  • 1. Data: 2004-07-07 22:15:53
    Temat: ukradli mi towar komitenta...
    Od: "Aga" <k...@p...onet.pl>

    Witam,
    Prowadzę komis (DG, KPIR, VAT). Przyjęłam do komisu telefon
    komórkowy o wartości 150 zł, który mi skradziono z wystawki.
    Niedługo komitent zgłosi się po swoją kasę lub po telefon. Jasne, że
    oddam mu pieniądze i nawet się chyba nie przyznam, że dałam sobie
    ten telefon ukraść .
    Czy mogę sobie jakoś tę stratę firmowo "pokryć" (wpisać w koszty)
    czy muszę mu z własnej kieszeni zapłacić? Jeśli mogę zaliczyć w
    koszty, to jakie warunki muszę spełnić? (zawiadomić policję mimo tak
    niskiej wartości?, spisać jakiś protokół?... ) Jeśli ponoszę stratę
    z DG to czy te straty mogą się zsumować?
    Będę wdzięczna za podpowiedzi.
    Pozdrawiam, Aga

  • 2. Data: 2004-07-08 06:21:55
    Temat: Re: ukradli mi towar komitenta...
    Od: "jaro" <n...@n...pl>

    Coś kiedyś słyszałem o stracie nadzwyczajnej.
    Może to jest to.
    Zapytaj swojej księgowej.

  • 3. Data: 2004-07-08 07:41:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jul 2004, Łukasz Góralczyk wrote:

    >+ Użytkownik "Aga" <k...@p...onet.pl>
    [...]
    >+ > Prowadzę komis (DG, KPIR, VAT).
    [...]
    >+ > Czy mogę sobie jakoś tę stratę firmowo "pokryć" (wpisać w koszty)
    >+ Strata nadzwyczajna...

    Czy to pojęcie gdzieś występuje w przepisach dot. KPiR ?
    Bo byłem przekonany że takie przypadki to "po prostu koszt":
    przy KPiR kosztem jest zakup towaru handlowego i nie ma konieczności
    manewrowanie "wpisywaniem w koszt" (tj. znajdowaniem podstawy do
    wpisania, jak na PK). Oczywiście przy komisie jest gorzej :]
    ale... ale owej "straty" (tj. zapisu w prawie) nie kojarzę - jakbyś
    mógł popchnąć w dobrą stronę...

    Kojarzę że mam wiedzieć o "stracie w tym rozumieniu" (tj NIE stracie
    rozumianej jako ujemna różnica między dochodem a kosztem, lecz
    właśnie "szkodzie majątkowej") w paru miejscach wymienionych
    w ustawie (niekiedy straty w niezamortyzowanych ST - kilka przypadków
    w tym nieubezpieczony samochód, należna akcyza od ubytków [tylko dla
    akcyzowców jak rozumiem], przepadek zaliczek i zadatków...).

    No i kombinuję co Aga ma wpisać żeby to było "prawnie ujęte":
    mi wychodzi że nabycie "jak do sprzedaży" jedynie sprzedaży nie
    byłoby - zamiast sprzedaży protokół (hm... chyba jednak z policją...)
    kradzieży, potrzebny na wypadek jakby kontrola usiłowała się doliczyć
    ilości kupionych i sprzedanych komórek.
    [...]
    >+ > z DG to czy te straty mogą się zsumować?
    >+ Co masz na mysli?

    Odnoszę wrażenie że to samo co sugerujesz stosując (IMHO, jak się
    mylę to kajam się z góry :)) pojęcie z PK do KPiR: Aga *osobno*
    rozpatruje "normalne straty z DG jako wynik kosztów wyższych
    od przychodów" oraz "stratę wywołaną szkodą majątkową".
    A do *towarów* w KPiR chyba ta logika nie ma zastosowania...

    Szkoda (na KPiR) byłaby "widoczną stratą" (tj. wpisywana jako
    osobne zdarzenie do ksiąg) tylko w niezamortyzowanych ST
    (i to pod warunkiem że wolno ją uznać za koszt - czyli nie
    byłaby to kradzież nieubezpieczonego samochodu itp).

    Zastrzegając iż wywód wynika jedynie z mojego przekonania (a jak
    ktoś nie pamięta - jestem tylko szarym podatnikiem) oraz dyskusji
    na grupie (kradzieże towarów handlowych zdarzają się, niestety.. :()
    z chęcią poczytam czy się mylę !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-07-08 07:50:51
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Aga" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ten telefon ukraść .

    > Czy mogę sobie jakoś tę stratę firmowo "pokryć" (wpisać w koszty)
    Strata nadzwyczajna...

    > czy muszę mu z własnej kieszeni zapłacić? Jeśli mogę zaliczyć w
    > koszty, to jakie warunki muszę spełnić? (zawiadomić policję mimo tak
    > niskiej wartości?, spisać jakiś protokół?... ) Jeśli ponoszę stratę
    To na pewno nie zaszkodzi...
    Poza tym warto sie moze ubezpieczyc?.

    > z DG to czy te straty mogą się zsumować?
    Co masz na mysli?

    > Będę wdzięczna za podpowiedzi.

    Pozdrawiam
    LG

  • 5. Data: 2004-07-08 09:02:42
    Od: "ata" <a...@e...pl>

    a ja bym napisała protokół ze komorka zosta calkowicie uszkodzona i
    zniszona. ??? czyli strata ??

    Co wy na to ???
    ata

  • 6. Data: 2004-07-08 09:28:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jul 2004, ata wrote:

    >+ a ja bym napisała protokół ze komorka zosta calkowicie uszkodzona i
    >+ zniszona. ??? czyli strata ??
    >+
    >+ Co wy na to ???

    ...ja na to że zgodnie ze stosownym prawem Murphy'ego owa komórka znajdzie
    się w promilu przedmiotów o małej wartości przypadkiem "namierzonych"
    przez policję (jako przedmiot przestępstwa - tu wykroczenia, bo to
    mniej niż 250 zł).
    A ty w roli "podejrzana o poswiadczanie nieprawdy"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-07-08 09:32:45
    Od: "jaro" <n...@n...pl>

    Ja wspomniałem o stracie bo miałem przypadek zalania towaru (nie komisowego)
    i tu nastąpił protokół oraz komisyjne zniszczenie towaru.
    Zastrzegam nie jestem w tym dobry , wszystko to robi księgowość i dlatego
    mogę tylko zasugerować jakąś myśl a fachowcy niech się wypowiedzą czy prawo
    na to zezwala.

  • 8. Data: 2004-07-08 09:48:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jul 2004, jaro wrote:

    >+ Ja wspomniałem o stracie

    Ależ ja bez pretensji :) tylko drążę.
    Na początek: a twoja firma to PK czy KPiR ? Pytająca zeznała KPiR...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-07-08 19:53:55
    Od: "Aga" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
    > Czy to pojęcie gdzieś występuje w przepisach dot. KPiR ?

    No właśnie, bo ja z rachunkowością miałam do czynienia dawno temu i
    tam strata nadzwyczajna występowała w odniesieniu do PK, a przy KPiR
    się nie spotkałam - ale ja cienka jestem, jak widać.

> [...]
    > rozpatruje "normalne straty z DG jako wynik kosztów wyższych
    > od przychodów" oraz "stratę wywołaną szkodą majątkową".

    Niedokładnie się wyraziłam w pierwszym poście ale właśnie o tym
    myślałam. Ponoszę stratę na działaności gospodarczej (wyższe koszty
    niż przychody), a do tego dochodzi mi strata w postaci szkody
    majątkowej. Gdzieś mi się tłucze pod czaszką, że jakiś strat (chyba
    właśnie nadzwyczajnych) z innymi stratami się nie sumuje, ale nie
    wiem czym dzwonią...

    > No i kombinuję co Aga ma wpisać żeby to było "prawnie ujęte":
    > mi wychodzi że nabycie "jak do sprzedaży"

    Czyli kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen
    zkupu"? A może kolumna 14 "Pozostałe wydatki"?

    > zamiast sprzedaży protokół (hm... chyba jednak z policją...)
    kradzieży,
    A będzie im się chciało przyjechać do 150 zł?

    > pozdrowienia, Gotfryd
    Pozdrawiam, Aga

  • 10. Data: 2004-07-08 19:55:27
    Od: "Aga" <k...@p...onet.pl>