  • 1. Data: 2007-04-21 17:42:28
    Temat: pit-36 a poz.184.
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    Zastanawiam się nad pozycją 184 (kwota zaliczek wpłaconych przez
    podatnika i pobranych przez płatników. Podstawowa kwestia czy to są
    kwoty z przelewów do US - tj. po odjęciu 7,75% zdrowotnej ? Czy też to
    jest to co samo co w poz 181 (suma należnych zaliczek za rok podatkowy,
    w tym zaliczek pobranych).

    Zamieszało mi w głowie wezwanie do US celem korekty pit-36 za 2005r.
    W poz. 51 z DG (Należna zaliczka) wpisałem kwotę faktycznie przekazaną
    do US (po odjęciu zdrowotnej). Pani w US kazała mi poprawić na kwotę
    wiekszą tj. przed odjeciem zdrowotnej. Dla mnie to dziwne , po przecież
    z PIT-11 z umowy o pracę w tej kolumnie wpisane są zaliczki ju z po
    odjęciu zdrowotnego. Hmm... proszę o rozjaśnienie problemu.

    EMPI

  • 2. Data: 2007-04-21 20:03:34
    Temat: Re: pit-36 a poz.184.
    Od: WS <s...@p...wp.pl>

    On 21 Kwi, 19:42, EMPI <e...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > kwoty z przelewów do US - tj. po odjęciu 7,75% zdrowotnej ? Czy też to
    > jest to co samo co w poz 181 (suma należnych zaliczek za rok podatkowy,

    Do końca nie wiem. Wypełniając PIT przy pomocy programu Pity2006 można
    natrafić na ciekawą informację. W pozycji 184 klikamy na wykrzyknik i
    dostajemy:

    "Czy kwota zaliczek FAKTYCZNIE ZAPŁACONYCH i pobranych przez płatników
    jest równa kwocie zaliczek NALEŻNYCH? Jeśli tak to do pozycji 184
    można przenieść kwotę z pozycji 181"

    O komentarz prosimy jakiegoś eksperta podatkowego .

  • 3. Data: 2007-04-21 20:09:01
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    hej !

    > "Czy kwota zaliczek FAKTYCZNIE ZAPŁACONYCH i pobranych przez płatników
    > jest równa kwocie zaliczek NALEŻNYCH? Jeśli tak to do pozycji 184
    > można przenieść kwotę z pozycji 181"

    Czyli pytanie główne to :
    czym się różni zaliczka należna od zaliczki zapłaconej (biorąc po uwagę
    odjęcie składki zdrowotnej). Czy należna jest przed odjęciem zdrowotnego
    a zapłacona po odjęciu ????

    EMPI

  • 4. Data: 2007-04-22 05:49:33
    Od: "wsm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "EMPI" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kwoty z przelewów do US - tj. po odjęciu 7,75% zdrowotnej ? Czy też to
    > jest to co samo co w poz 181 (suma należnych zaliczek za rok podatkowy,

    Rozumuję tak.
    Zaliczka należna jest różnicą: przychód minus koszty.
    Jeżeli wpłacam (np. co miesiąc) tak obliczone zaliczki, a jednocześnie
    wpłacam oddzielnie należną składkę zdrowotną to w rozliczeniu rocznym od
    sumy wpłaconych zaliczek podatkowych, która jest jednocześnie sumą zaliczek
    należnych odejmuję sumę wpłaconych składek zdrowotnych.
    Jeżeli natomiast wpłacam obliczone zaliczki ale pomniejszone co miesiąc o
    składkę zdrowotną i wpłacam oddzielnie tę składkę, to w rozliczeniu rocznym
    wykazuję sumę zaliczek należnych oraz sumę rzeczywiście wpłaconych zaliczek,
    od której to sumy już nie mogę odliczyć sumy zapłaconych składek
    zdrowotnych, bo byłoby to odliczenie po raz drugi.
    Mam nadzieję, że tak jest prawidłowo.
    WSm

  • 5. Data: 2007-04-22 07:35:43
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    hej !

    W tych sprawach trzeba być bardzo precyzyjnym w wypowiedzi.

    > Zaliczka należna jest różnicą: przychód minus koszty.

    Przychód - koszty to jest dochód a nie zaliczka. Ale jak się domyslam
    masz na mysli 19% przychodu.

    > Jeżeli wpłacam (np. co miesiąc) tak obliczone zaliczki, a jednocześnie
    > wpłacam oddzielnie należną składkę zdrowotną

    eee... wtedy płacisz podwójnie. Przykład :
    dochód 1000zł - zaliczka należna do US 190zł (i co tyle wpłacasz do US
    ???) w tym zdrowotne np. 150 zł (i co wpłacasz to też ?) czyli razem
    wpłacasz 340 zł ?>>>>

    sorry, ale namotałeś ... :-)

    EMPI

  • 6. Data: 2007-04-23 13:42:09
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    EMPI <e...@p...onet.pl> wrote:
    > eee... wtedy płacisz podwójnie.

    No właśnie. :)

    > Przykład :
    > dochód 1000zł - zaliczka należna do US 190zł (i co tyle wpłacasz do US
    > ???) w tym zdrowotne np. 150 zł (i co wpłacasz to też ?) czyli razem
    > wpłacasz 340 zł ?>>>>

    Gwoli wyjaśnienia przedpiścy: wpłaca się przykładowe 150 do ZUS-u
    i 190-150=40 do US. Vide PIT-5L, dział G.2. Odliczenie od podatku,
    poz. 29: "Składka na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b
    ust. 1 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 27b ust 2 ustawy, opłacona
    od początku roku".

    p.