  • 1. Data: 2006-06-13 09:41:12
    Temat: sprzedaż wcześniej niż zakup
    Od: Piotr <p...@b...maila>

    Mam często taką sytuację, że klient potrzebuje szybko ode mnie fakturę
    na towar którego ja jeszcze nie mam w magazynie. Nie mam też jeszcze
    faktury zakupowej. Czy dużym przestępstwem jest, jeśli wystawiam mu
    fakturę na 7 dniowy termin, natomiast fakturę zakupu i sam towar
    otrzymuje dopiero po 3 dniach? Wszystko w obrębie tego samego miesiąca.

  • 2. Data: 2006-06-14 18:28:49
    Temat: Re: sprzedaż wcześniej niż zakup
    Od: "prezes" <j...@o...pl>

    to zadne przestepstwo , musisz oczywiscie rozliczyc vat jesli faktura jest z
    vatem.
    to calkiem normalne na calym swiecie i czesto sprzedaje sie cos , co zostanie
    pozniej wydane.
    w danym miesiacu , gdybys wystawil fakture , a sam jeszcze towaru nie zakupil
    pojawi ci sie zysk - byc moze niepotrzebnie.
    w gruncie rzeczy zaplata za taka fakture jest jak zadatek albo przedplata.
    nie martw sie niepotrzebnie .

  • 3. Data: 2006-06-14 19:59:52
    Od: Piotr <p...@b...maila>

    prezes napisał(a):

> [...]
    > pojawi ci sie zysk - byc moze niepotrzebnie.
    > w gruncie rzeczy zaplata za taka fakture jest jak zadatek albo przedplata.

    Dzięki, chciałem się tylko upewnić. Ktoś kiedyś mnie przekonywał, że
    żeby coś sprzedać trzeba mieć wcześniej na to zakup i towar na
    magazynie. Wydało mi się to bzdurą i widzę, że chyba słusznie :)

  • 4. Data: 2006-06-15 06:45:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jun 2006, prezes wrote:

> [...]
    > vatem.
    > to calkiem normalne na calym swiecie i czesto sprzedaje sie cos , co zostanie

    Hm... prezesie, a jaką to czynność dokumentuje faktura na towar
    (przyszły) *którego jeszcze nie jest się właścicielem*?
    Sprzedaż nie, bo nie można sprzedać czegoś czego się nie ma
    w znaczeniu prawnym (nie jest się właścicielem lub komisantem).
    Żeby była jasność: nie widzę przeszkód w wydaniu f-ry przedpłatowej
    jeśli przedpłata miała miejsce.
    Ale f-ra powinna być wydana PO wykonaniu czynności, dość dawno pewien
    US przyczepił się kilkuminutowej różnicy w hurtowni (opisywano w prasie)
    gdzie najpierw wydawano f-rę a dopiero później towar - i był na to dowód
    w postaci wydruku godziny z minutami na f-rze i WZ.

    > w danym miesiacu , gdybys wystawil fakture , a sam jeszcze towaru nie zakupil
    > pojawi ci sie zysk - byc moze niepotrzebnie.
    > w gruncie rzeczy zaplata za taka fakture jest jak zadatek albo przedplata.

    No i mamy problem: faktura za przedpłatę powinna byc wystawiona PO
    wpłynięciu pieniędzy na konto lub do kasy.

    > nie martw sie niepotrzebnie .

    IMHO to nie jest oczywiste :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-06-15 06:54:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jun 2006, Piotr wrote:

> [...]
    [...]
    > Dzięki, chciałem się tylko upewnić. Ktoś kiedyś mnie przekonywał, że żeby coś
    > sprzedać trzeba mieć wcześniej na to zakup i towar na magazynie. Wydało mi
    > się to bzdurą i widzę, że chyba słusznie :)

    Zauważ że prezes pisał o czymś co "zostanie później wydane".
    A ty pytasz o sprzedaży czegoś czego NIE JESTEŚ WŁAŚCICIELEM.
    To ja pytam: jaką czynność prawną dokumentuje owa f-ra?
    Jakby można było to z numerkiem art. z ustawy o VAT poproszę...

    Masz IMO rację z jedną rzeczą: towar nie musi być "na magazynie"
    jeśli towarem jest "rzecz oznaczona co do tożsamości" - czyli
    np towar oznaczony numerem seryjnym (jeśli jest OZNACZONY tym nrem
    na zamówieniu, dowodach sprzedaży i wydania itp) - tak wynika
    z art. 155 Kodeksu Cywilnego oraz art.7.1 ustawy o VAT (wystarcza
    "przeniesienie do rozporządzania towarami jak właściciel",
    więc skoro umowa sprzedaży rzeczy oznaczonej NIE wymaga przeniesienia
    posiadania to mi wychodzi że towar nie musi leżeć we własnym
    magazynie).

    Ale ciekawym bardzo co dokumentuje f-ra na towary oznaczone
    co do gatunku/rodzaju których nie ma w magazynie.
    Sprzedaż nie.
    Komis nie.
    Innych pomysłów nie mam :)
    Możesz zapodać?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-06-15 11:05:16
    Od: Piotr <p...@b...maila>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMHO to nie jest oczywiste :)

    hhhmmmmm, klient chce fakturę aby mógł dokonać wpłaty (tym razem nie
    mogła być to proforma). Ja zamawiam towar dopiero po odnotowaniu wpłaty
    za fakturę, jeśli nie wpłynie w ciągu 3 dni - robię korektę. Po zapłacie
    mam towar tego samego dnia - wprowadzam wtedy zakup i generuję powiązany
    dokument magazynowy. Co w tym złego, skoro wobec US jestem ok - odliczam
    odpowiedni VAT, PIT tyle że kolejność zakupu i sprzedaży inna.

  • 7. Data: 2006-06-16 07:16:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Jun 2006, Piotr wrote:

> [...]
    > jeśli nie wpłynie w ciągu 3 dni - robię korektę. Po zapłacie mam towar tego
    > samego dnia - wprowadzam wtedy zakup i generuję powiązany dokument

    IMO jest niezgodne z przepisami - tyle, tylko tyle i aż tyle.
    Zauważ np. że nie pisałem iż nikt tak nie robi :P
    Do tego USy częściej sprawdzają papierki niż stan faktyczny (bo z tą
    hurtownią była paranoja - o ile wiem nie jest to rzadkość że dostaje
    się f-rę w garść i *z f-rą* idzie się po odbiór towaru), dowód
    w postaci zapisu na papierkach (a NIE faktyczne sprawdzenie metodą
    zakupu kontrolowanego co IMO US powinien robić) było powodem wywalenia
    (unieważnienia) wszystkich faktur.

    > skoro wobec US jestem ok

    Niezbyt.
    Mniej wiecej na takiej samej zasadzie jakby wcale nie wystawić
    f-ry ale wykazać i zapłacić podatek od przyszłej transakcji.
    Faktura jest nieprawidłowa - nie dokumentuje ani zaliczki
    (bo zaliczki jeszcze nie ma) ani sprzedaży (bo skoro nie jest
    się jeszcze właścicielem towaru to nie można go sprzedać).
    Osobnym pytaniem jest czy owa f-ra pozostanie nieprawidłowa
    PO dokonaniu transakcji... chyba tak, bo będzie nieważna wobec
    wszystkich miejsc w przepisach powołujących się na "potwierdzonych
    fakturą" (skoro f-ra była wystawiona wcześniej to nie potwierdzała).

    > - odliczam odpowiedni
    > VAT, PIT tyle że kolejność zakupu i sprzedaży inna.

    Otóż to - a Sejm nie przewidział :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)