  • 1. Data: 2002-06-19 06:49:23
    Temat: rachunek vatowca
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    witam,

    Firma bedaca platnikiem vat wystawia faktury vat oraz rachunki (nie vat -
    honorarium autorskie). Sprzedaz fakturowana ujmuje w deklaracji VAT-7 w
    polach 32 i 33, czy nalezy tam tez ujac sprzedaz praw autorskich? W polu 19
    (zwolniona) czy w polu 22 (0%)?

    Pawel

  • 2. Data: 2002-06-19 09:38:00
    Temat: Re: rachunek vatowca
    Od: "DarekS" <d...@a...com.pl>

    "Pafelek" <e...@p...wp.pl> wrote in message
> [...]
    > honorarium autorskie). Sprzedaz fakturowana ujmuje w deklaracji VAT-7 w
    > polach 32 i 33, czy nalezy tam tez ujac sprzedaz praw autorskich? W polu

    O ile się orientuję, to rachunki wystawiają jedynie sprzedawcy podmiotowo
    zwolnieni z VAT (zdaje się że na rachunkach jest nawet taki nadruk) w
    związku z tym firma, o której piszesz - płatnik VAT - powinna wystawiać
    faktury VAT na wszelkie usługi, towary itp. które sprzedaje (nie wchodząc w
    szczegóły dotyczące sprzedaży dla osób fizycznych). W odpowiedniej rubryce
    faktury należy tylko zaznaczyć odpowiednią stawkę podatku (lub zw. jeśli
    towar czy usługa jest zwolniona) i tak zaksięgować do rejestru sprzedaży VAT
    a później miesięczne zestawienie przenieść do deklaracji VAT-7. To czy
    sprzedaż praw autorskich (honorarium autorskie to zdaje się coś innego, ale
    głowy nie dam) jest zwolniona czy ma stawkę 0% czy też inną musisz sprawdzić
    korzystając z ustawy i klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) - tego już za
    Ciebie nikt nie zrobi - a jeżeli masz problemy, zadzwoń do urzędu
    statystycznego tam Ci podadzą nr PKWiU

    Darek

  • 3. Data: 2002-06-19 11:59:44
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    Użytkownik "DarekS" <d...@a...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ale
    > głowy nie dam) jest zwolniona czy ma stawkę 0% czy też inną...

    czyli na sprzedaz praw autorskich powinieniem rowniez wystawic f.v., tylko z
    odpowiednia stawka ?

    Pawel

  • 4. Data: 2002-06-19 13:00:25
    Od: "DarekS" <d...@a...com.pl>

    > czyli na sprzedaz praw autorskich powinieniem rowniez wystawic f.v., tylko
    > odpowiednia stawka ?

    Rozporządzenie MF z 22 marca 2002
    (http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/VAT_2002/vat
    a0403.html)

    § 34. Zarejestrowani podatnicy, posiadający numer identyfikacji podatkowej
    lub posługujący się numerem tymczasowym, wystawiają faktury oznaczone
    wyrazami "FAKTURA VAT", z wyjątkiem podatników:

    1) korzystających ze zwolnień określonych w art. 14 ust. 1, 5 i 6
    ustawy(http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/vat022
    5.html),

    2) wykonujących wyłącznie czynności wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy lub
    czynności zwolnione określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47
    ustawy.

    A przy okazji na jakiej podstawie wywnioskowałeś, że sprzedaż praw
    autorskich jest zwolniona albo 0%, bo w wykazie nie znalazłem, ale może masz
    symbol PKWiU bądź SWW to z chęcią skorzystam (zwłaszcza jeśli 0%)

    I juz z innej beczki ale to raczej do wszystkich - starajcie się używać
    polskich liter!!!

    "Ze względu na zgodność standardów i poprawność wyróżnień cytowania należy
    stosować kodowanie MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions) - domyślne
    ustawienie dla większości czytników, natomiast NIE należy stosować kodowania
    Quoted Printable. Kodowanie znaków: obowiązującą w Usenecie (i ogólniej -
    Internecie) normą dla kodowania polskich znaków diakrytycznych jest norma
    ISO-8859-2. Wysyłanie postów kodowanych w inny sposób (np. Windows 1250)
    powoduje u uczestników posiadających poprawnie skonfigurowane czytniki
    "krzaczki" zamiast właściwych liter. Sposób skonfigurowania Twojego czytnika
    możesz znaleźć np. na Polskiej Stronie Ogonkowej:
    http://sunsite.icm.edu.pl/ogonki/ lub http://www.agh.edu.pl/ogonki/ "

    Darek

  • 5. Data: 2002-06-19 13:04:35
    Od: "beka" <b...@w...pl>

    a nie jest tak ze prawa autorskie to nie sa ani usluga ani towarem i nie
    podlegaja ust. o VAT??

  • 6. Data: 2002-06-19 13:16:18
    Od: "DarekS" <d...@a...com.pl>

    "beka" <b...@w...pl> wrote in message news:aepvj6$a32$1@news.tpi.pl...
    > a nie jest tak ze prawa autorskie to nie sa ani usluga ani towarem i nie
    > podlegaja ust. o VAT??

    No więc właśnie naprawdę nie wiem i dlatego się zapytałem ;-)
    Niemniej to chyba nie towar czy usługa podlega ustawie tylko czynność
    sprzedaży danego towaru lub usługi? Wydaje mi się więc, że gdzieś powinno
    być napisane (może w jakimś rozp.), że sprzedaż praw autorskich nie podlega
    opodatkowaniu, a jeśli tego nie ma to co dalej? 22%? Może tak jak udzielenie
    licencji? Nie spotkałem jeszcze takiej faktury i dlatego nie wypowiadam się
    autorytatywnie tylko próbuję coś wykombinować... Niestety chyba nikt z
    fachowców od tych tematów akurat tego postu nie czytał....

    Pozdrowienia

    Darek

  • 7. Data: 2002-06-19 13:17:09
    Od: "beka" <b...@w...pl>

    "OPODATKOWANIU PODLEGA SPRZEDAŻ towarów i odpłatne świadczenia usług na
    terytorium RP" ( art 2.1 ust )

  • 8. Data: 2002-06-19 13:32:36
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    Użytkownik "beka" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    > "OPODATKOWANIU PODLEGA SPRZEDAŻ towarów i odpłatne świadczenia usług na
    > terytorium RP" ( art 2.1 ust )

    niemniej jest tam tez, ze:

    Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
    2) usługach - rozumie się przez to:
    e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz
    przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa
    autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego,

    Pawel

  • 9. Data: 2002-06-19 13:42:24
    Od: "DarekS" <d...@a...com.pl>

    "beka" <b...@w...pl> wrote in message news:aeq0aq$f80$1@news.tpi.pl...
    > "OPODATKOWANIU PODLEGA SPRZEDAŻ towarów i odpłatne świadczenia usług na
    > terytorium RP" ( art 2.1 ust )

    No i prawda - "SPRZEDAŻ towarów...".
    W dalszym ciągu jednak nie wiem jak traktować prawa autorskie.
    Przykład:
    1 Napisałem program obojętne do czego. Sprzedaję go wielu nabywcom. W tym
    przypadku sprzedaję towar (udzielam licencji dającej prawo użytkowania tego
    programu) więc tu chyba nie ma problemu - licencje są opodatkowane, a prawa
    autorskie pozostają przy mnie.

    2 Jeżeli jednak ten program pisałem powiedzmy dla firmy X i sprzedaję go
    jej (albo komuś innemu - to obojętne) i jednocześnie sprzedaję prawa
    autorskie, to przestaję być właścicielem programu, nie mogę więc
    odsprzedawać go innym, a firma X może robić z nim co zechce - udzielać
    licencji, zmieniać kod źródłowy, modyfikować, robić nowe wersje. (O ile się
    nie myle tak się stało z systemem operacyjnym DOS, który został sprzedany
    wraz z prawami autorskimi Microsoftowi, który go rozwinął i uczynił
    światowym standardem.)

    Jak w tym drugim przypadku wygląda sprawa VAT?
    Pomijam tu sprawę konstrukcji umowy pomiędzy firmą X i mną bo znaczenie dla
    mnie ma w tym momecie jak wystawić prawidłową fakturę.
    O to chyba chodziło Pawłowi.

    Darek

  • 10. Data: 2002-06-19 13:50:46
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

> [...]
    dla
    > mnie ma w tym momecie jak wystawić prawidłową fakturę.

    dokladnie o to
    jak juz przed chwila napisalem, jest w tej ustawie cos takiego:

[...]

    czyli bylaby to sprzedaz uslugi, tylko teraz kwestia jaka tu stawka VAT,
    czyzby 22% jako usluga informatyczna?

    Pawel