  • 1. Data: 2010-08-02 09:59:41
    Temat: samochody z kratką 2011
    Od: Karol <k...@N...KOM>

    Samochody z kratką od przeszłego roku (źródło
    http://podatki.wp.pl/kat,66248,title,VAT-idzie-w-gor
    e-Jak-odczuja-to-sklepy,wid,12530491,wiadomosc.html?
    ticaid=1aa1b&_ticrsn=3).
    Mnie najbardziej zaciekawiła sprawa rejestracji umów leasingowych. Nie
    wiem czemu to ma służyć? Czy ktoś mógłby rozwinąć tę kwestię?

    "W czwartek opublikowano także projekt założeń do nowelizacji ustawy o
    VAT, dotyczący użytkowania i zakupu samochodów przez firmy. Zgodnie z
    nim, zakup samochodu "z kratką" nie będzie uprawniał do odliczenia
    pełnego VAT. W przypadku zakupu lub leasingu samochodu osobowego firma
    będzie mogła skorzystać z odliczenia 60 proc. od VAT, nie więcej niż 6
    tys. zł.

    Firmy, które już kupiły samochody z kratką, nie będą mogły odliczać VAT
    zawartego w cenie paliwa. Firmy, które leasingują samochody z kratką i
    odliczają VAT od rat leasingowych, będą mogły nadal to robić pod
    warunkiem, że zarejestrują umowy leasingu w urzędzie skarbowym, w
    okresie do 30 dni od wejścia w życie zmian."

  • 2. Data: 2010-08-02 10:25:40
    Temat: Re: samochody z kratką 2011
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 02-08-2010 11:59, Karol pisze:
> [...]
    > Mnie najbardziej zaciekawiła sprawa rejestracji umów leasingowych.
    > Nie wiem czemu to ma służyć? Czy ktoś mógłby rozwinąć tę kwestię?

    Zawarcie umowy leasingu w warunkach, w których możliwe było odliczenie
    pełnego VAT od rat leasingowych traktuje się jako prawo nabyte - nie
    można nagle zabronić odliczania VAT w połowie realizacji umowy.

    Państwo broni się przed podpisywaniem umów leasingowych wstecznie (że
    niby decyduję się w marcu wziąć w leasing samochód z kratą i podpisujemy
    umowę z data grudniową roku poprzednego, żeby móc odliczać VAT? a to w
    ogóle wykonalne, tak od strony praktycznej?) więc wprowadza zapis, żeby
    te umowy rejestrować w określonym czasie - czyli potwierdzać urzędowo
    fakt ich istnienia.

    To nie pierwszy raz - każda zmiana warunków odliczania VAT od nabycia
    samochodów na gorsze skutkowała taką akcją.

    Niestety, koncepcji, że prawo do odliczania VAT od paliwa to też prawo
    nabyte nie udało się nikomu obronić.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813