Samochód osobowy w podatku dochodowym 2014 r.
2013-11-26 13:02
Samochód osobowy w podatku dochodowym 2014 r. © Cla78 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kłopotliwy samochód osobowy w podatku dochodowym w 2014 r.
Przypomnijmy, przed 2011 r. definicja samochodu osobowego znajdowała się w art. 5a pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) oraz w art. 4a pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop). Z dniem 01 stycznia 2011 r. jednakże przepisy te zostały uchylone. Ich miejsce zajął natomiast art. 7 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Wstępnie miał on obowiązywać znacznie krócej, jednakże ostatecznie straci swoją aktualność dopiero z końcem 2013 r.fot. Cla78 - Fotolia.com
Samochód osobowy w podatku dochodowym 2014 r.
Od 01 stycznia 2014 r. natomiast definicja samochodów osobowych ponownie wróci do ustaw podatkowych (regulacja znajdzie się odpowiednio w art. 5a pkt 19a updof oraz art. 4a pkt 9a updop, zaś wprowadzi je przytoczona wyżej ustawa z 15 kwietnia 2011 r.). I tak zgodnie z nową definicją za samochód osobowy uznawany będzie pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
b) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków,
c) pojazdu samochodowego, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
d) pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
e) pojazdu samochodowego będącego pojazdem specjalnym - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, lub z innych dokumentów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że jest to pojazd specjalny,
f) pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w lit. a-e, w którym liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
- 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
- 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
- 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg
Nowo dodany art. 5d updof (i odpowiednio art. 4c updop) mówi zaś, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony spełnienie wymagań określonych wyżej w lit. a-d, pozwalających na niezaliczenie danego pojazdu samochodowego do samochodów osobowych, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa lit. f, określona jest natomiast na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe.
Jak zatem nietrudno zauważyć, w przyszłym roku nastąpi pewne połączenie dwóch definicji samochodów osobowych obowiązujących wcześniej. Przede wszystkim ustawodawca zachowa stare regulacje mówiące, jakie pojazdy nie są uznawana za osobowe, a obowiązujące obecnie. Do pojazdów takich dołączą jednak uznawane wcześniej za ciężarowe tzw. samochody z kratką.
Warto także wiedzieć, iż w takim samym kształcie (przynajmniej na początku 2014 r.) będzie obowiązywać definicja samochodu osobowego na potrzeby podatku VAT.
oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)