Na próbce towaru obowiązkowe logo firmy?
2014-12-04 13:54
Na próbce towaru obowiązkowe logo firmy? © Floydine - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koszty promocji i reklamy: prezenty a podatki firmy
Na potrzeby reklamy spółka wydawała swoim kontrahentom, oraz do własnych salonów sprzedaży, produkowane przez nią bądź kupowane wyroby sanitarne. Zadała pytanie, czy wydatki związane z takimi przekazaniami może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodu? Jej zdaniem jak najbardziej tak, podobnie jak kosztem jest też naliczony od takich przekazań podatek VAT.Organ podatkowy uznał że nie. Jego zdaniem bowiem takie przekazania nie spełniają definicji reklamy. Nie zmierzają one do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku, czy poznania cech jakościowych oferowanych przez spółkę wyrobów, bądź ich zalet technicznych. W efekcie powyższe nie wpływa na zwiększenie zainteresowania oferowanymi przez spółkę towarami i tym samym nie może wpływać na zwiększenie jej przychodów
Sprawa trafiła do WSA który podkreślił, że w rozpatrywanej kwestii rozdawane klientom spółki są próbki, co do których brak jest danych, czy zawierają oznaczenia (logo) spółki, czy też oznaczenia sprzedawanych przez nią produktów innych firm. Trudno zatem zgodzić się w takim przypadku ze stanowiskiem, że działania te mając na celu reklamowanie firmy spółki. Chodzić w nich może natomiast o podniesienie prestiżu i utrwalanie dobrego wizerunku w oczach kontrahentów. Niemniej podchodząc do sprawy w taki sposób wskazane działania należy traktować jako reprezentację, której nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Spółka we wniosku o interpretację nie wskazała zaś, czy przekazywane wyroby sanitarne są odpowiednio oznakowane. Dlatego też trudno przyznać, że ich wydawanie ma na celu reklamę.
Sprawa trafiła do NSA. Ten w wyroku z dnia 01.10.2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12 przyznał rację sądowi pierwszej instancji.
fot. Floydine - Fotolia.com
Na próbce towaru obowiązkowe logo firmy?
Sąd w pierwszej kolejności podkreślił, że istotą każdego kosztu jest przede wszystkim poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu. Spółka zaś nie wyjaśniła, czy i w jaki sposób przekazywane kontrahentom i do własnych salonów sprzedaży próbki towarów mają ją reklamować i zmierzać do osiągnięcia przez nią przychodu.
Jak czytamy w wyroku „(…) Brak jednoznacznego wskazania co do oznakowania wyrobów sanitarnych pochodzących z innych firm wyklucza stanowisko spółki, że jej działanie polegające na zakupie towarów, a następnie wydawaniu ich przez spółkę ma zmierzać do jej reklamy. Trafnie zatem przyjęto, że takie działanie mieści się w pojęciu reprezentacji, zatem poniesione wydatki nie są kosztem potrącanym (art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.).(…)”
Dlatego też, ponieważ spółka nie wskazała, w jaki sposób wręczane towary mają ją reklamować (przez co zmierzać do osiągania przychodu), oraz nie podała żadnych informacji co do oznakowania wyrobów pochodzących od innych firm i wydawanych przez spółkę, postępowanie to wyklucza reklamę. Dlatego też sąd uznał za trafną ocenę, że powyższe czynności mają na celu reprezentację spółki a nie jej reklamę.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)