  • 1. Data: 2010-08-13 18:53:49
    Temat: uzasadniony koszt?
    Od: "tunia" <t...@p...onet.pl>

    Witam,
    jestem radca prawnym prowadzacym kancelarie z siedziba w miejscu zamieszkania.
    Wlasnie wymienilam drzwi na antywlamaniowe - nie ulrywam ze takze wobec
    dyrektywy zapewnienia nalezytego przechowywania dokumentow, powierzonych mi w
    zwiazku z czynnosciami zawodowymi.

    No i w zwiazku z powyzszym zastanawiam sie, czy koszt zakupu tych drzwi da sie
    uzasadnic jako koszt uzyskania przychodu? Niestety - nie odnalazlam przepisu
    wprost nakazujacego mi zabezpieczenie dokumentow w taki czy iny sposob. Czy
    wobec tego ewentualna kontrola skarbowa nie bedzie sie jednak czepiac?...

  • 2. Data: 2010-08-13 20:03:52
    Temat: Re: uzasadniony koszt?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Aug 2010, tunia wrote:

    > Witam,
    > jestem radca prawnym prowadzacym kancelarie z siedziba w miejscu zamieszkania.

    Czy można prosić o opis jaka to jest klasyfikacja przychodu dla podatku
    dochodowego? DG? Przychody uzyskiwane osobiście?

    W PDoOF jest "hak" - prawo do amortyzacji przysługuje wyłącznie osobom
    prowadzącym DG oraz wynajmującym/dzierżawiącym, inne źródła przychodu
    nie mają jak skorzystać z prawa "rozliczenia" wydatków które w sposób
    oczywisty nie są "zużyte" na konkretny przychód (również prawo zaliczenia
    wyposażenia w KUP jest szczególnym przypadkiem opisanym w przepisie
    o amortyzacji).
    A mi opis "radca prawny" nic nie mówi w zakresie "czy to jest DG
    w rozumieniu dochodowego" :D (a nuż jest to "działalność osobista"
    w rozumieniu dochodowego, zaliczana do DG tylko na potrzeby VAT
    oraz ZUS).

> [...]
    > wprost nakazujacego mi zabezpieczenie dokumentow w taki czy iny sposob.

    Ale jest za to inny przepis "wprost":
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    art. 22
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione [...]
    lub zachowania albo zabezpieczenia Ÿródła przychodów [...]

    > Czy
    > wobec tego ewentualna kontrola skarbowa nie bedzie sie jednak czepiac?...

    Ewentualnie to przyroda zna przypadki czepiania się o zupełnie prawidłowe
    rzeczy (acz wcale nie twierdzę żeby to była "norma"), więc powyższe
    pytanie wiele nie wnosi :)
    Za to wersja czepiania się "w jakimś zakresie być może jest to
    zabezpieczenie DG, ale również służy celom osobistym" wydaje się
    być bardziej prawdopodobne.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-08-13 20:38:54
    Od: t...@p...onet.pl

    prowadze dzialalnosc gospodarcza pt kandelaria radcy prawnego, zarejestrowana
    jestem Osoba fiz prowadzaca dzialalnosc gospd), regon etc.

    Kwestia na ile moge podciagac to pod zabezpieczenie dzialalnosci (czyt.
    przychodu z dzialalnosci) a na ile kontrola ewentualna skarbowa moze mi to
    zakwestionowac jako zabezbieczenie totalnie prywatne - jest wlasnie
    podstawowym tematem moich zainteresowan na ten moment. Niestety nie
    specjalizuje sie w podatkach i boli mnie za kazdym razem, jak musze sie w tym
    paprac, stad moje pytanie.

    A czy istnieje mozliwosc, no nie wiem - czesciowego odliczenia? Biorac pod
    uwage ze przynajmniej w jakims zakresie to jednak jest wydatek poczyniony na
    potrzeby dzialalnosci (zabezpieczenia przychodu)?

  • 4. Data: 2010-08-13 20:56:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Za to wersja czepiania się "w jakimś zakresie być może jest to
    > zabezpieczenie DG, ale również służy celom osobistym" wydaje się

    Gotfryd,
    A nie boisz sie, ze bedzie jak z rachunkami za telefon kiedy mieszasz
    rozmowy prywatne i "sluzbowe".
    Pierwsze pytanie jakie padnie ze strony US to bedzie w jakim procencie
    te drzwi zabezpieczją biznes a w jakim mieszkanie prywatne.
    I bedzie zonk. Bo ci zaraz US powie, ze bylo sobie drzwi wstawić do
    pokoju w którym przechowujesz dokumenty, a nie docałego domu/mieszkania.
    To już bezpieczniej bedzie duzy sejf kupic i wrzucic w koszta.
    Ja bym sie nie pchał pod walec jak widać, że jedzie.

  • 5. Data: 2010-08-13 20:57:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    t...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > uwage ze przynajmniej w jakims zakresie to jednak jest wydatek poczyniony na
    > potrzeby dzialalnosci (zabezpieczenia przychodu)?

    Odpisalem Gotfrydowi
    Zainwestuj w sejf, a nie w drzwi.

  • 6. Data: 2010-08-13 21:03:38
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > To juĹź bezpieczniej bedzie duzy sejf kupic i wrzucic w koszta.
    > Ja bym sie nie pchał pod walec jak widać, że jedzie.

    Tylko Bogiem a prawda nie ma jednego pokoju w ktorym dokumenty sa
    przechowywane. A nawet jezeli zebrac je do kupy (razem co najmniej z laptopem,
    w ktorym sa rowniez "dane wrazliwe" to bym musiala szafe pancerna a nie sejf
    zakupic. Koszt porownywalny.
    I nikt na zasadzie radosnie tworczej dzialalnosci ksiegowo-podatkowej nic z
    tego nie urodzi?...

  • 7. Data: 2010-08-13 21:25:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    t...@p...onet.pl wrote:

    > Tylko Bogiem a prawda nie ma jednego pokoju w ktorym dokumenty sa
    > przechowywane.

    a to tylko twój problem, że masz bałagan. :)

    > A nawet jezeli zebrac je do kupy (razem co najmniej z laptopem,
    > w ktorym sa rowniez "dane wrazliwe" to bym musiala szafe pancerna a nie sejf
    > zakupic. Koszt porownywalny.

    skoro nie wiekszy to kup szafe pancerna.

    > I nikt na zasadzie radosnie tworczej dzialalnosci ksiegowo-podatkowej nic z
    > tego nie urodzi?...

    Licz na Gotfryda i Maddy. Na wiecej bym nie liczył.

  • 8. Data: 2010-08-13 21:54:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Aug 2010, witek wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
    > Pierwsze pytanie jakie padnie ze strony US to bedzie w jakim procencie te
    > drzwi zabezpieczją biznes a w jakim mieszkanie prywatne.

    Wydawało mi się, że własnie o tym napisałem, jak nie dość jasno
    to przepraszam :]
    Do tego w zakresie "swobody interpretacji" miotamy się między sławnym
    art.23.1.49 a przyjęciem iż takie drzwi stanowią "ulepszenie podatkowe"
    (z problemem pt. "ale mieszkanie nie zostało zaliczone do ST,
    a niezaliczenie do ST nie uprawnia do uznania za prosty koszt, co
    najwyżej uniemożliwia koszt w ogole, z wyłączeniem ST i ulepszeń
    o WP<3500 zł").

    > Ja bym sie nie pchał pod walec jak widać, że jedzie.

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-08-13 22:07:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Aug 2010, t...@p...onet.pl wrote:

    > I nikt na zasadzie radosnie tworczej dzialalnosci ksiegowo-podatkowej
    > nic z tego nie urodzi?...

    Jest problem z jasnymi regulacjami nt. "mieszanego" użycia wydatków
    wykorzystywanych *również* w DG.
    Jasne regulacje są dla:
    - przypadku, kiedy wydatek służy różnym celom opodatkowanym (przychodowi
    z DG i innemu przychodowi), z wyłączeniem "trudnych" przypadków,
    wśród których wskazałbym ST wykorzystywane do przychodu innego niż
    DG lub wynajem/dzierżawa (do innych źrodeł nie przysługuje amortyzacja)
    - wydatków na *utrzymanie* lokalu/mediami, jasno uregulowanych w rozporządzeniu
    o KPiR par.14.2.7

    ...i być może paru podobnych wyjątków (w tej chwili nie kojarzę).

    Dla innych przypadków wykorzystania do celów nieopodatkowanych mamy
    zapis z art.23.1.49 (bodaj, nie mam przed nosem, ale przed chwilą
    zaglądałem przy innym poście).

    Żeby było śmieszniej - w zakresie VAT jest AFAIR prosciej.
    AFAIR są orzeczenia ETS że wykorzystywanie do DG wystarcza do prawa do
    odliczenia. Ale czytać to trzeba tak: "jak w razie czego ktoś ma zdrowie,
    to raczej wygra w sporze sądowym" :>

    pzdr, Gotfryd