  • 1. Data: 2010-09-21 19:45:15
    Temat: wynajem przez firmę od osoby fizycznej - podstawa kosztu?
    Od: plusz <p...@g...com>

    chcę wynająć od osoby fizycznej miejsce na reklamę na stronie
    internetowej

    czy podstawą mojego kosztu będzie tylko umowa?
    jeśli dobrze rozumiem, to nie wpłacam za ta osobę zaliczki na podatek

    --
    plusz

  • 2. Data: 2010-09-21 21:20:48
    Od: <s...@a...pl>

    > chcę wynająć od osoby fizycznej miejsce na reklamę na stronie
    > internetowej
    >
    > czy podstawą mojego kosztu będzie tylko umowa?

    Nie. Podstawą zaliczenia do kosztów będzie rachunek.

  • 3. Data: 2010-09-21 23:17:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 21.09.2010 23:20, s...@a...pl pisze:

    > Nie. Podstawą zaliczenia do kosztów będzie rachunek.

    Nie mówię że nie, ale jaka jest tutaj podstawa prawna?
    W przypadku umów o dzieło czy zlecenie, podstawą jest pokwitowanie lub
    wyciąg z wypłatą, rachunek znaczenia nie ma, może poza tym że przydaje
    się jako podkładka do PIT-4R.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2010-09-22 08:17:11
    Od: plusz <p...@g...com>

    On Sep 21, 11:20 pm, <s...@a...pl> wrote:

    > Nie. Podstawą zaliczenia do kosztów będzie rachunek.

    czyli osoba od której wynajmuję musi mi wystawić rachunek, tak?
    czy na rachunku wystarczą pola:
    1. wynajmujący / najemca
    2. data
    3. kwota
    4. podpis
    5. za co rachunek

    --
    plusz

  • 5. Data: 2010-09-22 08:37:57
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 22.09.2010 10:17, plusz pisze:

    > czyli osoba od której wynajmuję musi mi wystawić rachunek, tak?
> [...]

    Zobacz tu:
    1373&min=1

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-09-22 08:52:15
    Od: <s...@a...pl>

    > Nie mówię że nie, ale jaka jest tutaj podstawa prawna?

    Zakłądam, że pytajacy prowadzi pkpir, a więc rozporządzenie ministra w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, art. 12 i 13.

    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby rachunek zarzeć w umowie. Ale jak charakter
    umowy jest ciągły i rozlicany okresowo (nie jednorazowy) to raczej cieżko będzie
    udowodnić zapisamu w umowie jej wykonanie i zapłatę.

  • 7. Data: 2010-09-22 09:04:22
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 22.09.2010 10:52, s...@a...pl pisze:

    > Zakłądam, że pytajacy prowadzi pkpir, a więc rozporządzenie ministra w
    > sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, art. 12 i 13.

    Ah, ale to tak na zasadzie żeby nie kopać się z koniem.
    Bo przecież przy umowie o dzieło czy umowie autorskiej, rachunek nic nie
    wnosi w kwestii poniesienia kosztu.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-09-22 09:41:43
    Od: plusz <p...@g...com>

    On Sep 22, 11:04 am, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Ah, ale to tak na zasadzie żeby nie kopać się z koniem.
    > Bo przecież przy umowie o dzieło czy umowie autorskiej, rachunek nic nie
    > wnosi w kwestii poniesienia kosztu.

    właśnie dlatego pytam
    osoba fizyczna od której będę wynajmował może nie wiedzieć jak
    wystawić rachunek - wiec nie chcę komplikować

    czy nie wystarczy jakiś dokument wewnętrzny do umowy?
    --
    plusz

  • 9. Data: 2010-09-22 10:39:36
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 22.09.2010 11:41, plusz pisze:

    > właśnie dlatego pytam
    > osoba fizyczna od której będę wynajmował może nie wiedzieć jak
    > wystawić rachunek - wiec nie chcę komplikować

    Dlatego zwykle rachunek wystawia... nabywca, a sprzedawca tylko
    grzecznie się podpisuje i potem udają że było na odwrót :)

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-09-22 23:08:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Sep 2010, Tomek wrote:

    > Nie mówię że nie, ale jaka jest tutaj podstawa prawna?
    > W przypadku umów o dzieło czy zlecenie, podstawą jest pokwitowanie lub wyciąg
    > z wypłatą,

    *Formalnie* nie jest.
    Fakt wypłacenia pieniędzy nie dowodzi prawa do kosztu, bo to mogła być
    zaliczka (która kosztem *jeszcze* nie jest), tak samo poparcie umową
    nie dowodzi niczego (w szczególności faktu, że uwa umowa została
    wykonana).

    Oczywiście:
    - po 1. w .pl przyjęło się nazywać (i tytułować) "umową" teksty, które
    de facto (prawnie) bywają protokołami przekazania; "strona przekazała
    zamawiającemu..." (jak to jest *umowa*, to ja nie czytałem ani słownika
    języka polskiego, ani Kodeksu cywilnego)
    - po 2. fakt wykonania umowy stwierdzony *ustnie* przez stronę (np. w razie
    kontroli) jest "uwiarygodniony" dowodami pośrednimi i zapłata "za"
    (sugerująca wykonanie) do nich należy, czego nie podważam. Ale to
    właśnie w tę stronę: podstawą jest owo ustne stwierdzenie o wykonaniu
    umowy (skoro kwitu na piśmie brak), a nie "dowód pomocniczy"

    > rachunek znaczenia nie ma

    Sprzeciw, wysoki sądzie :)
    Ma, zasadnicze - stanowi pisemne stwierdzenie faktu *wykonania* umowy,
    (no, powiedzmy: jasnego oświadczenia jednej strony że uważa iż umowę
    wykonała) a tylko zapłata za wykonanie umowy może być kosztem (przedtem
    będzie tylko zaliczką!)

    > może poza tym że przydaje się jako podkładka do PIT-4R.

    Ja bym powiedział, że to dowód zapłaty stanowi "podkładkę" co do
    stwierdzenia *terminu* prawa zaliczenia w KUP, bo owo prawo powstaje
    z dniem zapłaty, ale co do *faktu* zaistnienie zdarzenia będącego
    KUP owym dowodem jest wlaśnie rachunek.

    pzdr, Gotfryd