  • 1. Data: 2008-01-08 19:11:32
    Temat: umowa o dzielo/zlecenie a kwota wolna od potatku (student)
    Od: "Marx" <m...@g...com>

    Witam,

    Mam pewnie banalne pytanie, szukałem po goglach i jestem pewien na 99% moich
    wyliczeń. Chciałbym się tylko upewnić czy dobrze liczę.

    Jestem studentem, nie pracuje, od czasu do czasu cos tam zrobię na umowę o
    dzieło czy o zlecenie. Zgodnie z tym co znalazłem w Internecie to kwota
    wolna od podatku na 2008 rok to 3089zl. Co oznacza, ze tyle pieniędzy mogę
    dostać na rękę (dochód) od mojego zleceniowacy (lub kilku) żeby otrzymać
    zwrot podatku na koniec roku.

    Mając teraz jedną umowę o dzieło z kosztami uzyskania 50% (działalność
    autorska) na kwotę 1500zł brutto.

    Co daje mi 50%*1500=750zł; 3000-750=750zł

    750*19%=142,50zł podatku, czyli 1500-142,50=1357,50zł na rękę.

    Od sumy wolnej od podatku odejmuję w przybliżeniu to co zarobiłem
    3089-1358=1731zł

    Jeśli dobrze rozumiem i wszystko policzyłem to zostaje mi 1731zł, które
    jeszcze mogę zarobić na rękę, po czym w dalszym ciągu dostanę zwrot podatku.
    Czy tak? :)

    Jeśli dobrze rozumiem, to w takim razie, dla mnie, osoby, która liczy na
    zwrot podatku bardziej opłacalne jest podpisanie umowy o dzieło z kosztami
    uzyskania 20% niż 50%, tak?

    Z gory dziekuje

    M.

  • 2. Data: 2008-01-08 19:23:15
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    Marx pisze:

> [...]
    > dostać na rękę (dochód) od mojego zleceniowacy (lub kilku) żeby otrzymać

    poprawcie mnie, jesli sie myle, ale obowiazuje cie kwota wolna od
    podatku dla 2007 r. - 3015 zl brutto.

  • 3. Data: 2008-01-08 19:37:22
    Od: "Marx" <m...@g...com>

    Użytkownik "Sarpedon" <f...@b...cy> napisał:

    > poprawcie mnie, jesli sie myle, ale obowiazuje cie kwota wolna od podatku
    > dla 2007 r. - 3015 zl brutto.

    masz racje, moj blad...
    te pare zl nie zrobi mi roznicy, chodzi mi bardziej o to czy dobrze licze
    wszystko, nie chcialbym doplacac 1zl jak moge miec zwrot 400zl :)

  • 4. Data: 2008-01-08 20:30:34
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Sarpedon w <news:fm0ij4$hie$2@news.onet.pl>:

    > poprawcie mnie, jesli sie myle, ale obowiazuje cie kwota wolna od
    > podatku dla 2007 r. - 3015 zl brutto.

    Tak mylisz się -- za 2007 do obliczenia podatku wg skali podatkowej stosuje
    się tabelę w której wyraxnie napisano, że przy podstawie do 43 405 PLN
    *kwota zmniejszająca podatek* wynosi 572,54 PLN.

    MSPANC

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2008-01-08 20:48:04
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Marx w <news:fm0ht4$5ip$1@achot.icm.edu.pl>:

    > Jeśli dobrze rozumiem, to w takim razie, dla mnie, osoby, która liczy na
    > zwrot podatku bardziej opłacalne jest podpisanie umowy o dzieło z kosztami
    > uzyskania 20% niż 50%, tak?

    Wolisz, by zapłacono koło 16% podatku zamiast koło 10% licząc na wiekszy
    zwrot po roku? Dziwne.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2008-01-08 20:58:08
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Marx pisze:
    > Maj?c teraz jedn? umowe o dzie?o z kosztami uzyskania 50% (dzia?alno?ae
    > autorska) na kwote 1500z? brutto.
    >
    > Co daje mi 50%*1500=750z?; 3000-750=750z?
    >
    > 750*19%=142,50z? podatku, czyli 1500-142,50=1357,50z? na reke.
    >

    > Od sumy wolnej od podatku odejmuje w przybli?eniu to co zarobi?em
    > 3089-1358=1731z?

    Nie. Odejmujesz dochód, czyli te Twoje 1500 brutto pomniejszone o koszty
    uzyskania. Jeśli 50%, to dochód będzie 750.

    Andrzej

  • 7. Data: 2008-01-08 21:16:31
    Od: "Marx" <m...@g...com>

    > Nie. Odejmujesz dochód, czyli te Twoje 1500 brutto pomniejszone o koszty
    > uzyskania. Jeśli 50%, to dochód będzie 750.

    Hmm czyli dochod to nie to samo co dostaje na reke w kasie....

    Czyli do zarobienia mam jeszcze 3089-(50%*1500)=3089-750=2339zł, czy tak?

  • 8. Data: 2008-01-08 21:50:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jan 2008, Marx wrote:

> [...]
    > zwrot podatku bardziej opłacalne jest podpisanie umowy o dzieło z kosztami

    Stawiasz sprawę na głowie.

    Ty chyba myślisz, że jak zaczniesz podatek, to zapłacisz go od CAŁEJ
    zapłaconej kwoty. Błąd. Zapłacisz od NADWYŻKI nad próg, przy którym
    pojawi się u Ciebie podatek (i nie ma "kwoty wolnej od podatku", jest
    "kwota podatku którego sie nie płaci")!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-01-08 22:28:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marx wrote:
> [...]
    > dzieło czy o zlecenie. Zgodnie z tym co znalazłem w Internecie to kwota

    NIE MA KWOTY WOLNEJ OD PODATKU I NIGDY NIE BYŁO.

  • 10. Data: 2008-01-08 22:29:31
    Od: "Marx" <m...@g...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

> [...]
    > zapłaconej kwoty. Błąd. Zapłacisz od NADWYŻKI nad próg, przy którym
    > pojawi się u Ciebie podatek (i nie ma "kwoty wolnej od podatku", jest

    Nie mysle tak, mysle inaczej:
    przy tak malych i nieczestych rzeczach jak ja robie, warto mi poprosic o
    umowe o 50zl mniejsza, zeby nie przekroczyc tego progu.
    Tak dostane zwrot podatku ~400zl, a tak to bede im musial doplacic iles
    tam...

    No chyba, ze ja czegos dalej nie rozumiem :)