Podatek CIT a działalność gospodarcza w instytucie naukowym
2013-10-22 13:08
Przeczytaj także: Cele statutowe: zwolnienie z podatku dochodowego
Stosownie do postanowień art. 19 ust. 4 ww. ustawy, zysk brutto instytutu z działalności określonej w art. 2 ust. 1-3 (tj. z działalności podstawowej instytutu) oraz zysk netto z działalności określonej w art. 2 ust. 4 (tj. z działalności innej niż podstawowa), przeznacza się na działalność podstawową instytutu określoną w art. 2 ust. 1 poprzez zwiększenie:
1. funduszu rezerwowego;
2. funduszu badań własnych;
3. funduszu nagród;
4. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Przepisy wyżej powołanej ustawy nie definiują pojęcia zysku (brutto i netto). Oznacza to, że zysk brutto jest ustalany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
W tym miejscu należy rozgraniczyć pojęcia „zysk” i „dochód” i nie utożsamiać osiągniętego na działalności gospodarczej zysku z podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym.
Określenie „zysk”, będące terminem, którym posługuje się ustawa o rachunkowości, oznacza dodatni wynik finansowy, osiągnięty przez jednostkę za dany okres rozliczeniowy. Zysk brutto - to różnica między przychodami netto ze sprzedaży a kosztami sprzedanych produktów. Zysk netto - to nadwyżka, która pozostaje po odjęciu wszystkich kosztów, czyli różnica między przychodem ze sprzedaży a kosztem całkowitym.
Zgodnie natomiast z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem art. 21 i 22 stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1 ww. ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w tym przepisie.
Słownikowe rozumienie pojęcia ”fundusz” oznacza natomiast, że jest to „zasób środków finansowych bądź majątkowych przeznaczonych na jakiś cel”, „czyjeś zasoby finansowe” (słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl). Zatem, sam fakt przekazania środków na wskazane we wniosku fundusze nie spełnia wszystkich warunków określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, warunkujących skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dla skorzystania z omawianej ulgi decydujące znaczenie ma bowiem wydatkowanie zgromadzonych na ww. funduszach środków a nie sposób ich gromadzenia na określone cele. We wniosku nie wskazano jednak, czy środki przekazane na zwiększenie funduszu rezerwowego, funduszu badań własnych, funduszu nagród i zakładowego funduszu świadczeń socjalnych faktycznie zostaną wydatkowane przez Wnioskodawcę na cele wskazane przez ustawodawcę.
Prawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dochód instytutu badawczego, którego celem statutowym jest działalność naukowa i naukowo-techniczna w części, w której przeznaczany jest na te cele, wolny jest od podatku w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma przy tym znaczenia czy dochód ten powstaje z działalności polegającej na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, czy też powstaje z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych. Zwolnienie to jest jednak możliwe po spełnieniu wielu wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych warunków, od których nie można odstąpić.
A zatem, nie można uznać, że skorzystanie z ulgi jest możliwe jedynie poprzez przeznaczenie wypracowanego zysku na każdy z funduszy wymienionych w art. 19 ust. 4 ustawy o instytutach badawczych.
Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Innymi słowy w związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na nabycie środków trwałych niesłużących realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowym zwolnieniem.
A contrario, przeznaczenie przez Wnioskodawcę dochodów z działalności gospodarczej na działalność statutową (podstawową) może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. (…)”
Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)