Podatek VAT: sprzedaż stali dla rolnika = odwrotne obciążenie
2014-03-11 13:31
Podatek VAT: sprzedaż stali dla rolnika = odwrotne obciążenie © Maksym Yemelyanov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rolnik ryczałtowy gdy zakup z odwrotnym obciążeniem w podatku VAT
Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?Spółka zajmuje się m.in. sprzedażą materiałów budowlanych, w tym także wyrobów ze stali, które od 1 października 2013 r. zostały objęte systemem odwrotnego opodatkowania (tzw. odwrotne obciążenie). Spółka zadała pytanie, czy w ramach odwrotnego opodatkowania winna ona dokonywać sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT także dla: rolników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni albo zwolnieni (art. 96 ust. 4 ustawy o VAT), rolników ryczałtowych (art. 2 pkt 19 ustawy o VAT), organów władzy publicznej, w tym jednostek samorządu terytorialnego? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:
„(…) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
fot. Maksym Yemelyanov - Fotolia.com
Podatek VAT: sprzedaż stali dla rolnika = odwrotne obciążenie
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 (art. 15 ust. 4 ustawy).
W świetle ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
b. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
c. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Według art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zajmuje się m.in. sprzedażą hurtową i detaliczną materiałów budowlanych, w tym wyrobów ze stali, które od dnia 1 października 2013 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarowi usług zostały objęte systemem odwrotnego opodatkowania.
Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą ustalenia podmiotów, na rzecz których sprzedaż wyrobów określonych w załączniku nr 11 do ustawy winna być opodatkowywana na zasadzie odwrotnego obciążenia.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że – wbrew opinii Spółki – sprzedaż wyrobów określonych w załączniku nr 11 do ustawy winna być opodatkowana na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy) niezależnego od tego czy będzie ona dokonywana na rzecz rolnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny (ewentualnie zwolniony), czy też na rzecz rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy. Każdy bowiem z tych podmiotów, wykonując działalność rolniczą posiada status podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Sprzedaż wyrobów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy na rzecz organów władzy publicznej (w tym jednostek samorządu terytorialnego) może rodzić dwojakie skutki. Zarówno po stronie sprzedawcy, jak i nabywcy. Uzależnione jest to od roli w jakiej – w ramach danej transakcji – występuje organ władzy publicznej. Co do zasady bowiem – jak słusznie zauważyła Spółka – organy takie (albo urzędy obsługujące te organy) nie są uznawane za podatników, jeżeli realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. W takiej sytuacji sprzedaż na ich rzecz wyrobów z załącznika nr 11 do ustawy, nie może być objęta systemem odwróconego obciążenia i należy ją opodatkować (po stronie Spółki) stosowną stawką VAT.
Inaczej jednak winna postępować Spółka, w przypadku gdy sprzedaż ww. wyrobów dokonywana będzie na rzecz organów władzy publicznej (albo urzędów obsługujące te organy), które będą je nabywały na potrzeby działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Wówczas bowiem wskazane podmioty występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług. Zostaje zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy („nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15”). W tym kontekście bardzo istotne jest ustalenie charakteru (podatnik, bądź podmiot nie posiadający tego statusu) w jakim (jako nabywca towaru) występuje dany organ władzy publicznej.(…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)