Ulga na zakup kasy fiskalnej: niekiedy konieczny zwrot
2015-03-11 13:39
Kasa fiskalna © markobe - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zwrot ulgi na zakup kasy fiskalnej a zawieszenie i likwidacja firmy
Każdy właściciel firmy, który kupuje pierwszą kasę fiskalną do danej działalności ma prawo ubiegać się o uzyskanie ulgi w związku z tym faktem. Można odzyskać do 90 % wartości netto urządzenia lecz nie więcej niż 700 zł.Ważną informacją w tym kontekście jest to, że uzyskaną ulgę można stracić. W praktyce wiąże się to z obowiązkiem zwrotu odliczonej sumy. Kiedy może do tego dojść?
1. Niespełnienie warunków pozwalających na odliczenie
Uzyskanie przez przedsiębiorcę ulgi na zakup kasy fiskalnej zależne jest od spełnienia kilku warunków. Przede wszystkim sprzęt powinien posiadać homologację Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorca powinien też być właścicielem urządzenia - nie można go wypożyczyć czy wydzierżawić. Należy także posiadać dowód zapłaty.
Pewne obowiązki istnieją również w stosunku do urzędu skarbowego, który powinno się zawiadomić o:
- zamiarze stosowania kasy fiskalnej, liczbie urządzeń oraz miejscu ich użytkowania (jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży),
- rozpoczęciu użytkowania kasy (do 7 dni od tego momentu).
2. Brak przeglądu technicznego
Jedną z podstawowych kwestii związanych z ewidencjonowaniem sprzedaży na kasie fiskalnej jest oddanie urządzenia do obowiązkowego przeglądu technicznego. Trzeba to zrobić co najmniej raz na dwa lata. Jeśli właściciel firmy się z tym spóźni, straci dofinansowanie. Identycznie będzie w przypadku, gdy odda sprzęt do nieautoryzowanego serwisu.
fot. markobe - Fotolia.com
Kasa fiskalna
3. Likwidacja prowadzonej działalności gospodarczej
Zwrot ulgi za kasę może okazać się również konieczny w przypadku likwidacji firmy. Ale tyko w przypadku, gdy nastąpiło to do trzech lat od dnia fiskalizacji kasy. Po tym terminie likwidacja czy sprzedaż działalności nie wpływa na zwrot dofinansowania.
4. Kradzież lub zniszczenie urządzenia
Zdarza się, że refundację trzeba zwrócić w przypadkach pojawienia się czynników niezależnych od przedsiębiorcy. Chodzi tu przede wszystkim o:
- kradzież – sprzęt został skradziony i nigdy się nie odnalazł lub odnalazł się, ale dopiero po upływie roku,
- awarię – uszkodzenia modułu fiskalnego nie da się naprawić (jeśli istnieje możliwość naprawy to ulgi się nie traci),
- zdarzenia losowe, np. pożar, zalanie lub upadek z wysokości (o ile w ich wyniku kasa nie nadaje się do użytkowania).
A co jeśli przedsiębiorca kupił kasę, wziął dofinansowanie, ale urządzenia nie używa, bo przykładowo jego klientami są tylko inne firmy lub zmienił profil działalności? Tutaj zwrot ulgi nie jest konieczny. Samo urządzenie trzeba jednak posiadać i musi być ono zdatne do użytku.
W jakim terminie należy zwrócić ulgę?
Ważny jest również termin zwrotu ulgi. Pieniądze trzeba przelać na konto urzędu skarbowego do:
- 25 dnia miesiąca lub kwartału, w którym zaistniały powyższe okoliczności – dokładny termin zależy od sposobu w jaki rozlicza się VAT-owiec,
- końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały powyższe okoliczności – w przypadku przedsiębiorców zwolnionych z VAT.
Jeżeli zwrot nie nastąpił we właściwym terminie, przedsiębiorca może zostać zobligowany do zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.
Arkadiusz Caryk,
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Podatki
-
Jaki podatek od nieruchomości zapłacą w 2025 r. mieszkańcy największych miast?
-
Ważne limity dla prowadzących działalność gospodarczą w 2024 roku
-
Zmiany w KSeF: niższe kary dla firm, nowy harmonogram wdrożenia
-
Zmiana stanowiska MF w zakresie beneficjentów i podatku u źródła może być korzystna dla podatników