  • 1. Data: 2011-07-05 07:25:06
    Temat: zakup na allegro, przedpłata, brak proformy
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam
    nie lubię się kopać z koniem, a przyszło mi się kopać z dwoma...
    Kupiłem, ze swojego prywatnego konta, na allegro pewien przedmiot dla
    firmy w której pracuje.
    Sprzedawca nie wysyła za pobraniem, jedynie przelew, sprzedawca nie chce
    wystawić faktury proformy.
    Natomiast moja firma nie chce wykonać przelewu bez żadnego papieru.
    No niby jest zawarta umowa na zakup, i na tej podstawie można by puścić
    przelew, ale umowa ta jest zawarta pomiędzy mną a sprzedawcą, a nie
    pomiędzy sprzedawcą a moją firmą.

    Z której strony to ugryźć aby przerwać błędne koło?
    Pomyślałem że może zapłacę przelewem ze swojego prywatnego konta, a jak
    przesyłka i faktura przyjdzie to rozliczę gotówkę w firmie. Ale
    księgowość i na to się buntuje, bo na fakturze będzie zapłacono przelewem.
    Jak i jedna tak i druga strona chce być bardziej niż święta w
    papierkologii.. co w takiej sytuacji zrobić?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-07-05 07:53:21
    Temat: Re: zakup na allegro, przedpłata, brak proformy
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 05-07-2011 09:25, Albercik pisze:
> [...]
    > nie lubię się kopać z koniem, a przyszło mi się kopać z dwoma...
    > Kupiłem, ze swojego prywatnego konta, na allegro pewien przedmiot dla

    Nie musi. Miałeś spisane dopuszczalne formy płatności, zdecydowałeś się
    kupić. Zaakceptowałeś warunki sprzedawcy.

    > jedynie przelew, sprzedawca nie chce
    > wystawić faktury proformy.

    Pro forma to jest dokument zwyczajowy, jest wystawiany jak się strony
    umówią, ewentualnie kiedy sprzedawca ma taki zwyczaj, wymusić nie można.

    Jest taki zapis dotyczący sprzedaży konsumenckiej:

    "2. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru
    lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych
    sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne
    postanowienia zawartej umowy."

    Ale w momencie kiedy żądasz dokumentu na firmę to już wypadasz z tej ustawy.

> [...]
    > No niby jest zawarta umowa na zakup, i na tej podstawie można by puścić
    > przelew, ale umowa ta jest zawarta pomiędzy mną a sprzedawcą, a nie

    Było zapytać sprzedawcę, czy wystawi proformę, zapytać przełożonego, czy
    zapłaci bez proformy, zapytać księgową jakie rozliczenie przyjmie.
    Było pomyśleć zanim się wyklikało transakcję.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2011-07-05 08:48:29
    Od: Elab <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jak i jedna tak i druga strona chce być bardziej niż święta w
    > papierkologii.. co w takiej sytuacji zrobić?

    po prostu sam napisz tą proformę ...

  • 4. Data: 2011-07-05 09:35:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 05 Jul 2011 09:25:06 +0200, Albercik napisał(a):

> [...]
    > niby jest zawarta umowa na zakup, i na tej podstawie można by puścić
    > przelew, ale umowa ta jest zawarta pomiędzy mną a sprzedawcą, a nie

    Myślę, że najpoważniejszy problem nie polega na proformie ale na tym, że
    to ty kupiłeś a nie firma. I ostateczna faktura którą wystawi sprzedawca
    będzie na ciebie a nie na firmę. Jak sobie wyobrażasz, że firma będzie w
    stanie taką fakturę zaksięgować?

> [...]
    > buntuje, bo na fakturze będzie zapłacono przelewem. Jak i jedna tak i
    > druga strona chce być bardziej niż święta w papierkologii.. co w takiej

    z moich doświadczeń wynika, że jeśli ostateczna faktura jakimś cudem
    będzie na firmę, to najłatwiejszym rozwiązaniem dla księgowości może być
    wypłacenie ci zaliczki gotówkowej równej lub większej od kosztu i jej
    rozliczenie.

  • 5. Data: 2011-07-05 09:42:22
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 05.07.2011 11:35, jureq pisze:

> [...]
    > to ty kupiłeś a nie firma. I ostateczna faktura którą wystawi sprzedawca
    > będzie na ciebie a nie na firmę. Jak sobie wyobrażasz, że firma będzie w
    ee żaden problem, wielokrotnie kupowałem przedmioty na firmę, faktury
    były prawidłowe, lecz zawsze starałem się kupować i płacić przy
    odbiorze. Tym razem nie było to możliwe.

> [...]
    > będzie na firmę, to najłatwiejszym rozwiązaniem dla księgowości może być
    > wypłacenie ci zaliczki gotówkowej równej lub większej od kosztu i jej

    Sprawa rozwiązana, firma puści przelew.

  • 6. Data: 2011-07-05 10:44:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jul 2011, Albercik wrote:

> [...]
    [...]
    > ee żaden problem, wielokrotnie kupowałem przedmioty na firmę,
    > faktury były prawidłowe

    Prawidłowe "na firmę" czy prawidłowe "na ciebie"?
    Prawo do do odliczenia VAT przysługuje z faktury wystawionej dla
    podatnika.
    Znaczy rozumiem obawy wyrażane przez jureq, związane z faktem
    że skoro sprzedawca zajął dość sztywne stanowisko w sprawi proformy
    to można się spodziewać i innych "utrudnień".

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-07-05 10:59:53
    Od: Albercik <n...@g...pl>

> [...]
    > że skoro sprzedawca zajął dość sztywne stanowisko w sprawi proformy
    > to można się spodziewać i innych "utrudnień".

    Prawidłowe na firmę.
    Formularz allegro umożliwia podanie danych do faktury, niczym nie
    związanych z danymi adresowymi, oraz adresem wysyłki.

    Nie wiem z czego w tym miejscu miał by się tyczyć problem, przecież jak
    na przykład tankuje samochód służbowy, czy kupuje w sklepie cokolwiek na
    firmę, to fakturę dostaje na te dane które podam, a nie na siebie prywatnie.

  • 8. Data: 2011-07-05 11:18:04
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > że skoro sprzedawca zajął dość sztywne stanowisko w sprawi proformy
    > to można się spodziewać i innych "utrudnień".

    Może nigdy takiego cuda nie wystawiał. Może się zląkł (mój klient
    niedawno wpadł w panikę bo musiał wystawić duplikat).

    Ja na Allegro to miałam tylko scysje o "nie wystawiamy faktur" (ani
    rachunków ani w ogóle niczego) a gość ma na kup teraz 50 sztuk produktu
    (jakieś kabelki to były) i jeszcze pięć podobnych aukcji. I twierdzi, że
    on to "prywatnie" sprzedaje.

    Ale jak w formularzu zakupu piszę "proszę o wystawienie faktury na
    firmę....." to nigdy nie było problemów, żeby to była dowolna firma jaką
    podam.

    A jak takie transakcje mają się powtarzać, to trzeba firmowe konto
    założyć na allegro.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2011-07-05 13:12:36
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Albercik <n...@g...pl> writes:

> [...]
    > jak na przykład tankuje samochód służbowy, czy kupuje w sklepie
    > cokolwiek na firmę, to fakturę dostaje na te dane które podam, a nie

    Hehe, i tu możemy się przenieść do sąsiedniej grupy z kolejnym obrotem
    dyskusji, czy i co wynika z wzięcia faktury na firmę X i
    nieprzekazania ani faktury ani towaru tej firmie.

    8-)

    MJ

  • 10. Data: 2011-07-05 15:34:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jul 2011, Michal Jankowski wrote:

    > Hehe, i tu możemy się przenieść do sąsiedniej grupy z kolejnym obrotem
    > dyskusji, czy i co wynika z wzięcia faktury na firmę X
    > i nieprzekazania ani faktury ani towaru tej firmie.

    Możemy pozostać na tej grupie.
    Z założeniem, że zakup podlegałby kasie fiskalnej jeśliby był
    "na konsumenta".

    pzdr, Gotfryd