  • 1. Data: 2006-11-02 22:22:35
    Temat: podatek liniowy dla przedsiębiorcy zatrudnionego na etacie... czy jest opłacalny?
    Od: s...@o...pl

    wybór podatku liniowego najczęściej komentowany jest w ten sposób, że opłaca
    się on osobom które 1) inaczej trafiłyby w wysokie progi podatkowe 2) nie mają
    do stracenia praw nabytych do dużych ulg podatkowych

    podkreślana jest też kwestia utraty prawa do kwoty wolnej od podatku.

    Czyli jeśli w przyszłym roku zarobię 45.000zł to
    1) wg liniowego zapłacę 19% z 45.000zł
    2) wg zasad ogólnych zapłacę 19% z 45.000zł minus kwota wolna i minus ulgi

    a ja tak sobie kombinuję...

    jeśli ktoś pracuje na etacie a oprócz tego prowadzi DG, to dochody z pracy
    ma rozliczane na zasadach ogólnych i tam wykorzystuje kwotę wolną...
    czyli rozliczając dochody z DG nie może drugi raz odjąć sobie tej samej
    kwoty wolnej. Czyli ma do wyboru:

    1) wg liniowego zapłaci 19% z 45.000zł
    2) wg zasad ogólnych też 19% z 45.000zł ale minus ewentualne ulgi

    To by znaczyło, że jeśli nie będę mieć prawa do dużych ulg podatkowych
    opłacałby mi się podatek liniowy, bo wtedy nie tracę kwoty wolnej (którą
    i tak wykorzystuję przy opłacaniu podatku od dochodów z pracy zawodowej)
    a na wypadek przekroczenia 45.000zł jestem "zabezpieczony" przed wpadnięciem
    w 30% próg podatkowy.

    dobrze kombinuję czy popełniłem jakiś błąd w rozumowaniu?

    pozdr
    Aleksander

  • 2. Data: 2006-11-03 07:18:22
    Od: "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 02 Nov 2006 23:22:35 +0100, skromnygeniusz napisał(a):

    > a ja tak sobie kombinuję...

    > dobrze kombinuję czy popełniłem jakiś błąd w rozumowaniu?

    Dobrze kombinujesz. Tylko dlaczego 2 razy?

  • 3. Data: 2006-11-03 08:55:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Nov 2006, s...@o...pl wrote:

    > do stracenia praw nabytych do dużych ulg podatkowych
    >
    > podkreślana jest też kwestia utraty prawa do kwoty wolnej od podatku.

    To są wszystko szczególy.
    Dla częsci podatników najistotniejsza jest utrata prawa do wspólnego
    rozliczania podatku przez małżonków - jak tylko jeden małżonek pracuje
    to do stracenia są dwie "kwoty wolne" oraz skala podatkowa robi się
    2x dłuższa.

    > a ja tak sobie kombinuję...

    Tak :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-11-03 09:51:54
    Od: s...@o...pl

    > Dobrze kombinujesz.

    a czy osiągając z DG dochody opodatkowane liniowo oraz dochody z umowy o pracę
    mogę od dochodów z pracy zawodowej odliczyć sobie np. ulgę internetową?

    >Tylko dlaczego 2 razy?

    przeglądarka 2x wysłała

    pozdr
    Aleksander

  • 5. Data: 2006-11-05 20:10:07
    Od: s...@o...pl

    a jeśli ktoś w ciągu roku utraci prawo do rozliczania się metodą liniową,
    to czy automatycznie przywracane mu są wszystkie PRAWA związane z rozliczaniem
    na zasadach ogólnych czy też jedyne co się zmienia, to wyższa stawka procentowa
    płaconego podatku?

    i czy podatnik który zwątpi w sensowność rozliczania się na zasadach liniowych
    mógłby specjalnie wykonać czynność wykluczająca go z podatku liniowego?

    pozdr
    Aleksander

  • 6. Data: 2006-11-06 07:55:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 5 Nov 2006, s...@o...pl wrote:

    > a jeśli ktoś w ciągu roku utraci prawo do rozliczania się metodą liniową,
    > to czy automatycznie przywracane mu są wszystkie PRAWA związane z rozliczaniem
    > na zasadach ogólnych

    IMVHO trzeba by słowo po słowie sprawdzić od czego uzależnione jest dane
    prawo, bo to nie jest tak że jest "jeden zapis do wszystkiego".
    Jeśliby jakieś prawo było uzależnione od wyboru (na zasadzie "za
    wyjątkiem podatników którzy dokonali wyboru podatku liniowego")
    to oczywiscie nie zostanie przywrócone.

    > i czy podatnik który zwątpi w sensowność rozliczania się na zasadach liniowych
    > mógłby specjalnie wykonać czynność wykluczająca go z podatku liniowego?

    Zdaje się że zapodawano odpowiedź US że nie sposób tego podważyć :)
    Ustawa stwierdza że jak dokona pewnych czynności to "wylatuje" z 19%.
    Bezwarunkowo.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-11-06 09:17:08
    Od: s...@o...pl

    > Zdaje się że zapodawano odpowiedź US że nie sposób tego podważyć :)
    > Ustawa stwierdza że jak dokona pewnych czynności to "wylatuje" z 19%.
    > Bezwarunkowo.

    a więc nie trzeba nikogo prosić... Wystawia się fakturkę dla byłego pracodawcy,
    o fakcie informuje Naczelnika Urzędu Skarbowego i z powrotem mamy zasady ogólne

> [...]
    > Jeśliby jakieś prawo było uzależnione od wyboru (na zasadzie "za
    > wyjątkiem podatników którzy dokonali wyboru podatku liniowego")

    kwota wolna jest chyba integralną częścią zasad ogólnych, więc jej możemy
    być pewni, a poszczególne ulgi musimy posprawdzać szczegółowo...

    pozdr
    Aleksander