydatek zakwalifikować do kosztów).

Warto mieć to na uwadze decydując się na rozliczenie w firmie działań marketingowych. A czy istnieją koszty, których urzędnicy nie zakwestionują? Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca. Co więcej, takich wydatków jest całkiem sporo.

fot. fotogestoeber - Fotolia.com

Jak rozliczyć koszty reklamy w firmie?

Przedsiębiorca może rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów, poniesione wydatki niezależnie od tego czy wpłynęły one na rozwój działalności gospodarczej, czy też nie.


Jakie koszty reklamy da się rozliczyć?


Większość działań marketingowych spełnia kryteria pozwalające na ich zakwalifikowanie jako koszty uzyskania przychodów. Przedsiębiorca ma możliwość, by rozliczyć w firmie wydatki poniesione np. na:
  • stworzenie firmowego logotypu,
  • reklamę w prasie oraz w Internecie (np. pozycjonowanie strony www),
  • spoty telewizyjne i radiowe,
  • udział w targach branżowych,
  • kampanie społeczne,
  • sponsoring,
  • zaprojektowanie i druk materiałów informacyjnych lub reklamowych.

Należy pamiętać, że podstawą zaliczenia wydatku do kosztów prowadzenia działalności jest jego odpowiednie udokumentowanie. Oczywiście najczęściej służy temu faktura. Potwierdzeniem wydatku może być jednak również np. umowa o dzieło podpisana z projektantem druków reklamowych.

Rozliczenie reklamy z zagranicy również możliwe


Polski przedsiębiorca inwestujący w działania marketingowe ma także możliwość rozliczenia w kosztach współpracy z firmą zagraniczną. Kłopot może się tu jednak pojawić w kontekście uzyskania dokumentu sprzedaży, który mógłby poświadczyć, że dana transakcja doszła do skutku.

Otrzymując dokument od zagranicznego kontrahenta należy sprawdzić czy jest on zgodny z polskimi przepisami i zawiera m.in.:
  • dane sprzedawcy oraz nabywcy (w tym numer NIP-UE w przypadku firm z UE),
  • nazwę oraz cenę usługi,
  • datę wystawienia.

A co jeśli takich informacji nie ma na otrzymanym dokumencie? W takiej sytuacji najlepiej poprosić wykonawcę usługi, by wystawił i przesłał korektę.

Jeżeli otrzymanie właściwego dokumentu nie jest możliwe (np. jego wystawienia odmówił sprzedawca), polski przedsiębiorca może spróbować rozliczenia kosztów poniesionych na reklamę przedstawiając choćby potwierdzenie przelewu. Zakwalifikowanie wydatku na podstawie takiego dowodu mogą jednak zakwestionować urzędnicy.
I jeszcze jeden istotny aspekt, o którym należy pamiętać przy transakcjach z zagranicznym kontrahentem. Otóż to na przedsiębiorcy z Polski spoczywa konieczność rozliczenia VAT. Stosuje się tu bowiem mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, zgodnie, z którym to właśnie nabywca towaru lub usługi rozlicza VAT, nie zaś sprzedawca.

Nieistotny efekt działań marketingowych


Wydatki przeznaczone na działania reklamowe nie przyniosły firmie żadnych znaczących rezultatów? Może zdarzyć się i tak. Z podatkowego punktu widzenia nie jest to jednak istotne.

Przedsiębiorca może rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów, poniesione wydatki niezależnie od tego czy wpłynęły one na rozwój działalności gospodarczej, czy też nie. Urzędy patrzą przede wszystkim na charakter i cel przeznaczenia środków finansowych, a nie rezultat podjętych działań.

Arkadiusz Caryk,

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: