eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkoweSkarbówka: telefon zamiast pisma

Skarbówka: telefon zamiast pisma

2015-02-12 13:46

Skarbówka: telefon zamiast pisma

Urzędy skarbowe w drobnych sprawach będą się kontaktować drogą telefoniczną © Nenov Brothers - Fotolia.com

Urzędy skarbowe zamiast wysyłać do podatników pisma, w miarę możliwości będą się kontaktować z nimi telefonicznie. W sytuacjach, kiedy nie wystąpi konieczność wysłania pisemnego wezwania, urzędnicy podatkowi będą starali się skontaktować telefonicznie, aby załatwić sprawę. W celu unormowania reguł kontaktów telefonicznych, fiskus wprowadza jednolite zasady nawiązywania kontaktu z podatnikiem.

Przeczytaj także: NIK: prawo podatkowe zagmatwane, a decyzje skarbówek często podważane

W celu ujednolicenia sposobu telefonicznego kontaktu władz skarbowych z podatnikami, fiskus opracował specjalny dokument, zatwierdzony przez wiceministra finansów Jacka Kapicę. Dokument ten pozwoli na standaryzację działań fiskusa dotyczących wykorzystania telefonicznej formy kontaktów z podatnikami. Nowe zasady mają być stosowane we wszystkich urzędach.

Fiskus chce, aby pierwszą formą kontaktu z podatnikiem był kontakt telefoniczny, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej. W związku z tym urzędy podatkowe powinny dbać o posiadanie aktualnych danych kontaktowych. Jak zaleca wspomniany dokument, z kontaktu telefonicznego należy korzystać w szczególności gdy podatnik złożył podanie lub wniosek, na którym wskazał numer kontaktowy celem szybkiego załatwienia sprawy.

Przy stosowaniu wyjaśnień telefonicznych urzędnicy fiskusa nie będą prosić podatnika o złożenie wyjaśnień na piśmie. Wyjaśnienie ma się kończyć sporządzeniem notatki służbowej na okoliczność ustaleń dokonanych z podatnikiem lub adnotacją w aktach sprawy.

Jeżeli sprawa jednak będzie wymagać określonego zachowania podatnika (np. złożenia deklaracji czy korekty dokumentu), to urzędnik w notatce będzie musiał zawrzeć informację o czasie oczekiwania na wykonanie przez podatnika żądanej czynności. Po bezskutecznym upływie takiego terminu, podatnik otrzyma już wezwanie na piśmie.

Wezwania telefoniczne mogą być stosowane m.in. w sytuacjach, gdy podatnik nie złożył deklaracji, złożona deklaracja lub korekta zeznania jest niepoprawna (np. błędne podsumowanie wartości netto, przychodu, dochodu, błędne umieszczenie kwoty w rubrykach deklaracji/zeznania), złożona deklaracja/zeznanie lub korekta jest niepoprawna i nieprawidłowość ta uniemożliwia obsługę dokumentu (np. brak podpisu, niezłożenie oświadczenia o sposobie rozliczenia w podatku dochodowym).

Również osoby zalegające fiskusowi mniejsze kwoty nie będą już informowane o zadłużeniu na piśmie. Drogą telefoniczną mają być bowiem realizowane wezwania do zapłaty wobec podatników posiadających zaległości, których wysokość wraz z odsetkami nie przekracza dziesięciokrotności kosztów upomnienia, posiadających zaległości sporadycznie (z jednego miesiąca), rzetelnych, wobec których nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: