Jak rozliczyć koszty reklamy w firmie?
2015-03-27 13:38
Jak rozliczyć koszty reklamy w firmie? © fotogestoeber - Fotolia.com
Przeczytaj także: Reklama firmy w koszty uzyskania przychodu podatku dochodowego
Przedsiębiorca nie rozliczy wydatku reprezentacyjnego
Od kilku lat wydatki, jakie przedsiębiorca przeznacza na reklamę mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów. Takiej możliwości nie ma jedynie w przypadku, gdy zostaną one zakwalifikowane jako mające charakter reprezentacyjny. W przepisach podatkowych próżno szukać definicji, która mogłaby rozwiać wszelkie wątpliwości właścicieli firm.
Warto mieć to na uwadze decydując się na rozliczenie w firmie działań marketingowych. A czy istnieją koszty, których urzędnicy nie zakwestionują? Odpowiedź jest jak najbardziej twierdząca. Co więcej, takich wydatków jest całkiem sporo.
fot. fotogestoeber - Fotolia.com
Jak rozliczyć koszty reklamy w firmie?
Jakie koszty reklamy da się rozliczyć?
Większość działań marketingowych spełnia kryteria pozwalające na ich zakwalifikowanie jako koszty uzyskania przychodów. Przedsiębiorca ma możliwość, by rozliczyć w firmie wydatki poniesione np. na:
- stworzenie firmowego logotypu,
- reklamę w prasie oraz w Internecie (np. pozycjonowanie strony www),
- spoty telewizyjne i radiowe,
- udział w targach branżowych,
- kampanie społeczne,
- sponsoring,
- zaprojektowanie i druk materiałów informacyjnych lub reklamowych.
Rozliczenie reklamy z zagranicy również możliwe
Polski przedsiębiorca inwestujący w działania marketingowe ma także możliwość rozliczenia w kosztach współpracy z firmą zagraniczną. Kłopot może się tu jednak pojawić w kontekście uzyskania dokumentu sprzedaży, który mógłby poświadczyć, że dana transakcja doszła do skutku.
Otrzymując dokument od zagranicznego kontrahenta należy sprawdzić czy jest on zgodny z polskimi przepisami i zawiera m.in.:
- dane sprzedawcy oraz nabywcy (w tym numer NIP-UE w przypadku firm z UE),
- nazwę oraz cenę usługi,
- datę wystawienia.
A co jeśli takich informacji nie ma na otrzymanym dokumencie? W takiej sytuacji najlepiej poprosić wykonawcę usługi, by wystawił i przesłał korektę.
Jeżeli otrzymanie właściwego dokumentu nie jest możliwe (np. jego wystawienia odmówił sprzedawca), polski przedsiębiorca może spróbować rozliczenia kosztów poniesionych na reklamę przedstawiając choćby potwierdzenie przelewu. Zakwalifikowanie wydatku na podstawie takiego dowodu mogą jednak zakwestionować urzędnicy.
Nieistotny efekt działań marketingowych
Wydatki przeznaczone na działania reklamowe nie przyniosły firmie żadnych znaczących rezultatów? Może zdarzyć się i tak. Z podatkowego punktu widzenia nie jest to jednak istotne.
Przedsiębiorca może rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów, poniesione wydatki niezależnie od tego czy wpłynęły one na rozwój działalności gospodarczej, czy też nie. Urzędy patrzą przede wszystkim na charakter i cel przeznaczenia środków finansowych, a nie rezultat podjętych działań.
Arkadiusz Caryk,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)