Działania promocyjne z podatkiem VAT?
2014-05-29 13:01
Działania promocyjne z podatkiem VAT? © Ruff - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rozliczenie podatku VAT i dochodowego od prezentów dla kientów
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Przy czym w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz wszelkie inne darowizny. Warunkiem jest tutaj, aby podatnikowi przysługiwało w całości lub części prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy zasadniczo mają prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze, iż przekazanie gratisu ma stanowić dla klientów zachętę do zakupu innych towarów znajdujących się w ofercie handlowej podatnika, czynność ta jest bez wątpienia związana z prowadzoną przez niego działalnością opodatkowaną. Tym samym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia towaru stanowiącego gratis.
Z uwagi na wskazane wyżej przepisy uznać należy, iż nieodpłatne przekazanie towaru jako przewidzianego w ramach akcji promocyjnej gratisu, traktowane jest na gruncie podatku VAT tak jak odpłatna dostawa towarów. Tym samym, czynność tego typu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
fot. Ruff - Fotolia.com
Działania promocyjne z podatkiem VAT?
Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. W konsekwencji podatnik przekazując nieodpłatnie towar, którego nie jest producentem, powinien jako podstawę opodatkowania wyżej wymienionego gratisu przyjąć cenę jego nabycia. Cenę tę należy zaktualizować na dzień przekazania gratisu klientowi. W sytuacji natomiast gdy podatnik sam wyprodukował towar stanowiący gratis, jako podstawę jego opodatkowania powinien przyjąć koszt jaki musiał ponieść w związku z jego wytworzeniem ustalony na dzień dostawy.
Przykład
Spółka planuje przeprowadzenie akcji promocyjnej, w ramach której zakup w dniach od 1 czerwca 2014 r. do 15 czerwca 2014 r. perfum marki XX za minimum 199 zł będzie uprawniał klientów do otrzymania określonych perfum marki XY w formie gratisu. Spółka nie jest producentem perfum, a jedynie ich dystrybutorem. Jak przekazanie powyższego gratisu należy rozliczyć na gruncie podatku VAT?
Przekazanie gratisu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jako podstawę opodatkowania Spółka powinna przyjąć cenę nabycia perfum przekazywanych klientom w formie gratisu. Cenę tę należy ustalić na moment przekazania gratisu klientowi (moment dostawy towaru). Jednocześnie Spółka może odliczyć podatek naliczony w związku z zakupem perfum stanowiących analizowany gratis.
oprac. : Ewelina Błądek / Grupa ECDP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)